Erősebb lett a takarékok intézményvédelmi hálója

Közeleg a szövetkezeti hitelintézeti intézményvédelmi rendszerek szokásos éves minősítése, amelyet a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a rendszerekre vonatkozó és június 15-ig beérkező adatok, információk alapján végez el. A megmérettetésnek komoly tétje van, ugyanis ha egy intézményvédelmi rendszer nem éri el a legmagasabb, „Elismert” kategóriát, akkor a PSZÁF 20-60 százalékos többlettőkét ír elő a tag-hitelintézetek […]

Közeleg a szövetkezeti hitelintézeti intézményvédelmi rendszerek szokásos éves minősítése, amelyet a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a rendszerekre vonatkozó és június 15-ig beérkező adatok, információk alapján végez el. A megmérettetésnek komoly tétje van, ugyanis ha egy intézményvédelmi rendszer nem éri el a legmagasabb, „Elismert” kategóriát, akkor a PSZÁF 20-60 százalékos többlettőkét ír elő a tag-hitelintézetek számára. Az országos integrációba tartozó takarékok a kihívást szem előtt tartva májusban jelentősen megújították intézményvédelmi hálójukat, az Országos Takarékszövetkezeti Intézményvédelmi Alapot. Az elfogadott új szabályok révén olyan biztonsági háló jön létre, amely megfelel a PSZÁF által előírt és a legmagasabb minősítési kategória eléréséhez szükséges összes feltételnek. A döntéssel kötelezettségek is járnak, például közös kockázatminősítő rendszert kell kidolgozni és csoportszintű mérleget kell készíteni.

„Új mérföldkőhöz érkezett a Takarékszövetkezeti Integráció intézményvédelme, az új szabályok segítségével ugyanis az OTIVA tagintézményei valódi kockázati egységet képeznek, így nem kell külön tőkét rendelni a tagszervezetek közötti kihelyezések, mint például a TakarékBanknál elhelyezett takarékszövetkezeti betétek mögé” – emelte ki Bodnár Ottó, az OTIVA ügyvezetője. Csupán ennek a változásnak köszönhetően az OTIVA számítása szerint mintegy 4,6 milliárd forinttal kevesebb tőkét kell az Integrációban tartani. Ez a tőkemennyiség 8-9 százalékos megtakarítást jelent csoportszinten a szabályozói tőkekövetelményhez viszonyítva.

Az OTIVA tagjai többek között döntöttek a tőkegarancia-rendszer megerősítéséről, emellett kötelezettséget vállaltak arra, hogy kisegítik egymást likviditási problémák esetén is és biztosítják a tagbankok mindenkori fizetőképességét a Takarékszövetkezeti Integráció központi bankján, a TakarékBankon keresztül. Ez a döntés szavatolja, hogy a Takarékszövetkezeti Integrációba tartozó hitelintézetek ügyfelei minden körülmények között hozzájuthassanak a számlán lévő pénzükhöz.

Az integrált takarékszövetkezetek körében eddig sem volt példa arra, hogy az ügyfelek pénze veszélybe került volna, likviditási problémák kizárólag az OTIVA tagsággal nem rendelkező takarékoknál következtek be. A meghozott döntésekkel – a tőkegarancia-rendszer és a likviditási biztonsági háló megerősítésével – azonban az OTIVA-tag hitelintézetek ügyfelei még nagyobb biztonságban tudhatják megtakarításaikat.
 

SOCIAL BOX