Környezetbarát közlekedés

A legújabb európai uniós irányelvek szerint a tagállamoknak fejlesztéseket kell végrehajtaniuk a gázüzemű közlekedés elősegítése érdekében. “A sűrített földgáz tömegközlekedésben történő felhasználásával lényegesen tisztább lehet a városok levegője, mindamellett az üzemeltetők költségei is jelentősen csökkenhetnek. A haszonjárművek mellett azonban kiemelt fontosságú a gázüzemű személyautók elterjedésének elősegítése is” – mondta Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke. Akadályok […]

A legújabb európai uniós irányelvek szerint a tagállamoknak fejlesztéseket kell végrehajtaniuk a gázüzemű közlekedés elősegítése érdekében. “A sűrített földgáz tömegközlekedésben történő felhasználásával lényegesen tisztább lehet a városok levegője, mindamellett az üzemeltetők költségei is jelentősen csökkenhetnek. A haszonjárművek mellett azonban kiemelt fontosságú a gázüzemű személyautók elterjedésének elősegítése is” – mondta Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke.

Akadályok a CNG és az LNG előtt A környezetbarát üzemanyagok széles körű elterjedését eddig három fő tényező hátráltatta: a járművek magas vételára, az alacsony elfogadottság, továbbá az újratöltő állomások hiánya. Jelenleg Magyarországon mindössze három nyilvános CNG töltőállomás található, Budapesten, Szegeden illetve és Győrött, mely utóbbi kettőt a GDF SUEZ üzemelteti. A szükséges számú CNG és LNG kutak nélkül azonban a tiszta meghajtással közlekedő járművek nehezen tudják felvenni a versenyt a hagyományos tüzelőanyaggal hajtott példányokkal szemben.

Az Európai Bizottság ezért idén februárban a tagállamok számára kötelező érvényű rendelkezéseket fogalmazott meg a környezetbarát üzemanyagok elterjedésének elősegítésére. Közös, európai szabványok A tagállamoknak 2015 decemberéig közös szabványokat kell kialakítani a gépkocsikat, tehergépjárműveket és vízi járműveket szolgáló LNG és CNG újratöltő állomásokra vonatkozóan.

Az intézkedéscsomag kitér a cseppfolyósított földgáz tehergépjárművekhez használható töltőpontok kiépítésére is. Becslések szerint mintegy 181 LNG állomás létesülne, mely jelentős piaci fejlődést idézne elő a cseppfolyósított földgázzal hajtott nehézgépjárművek terén. Gázüzemű autóbuszok a közlekedésben Magyarországon 1993-ban kezdődött meg földgáz üzemanyagként való felhasználása az Égáz-Dégáz Földgázelosztó Zrt. tevékenységének keretein belül. Az azóta Magyarország piacvezetőévé vált Társaság közel 50 darab földgázüzemű járművet használ illetve több mint 40 buszt lát el CNG-vel.

Hazánkban összességében jelenleg körülbelül 50 darab CNG hajtású busz közlekedik, holott a tiszta üzemű járművek forgalomba állításával határozottan a levegőben mérsékelhető az emberi egészségre kritikus hatású szállópor koncentráció, a szmog fejlődéséért felelős nitrogénoxidok mennyisége és még az üvegházhatású gázok kibocsátása is csökkenthető.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium idén pályázatot hirdetett gázüzemű autóbuszok vásárlására. “Nagyon fontos, hogy az állam támogassa az alternatív közlekedést, ezért a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 1,6 milliárdos tendert ír ki CNG-vel üzemelő buszok beszerzésére” – jegyezte meg Fónagy János közösségi közlekedésért és parlamenti kapcsolatokért felelős államtitkár. Az önkormányzati, vagy állami tulajdonú közlekedési társaságok vissza nem térítendő, úgynevezett “utófinanszírozású támogatásra” pályázhatnak a Széchenyi Terv Zöld Beruházási Rendszer keretében. A pályázók a támogatás negyedéig előleget is igényelhetnek, ezzel könnyebbé válhat a tiszta üzemű autóbuszok beszerzése. Franck Néel, a GDF SUEZ Energia Magyarország általános-vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy Magyarországon hatalmas fejlődési lehetőség van a CNG piacon, mert habár regionálisan nem, de a nyugat-európai országokhoz képest Magyarország messze el van maradva a CNG töltőállomások számának terén.

SOCIAL BOX