Így néz ki az internetes világbirodalom irodája!

Az 1995-ben Kaliforniában alapított eBay az internetes kereskedelem egyik legfontosabb szereplője a globális és a török piacon egyaránt – ahol aztán mindent lehet vásárolni, mi szem-szájnak ingere. A fejlődés nagyon látványos, amelyet a számok is alátámasztanak. 1998-ban mindössze 30 munkatárssal rendelkeztek, ügyfeleik száma éppen csak elérte a fél millió főt, és 4,7 millió dolláros bevételt […]

Az 1995-ben Kaliforniában alapított eBay az internetes kereskedelem egyik legfontosabb szereplője a globális és a török piacon egyaránt – ahol aztán mindent lehet vásárolni, mi szem-szájnak ingere. A fejlődés nagyon látványos, amelyet a számok is alátámasztanak. 1998-ban mindössze 30 munkatárssal rendelkeztek, ügyfeleik száma éppen csak elérte a fél millió főt, és 4,7 millió dolláros bevételt realizálhattak.

2008-ban már csaknem 15 ezer főt foglalkoztattak világszerte, a regisztrált felhasználók száma több száz millió, és a bevételük elérte a 7,7 milliárd dollárt. Mivel nagy a konkurencia, elég ha csak az amazon.comot említjük, az eBay folyamatosan vásárolja fel a kisebb-nagyobb cégeket. Közülük talán a Skype-ot érdemes megemlíteni, amelyet 2005-ben szereztek meg, és amelynek világszerte közel 500 millió felhasználója van. Törökországban pedig 2011-ben kebelezték be a legnagyobb török online kereskedelmi céget, a Gitti Gidiyort.



 


 

Az eBay e jól sikerült akvizíció után nem sokáig ült a babérjain, mert egy igazán nagyvonalú irodát gründolt az isztambuli My Office Buildingben az OSO Építésziroda tervei alapján. A tér meglehetősen terjedelmes, hiszen 530 centiméter belmagassággal egy 2000 négyzetméteres területről beszélünk. A globális trendekkel tartva a lépést egy tipikus nyitott irodát formáltak, ahol négy különböző funkció alapján alakult ki az alaprajz: a recepció és a közösségi terek, a nyitott iroda, a tárgyalók és a technikai-szolgáltatási területek.

A fogadó helyiségben szerzik a látogatók az első benyomásukat, ezért itt igen impresszív és barátságos miliőt alakítottak ki. A természetes fahasználat a földön és a plafonon hangsúlyozza a házigazda-fílinget, hogy itt igazán nagy szeretettel várják a látogatókat. A pergola szinte vonzza a belépőt arra, hogy a recepció felé induljon, egyfajta orientáló szerepkört vesz fel. Az átlátszó pergola ugyanakkor feltárja a mögötte elhelyezkedő közösségi teret, így hatásos impressziót kap a látogató az egész területre vonatkozóan. A globális céget jelképezi a falon elhelyezett térkép-installáció, amelyen pirossal emelték ki Törökországot.



 


 

A közösségi tér az egyetlen terület, amelyet a látogatók láthatnak a tárgyalók mellett. Ez a munkatársak és a látogatók számára egyaránt használható. Van itt kávézó, könyvtár, TV, hifi és play station játékok. Ebben a térben gyors mítingeket és nemzetközi prezentációkat is lehet tartani, vagyis agoraként funkcionál. A nyitott irodatér 1100 négyzetméteren 164 munkahelyet foglal magában. A nagy belmagasság igazi kihívás, ezért az akusztikai panelek és a lámpatestek egyéni módon lettek kialakítva. 

Az irodabútorok ellenben nagy rendben sorakoznak, kerülik a kaotikusság érzetét. A színes kör alakú szőnyegek jelzik az egyes divíziókat, valamint a vállalat logóját jelképezik. 12 tárgyaló lett kialakítva 7 különböző méretben. Minden tárgyalónak saját neve van, amelyek történelmi helyeket szimbolizálnak, mint Boğaziçi, Efes, Nemrut, Galata… Mindenesetre kompakt munkahelyről van szó, minden a helyén van, bár azért jó sok pluszt tehettek volna bele, ha már ekkora óriáscég a megrendelő.



 


 


 


 


 


 


 


 

Fotók: Gürkan Akay

SOCIAL BOX