Az Év Irodája verseny hatása a hazai munkakultúrára és irodapiacra
Értékformálás, nemzetközi példák
2010-ben az iroda.hu csoport első alkalommal rendezte meg az „Az Év Irodája” versenyt és díjátadó gálát, amely azóta rangos szakmai eseménnyé nőtte ki magát, miközben kivívta az ingatlanszakma elismerését is. A versenyre egyre többen neveznek, 2013-ban a 7 kategóriában 81 pályázó indult, ami jelzi, hogy az egyedülálló rendezvénysorozat egyre népszerűbb mind az ingatlanszakma, mind a nagyközönség körében. A győztesek és a helyezettek komoly szakmai referenciaként tekintik a versenyen elért eredményeiket, amelyeket az üzleti életben is egyre jelentősebb értékként kezelnek. A szervezők irodákat, közösségi munkahelyeket, irodaházakat, üzemeltetőket, zöld projekteket, ingatlanpiaci szakembereket és innovatív megoldásokat állítanak reflektorfénybe, hogy bemutassák ország-világ előtt a hazai ingatlanpiac és munkahelyi kultúra legújabb eredményeit és világszínvonalú értékeit.
„Az Év Irodája” verseny hozzájárul egyrészt a hazai ingatlanpiac fejlődéséhez, az igényes munkahelyi kultúra bemutatásához; másrészt a nagyvilágban zajló kereskedelmi ingatlanfejlesztési, irodakialakítási, belsőépítészeti trendek népszerűsítéséhez; harmadrészt pedig a fenntartható és környezettudatos beruházások és üzemeltetési gyakorlatok elterjedéséhez. A nyilvánosság ereje és a nemzetközi mércével is kiemelkedő projektek reflektorfénybe állítása újabb impulzusokat és ösztönzőket ad a magyar ingatlanpiac számára, valamint a Nyugat-Európában és az USA-ban már megszokott innovatív munkakultúrák és igényes sztenderdek átvételére is ösztönzi a hazai cégeket, vállalkozásokat a munkahely-tervezés és -kialakítás során, amely végső soron a tudatosságot, a szervezettséget, a hatékonyságot és termelékenységet növeli.
Kulturmisszió
A MádiLáncos Stúdió már-már hagyományos szereplője a versenynek, hiszen az általuk tervezett és kialakított irodák rendszeresen megmérettetnek, sőt, több alkalommal díjat is nyertek (pl. 2012, NNG). „A díj ilyen szempontból kulturmissziót is teljesít, ami nekünk tervezőknek is segítség, hiszen terjeszti és népszerűsíti a fejlettebb irodakultúrákban már elfogadott trendeket. A kezdeményezés csupán 4 éves, és ezalatt sokat fejlődött, nőtt az ismertsége. Volt olyan megbízónk, aki viccesen bele is akarta foglalni a tervezői szerződésünkbe, hogy elhozzuk neki a díjat. A szerződésünkbe nem került ugyan bele, de így is nyertük. Bizonyos szegmensekben komoly verseny folyik a tehetséges munkaerőért, sőt, az itthoni cégek a magasan kvalifikált szakemberért a nemzetközi piacon versenyeznek. Így irodakialakításban és szolgáltatásokban is ugyanazt a színvonalat kell hozniuk, hiszen nem mindegy, hogy a dolgozók hol töltenek el napi 8-10 órát!” – mondja Láncos Áron, a MádiLáncos Stúdió társtulajdonosa.
Természetesen nem könnyű összehasonlítani a különböző munkahelyeket, irodákat, hiszen azok az alkalmazottak generációs sajátosságai, valamint a tevékenységtípus és munkastílus alapján számtalan tervezési módszerrel megvalósulhatnak, a lényeg valójában az, hogy funkcionálisan hatékony és komfortos munkahelyek jöjjenek létre, hiszen a dolgozó megbecsültsége a cég jövőjének és eredményességének záloga. Lényeges elem, hogy a tervezés és kialakítás során a tudatosság domináljon, vagyis ne csupán egy-egy látványosabb ötlet vagy bútordarab tűnjön ki a nagy átlagból, hanem az iroda a maga komplexitásában egy munkakultúrát képviseljen, amelynek alárendelve az adott munkahely apró kis „építőkockái” egy szerves egészben egyesülnek. „Nagyon jó ötletnek tartom, hogy több kategóriát is kialakítottak a szervezők, hiszen az irodákkal szemben támasztott elvárások, programok nagyon különbözőek – nehéz egy jellemzően cellás, konzervatív ügyvédi irodát összehasonlítani egy teljesen egyterű callcenterrel, miközben mindkettőben lehetnek példaértékű ötletek. Épen ezért jó a verseny, mert nem egy stílust értékel, hanem a maguk nemében és komplexitásában kitűnő irodákat” – magyarázza Láncos Áron.
Trendek
A bemutatott nemzetközi cégek hazai irodái és a hazai vállalkozások munkahelyei világszínvonalról tanúskodnak, amelyet a koncepciók, a belsőépítészeti kialakítások és az alaprajzi struktúrák is alátámasztanak. Az Y-generáció Magyarországon is gőzerővel benyomul a munkaerőpiacra, igényeik a szemünk előtt artikulálódnak, a közösségi terek, az informális és rekreációs-relaxációs helyszínek előtérbe kerülnek, illetve ezekhez illeszkednek új elemek, bútorok (pl. babzsák, biciklitároló, zuhanyzó, bench asztal, nomád munkahely stb.). Igaz, ezek csupán kezdemények, de hamarosan egyre többen lesznek, míg végül az új generációk kikényszerítik azt, hogy ez a gondolkodásmód jelentse a főáramlatot. Nagyon érdekes megfigyelni a hazai gyökerű, sikeres startupok „törzsfejlődését”, vagyis hogyan válnak garázscégből nagy munkaszervezettel rendelkező globális vállalattá, miközben éppen nemzetköziségükből fakadóan szinte „antennaként” érzékeli. és saját képükre formálják a nagyvilág aktuális trendjeit.
„A színvonalas és tájékozott szakmai zsűrinek köszönhetően valóban az előre mutató trendeket díjazzák, nem pusztán a szépség a szempont, hanem prioritást élvez az ergonómia, a használhatóság, a dolgozói elégedettség. A vállalatok kezdik megérteni, hogy az egyterű iroda csak úgy működik jól, ha a megfelelő közösségi tereket is biztosítjuk hozzá, hiszen a szigorúan vett munkaterület mellett kell megfelelő és differenciált tér a formális és informális együttdolgozáshoz, kell tér a visszavonuláshoz és a pihenéshez is. Egy korszerű irodában a hangsúly a kollaborációs terek felé tolódik, itt lassan elvárás az ötletes és egyedi belsőépítészeti megfogalmazás, ami kifejezi a vállalat és az ott dolgozok szellemiségét. Az egyterűség miatt egyre fontosabb az akusztika és a flexibilis bútorozás is” – értékeli a trendeket Láncos Áron.
Bérlőbarát irodaházak
A verseny nem csak a munkahelyeket díjazza, hanem a példamutató és bérlőbarát irodaházakat is reflektorfénybe állítja, így az évek alatt lassan kirajzolódik a hazai irodapiac fejlődésének az íve, miközben az épületek külső és belső tereit a maguk komplexitásában is megismerhetjük. A díjazott, illetve a versenyző ingatlanok számára fontos értékek a bérlőbarát üzemeltetés, a magas szolgáltatási színvonal, a műszaki tartalom fejlesztése, a környezettudatos megoldások, a 21. század igényeire szabott terek. 2013-ban az Év Irodaháza Közönségdíjat az S IMMO tulajdonában lévő Blue Cube Irodaház érdemelte ki. Ez az épület bizonyítja, hogy a gondos gazda és üzemeltető képes egy régebbi ingatlant is úgy megújítani, olyan műszaki fejlesztéseket megvalósítani, amely versenyképessé teszi a piacon, miközben a bérlők igényeit maximálisan kielégíti. „Örömmel tapasztaltuk, hogy a Blue Cube-nak odaítélt „Év Irodaháza 2013” közönségdíj röviddel a díjátadó ceremónia után széles körben ismertté vált. Mindazonáltal az első időszakban főként cégünk, a S IMMO Hungary felé irányult fokozott figyelem az ingatlanszakma és az ügyfelek részéről. A Blue Cube kapcsán egész évben jelentős bérlői érdeklődés mutatkozott, és reményeink szerint rövid időn belül kézzelfogható eredményekről is beszámolhatunk. Az „Év Irodaháza 2013” Közönségdíj logót pedig büszkén használjuk az email aláírásainkban” – mondja Sermer Katalin, az S IMMO Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.
„Az „Év Irodája” verseny évről évre egyre nagyobb ismertségre, népszerűségre tett szert, ez megmutatkozik egyrészt a pályázók számának folyamatos növekedésében, másrészt a benevezett irodaterületek belsőépítészeti és műszaki megoldásainak magas színvonalában és sokszínűségében. Nem titkolt szándékunk, hogy az S IMMO új budapesti irodaterületét is benevezzük a soron következő versenyre. Bérbeadóként is szívesen merítünk a bemutatott izgalmas és innovatív megoldásokból bérlőink jó közérzetének biztosítása érdekében. A beköltözéskor, vagy akár egy hosszabbítás alkalmával végzett átalakítás során megvalósított friss ötletekkel egy több éve használt területnek is új lendületet adhatunk, ami a versenypozíciónkat javítja” – teszi hozzá Sermer Katalin.
A startupok és az NNG
A 2012-ben fődíjat nyert NNG szintén startup vállalkozásként indult, és habár ma már érett, nemzetközi sikereket elért cégről van szó, lendületük, a terek elrendezése, az épületük kialakítása még mindig őrzi ennek a kultúrának a temperamentumát, a dinamizmusát, és hatékonyan szólítja meg a fiatalabb generációkat is. „Visszaigazoltan nagyon fontos volt, hogy indultunk és nyertünk. Az NNG Kft. kollégáinak létszáma 2012-ben elérte a 400 főt, és már akkor tudtuk, hogy további dinamikus növekedésre számíthatunk, így új, nagyobb irodába költöztünk. Olyan munkakörnyezetet terveztettünk, amely minden szempontból ideális a mindennapi feladatok elvégzéséhez, sőt ennél többet is ad a kollégáknak: inspirációt és feltöltődést. Úgy éreztük, hogy a Szépvölgyi út 35-37. szám alatt található irodaépület átalakításakor pont ezt sikerül megvalósítanunk. Ezt szerettük volna megmutatni mindenkinek, főképpen a jövőbeni kollégáinknak. Ezért számunkra nagyon fontos volt, hogy elinduljunk az Év Irodája versenyen 2012-ben” – mondja Szombathelyi Péter, az NNG ügyvezető igazgatója.
Jelenleg csaknem 650-en dolgoznak a cégnél, és a jelentkezők visszajelzéseiből kiderül, hogy a programozók igényeit maximálisan figyelembe vevő munkakörnyezet is hozzájárul ahhoz, hogy a szakmai legjobbjait sikerül megnyerniük. „Ennyi ember igényeit csak akkor tudjuk megfelelően kielégíteni, ha olyan cégkultúrát alakítunk ki, amelyben odafigyelünk egymásra, a különböző igényekre. Azt pedig kifejezetten jó látni, hogy a kollégák a tereket továbbgondolják és új elemeket adnak hozzá, igényeikre, képükre formálják azokat. A legfontosabb értékünk, hogy a sikerhez bátornak kell lenni, merni kell nagyokat álmodni, és ezekért az álmokért keményen dolgozni. Persze kell egy jó csapat, akikkel ezt megvalósíthatod, és megfelelő körülmények, hogy ki tudj bontakozni. Éppen ezért volt olyan fontos, hogy ne csak a munkához, hanem a közösségépítéshez is megfelelően alakítsuk ki a budapesti irodánkat. Nem estünk abba a hibába, hogy óriási termekben dolgoztassuk a kollégáinkat, mert a programozáshoz kellenek a szeparálható, saját irodák. Ugyanakkor nálunk minden munkaállomás nagy ablakú, természetes fénnyel ellátott szobákban található” – folytatja Szombathelyi Péter.
Újabb nagyágyú: a Ustream
Idén többek között a Ustream hazai fejlesztőközpontját ismerheti meg a szakma és a nagyközönség. Az élő, interaktív videó közvetítéseket kínáló cég a startupokhoz méltóan egy nagyteres, laza, ötletes, kreatív és a közösséget előtérbe helyező munkahelyet alakított ki az ikonikus Párisi Nagyáruházban, miközben az Y-generáció multifunkcionális mobilitása is tetten érhető a háromszintes iroda szinte minden zugában. A közel 1800 négyzetméternyi terület irodatervezését és -kialakítását a MádiLáncos Stúdióra bízták. „Fontosnak tartjuk, hogy a sok és lelkes munkával kialakított irodánkról szakmai visszajelzést kapjunk, illetve a kialakításban résztvevő szakemberek is megmutathassák, mire képesek. Mindemellett lényeges az is, hogy a kollégák büszkék lehessenek a munkahelyükre” – mondja Varró Balázs, a Ustream kommunikációs menedzsere. A 21. század igényei itt maximálisan megvalósulnak, miközben van itt biciklitároló, tusoló, túrórudi automata, napernyőkkel felszerelt terasz a fantasztikus Kristálykupolához csatlakozva, ahonnan csodás kilátás nyílik a városra, grillsütő, játék- és közösségi szoba, elvonulásra kialakított kuckók miegymás. Mind-mind a digitális nemzedék igényeire szabva.
„A cégkultúránk része, hogy az új iroda kialakításánál messzemenően figyelembe vettük a dolgozók igényeit, hiszen nekik készült az új hely. Bár nincs kötött munkaidő, munkatársaink rengeteget vannak az irodában. Úgy érezzük, hogy az otthonos környezet, a kikapcsolásra való lehetőség sokban segíti a munkánkat. Egyrészt jobb az ember közérzete, másrészt az inspiráló környezet hozzájárul a kimagasló teljesítményhez” – folytatja Varró Balázs. A hagyományos értelemben vett reprezentatív iroda helyett otthonos terek jöttek létre, a startupoknál dolgozókra amúgy is jellemző, hogy kerülik a formalitásokat, arra törekednek, hogy a munkájukat minél kellemesebb környezetben a lehető leghatékonyabban végezzék. Minél inkább biztosítani tudja egy startup a jó környezetet, a hatékonyságot és az izgalmas kihívásokat a csapatának, annál jobb teljesítményt kap cserébe. „Sok átalakítást kellett végeznünk az épületben, hogy megfeleljünk az igényeknek. A 7. emeleti közösségi térben a modern konyha mellett lehet csocsózni, pingpongozni, de akár pihenni is a babzsák fotelekben. A nagy teraszon grillezni lehet, de a megbeszélések egy része is itt történik, ha az időjárás engedi. Saját biciklitárolót alakítottunk ki az épületben, amelyben akár 40 kerékpár is elfér” – teszi hozzá Varró Balázs.
+++
A cikk az Ingatlan évkönyv 2014/2015 kiadványban jelent meg 2014 végén, amely releváns cikkek, interjúk, elemzések tükrében foglalja össze az iroda, raktár és kiskereskedelmi ingatlanpiac lényeges tendenciáit, illetve tartalmazza az ingatlanok és a szakmai szolgáltató cégek listáit. 2015 végén pedig már a legújabb Ingatlan évkönyvünket vehetik kézve az Olvasóink, amelyben az idei év kereskedelmi ingatlanpiaci eseményeit, tendenciáit, fejlesztéseit mutatjuk be, miközben újdonságként a lakáspiacot is részletesen elemezzük az ingatlan.com szakmai segítségével. Reméljük, Ön is haszonnal forgatja majd 2015/2016-os kiadványunkat!