A zöldrefestők turpissága. Nem minden ingatlan zöld, ami fénylik

A fenntarthatóság és a környezettudatosság ma már a Föld jövőjéről felelősen gondolkodók számára a legfontosabb alapértékek, amelyek megnyilvánulnak a termelésben, az egyes tevékenységekben és szolgáltatásokban, illetve az ingatlanfejlesztésekben is. A társadalom nagy része még csak jelszavaknak gondolja ezeket a kifejezéseket, amelyeknek a valódi lényegét alig ismeri. Ezt a kiskaput használják ki a csalók, akik az […]

A fenntarthatóság és a környezettudatosság ma már a Föld jövőjéről felelősen gondolkodók számára a legfontosabb alapértékek, amelyek megnyilvánulnak a termelésben, az egyes tevékenységekben és szolgáltatásokban, illetve az ingatlanfejlesztésekben is. A társadalom nagy része még csak jelszavaknak gondolja ezeket a kifejezéseket, amelyeknek a valódi lényegét alig ismeri. Ezt a kiskaput használják ki a csalók, akik az ún. greenwashing, azaz a zöldrefestés módszerével próbálják meg saját terméküket, cégüket zöldnek láttatni. A greenwashing tehát a félrevezetés iskolapéldája.

Hatalmas lehetőségek nyíltak meg a marketing területén a zöldrefestés módszerével, hiszen nem kell zöldnek lennünk, elég ha csak annak látszunk. Néhány lózung és szemfényvesztés a reklámokban és marketinganyagokban, és máris a fogyasztók zöldnek látják a barnát is, a zöld marketing hihetetlen profizmussal hódít. Az álhíreket nem csak a politikai ellenfelek használják, hanem cégek is így próbálnak meg humánusnak látszani, akik aggódnak a Föld jövőjéért, és ez ellen tesznek is.

Kész ökoszisztéma alakult ki a zöldrefestés hitelességének megteremtése érdekében, hamis logók és tanúsítványok igazolják a greenwashing művelőit, autentikusnak állítják be a bóvlit. Különböző civil szervezetek kisebbítik a globális felmelegedés hatásait, sőt, egyes zöld szervezetekről kiderül, hogy bizonyos óriáscégektől fogadnak el pénzt, hogy a konkurenseket lejárassák. Szóval nagy a zűrzavar, és persze könnyen elveszünk az erdőben.

A környezetvédelem jelentősége felértékelődött, ez pedig a céges stratégiákat is befolyásolja, azonban sokszor a vállalati működésben nem történik lényegi változás. A valódi megoldások helyett olcsóbb kozmetikákra helyezik a hangsúlyt, hogy ne kelljen valódi befektetést eszközölni a fenntarthatóság jegyében, így például a szennyező ipari tevékenységet fejlődő országokba viszik. Ezért is van jó hatással az ingatlanpiacra a nemzetközi sztenderdek alapján működő és folyamatosan megújuló zöld minősítő rendszerek (BREEAM, LEED) előtérbe kerülése.

A megujulo.eu honlapon a greenwashing 10 vállalati stratégiáját szedték össze: meghatározhatatlan jelek, szavak, kifejezések használata; egyetlen zöld terméket előállító alapvetően szennyező vállalat; megragadó képek használata; irreleváns állítások (amelyekben nincsenek valódi összefüggések); rejtett kereskedelmi stratégia és a kisebbik rossz választása (egy termék esetében egyetlen zöld tulajdonság túlhangsúlyozása); tudományos szakzsargon (senki sem érti); képzeletbeli barát (minőségi tanúsítványokat, címkéket helyez el a vállalat termékein bizonyos szervezet, akiről nem tudunk semmit); bizonyíthatatlan állítások használata és hamis információkat közlő állítás.

Kövesse a realista.hu hírportált a FacebookonInstagramonLinkedinen.