Brandz Top 100 – mennyit érnek a márkák?

IT-cégek tömkelege 2013-ban a Brandz top 100-as legértékesebb globális márkák rangsorát tavalyhoz hasonlóan az Apple vezeti (185 milliárd dollár értékű, ami majdnem 1,4-szer több, mint az éves magyar GDP). A képzeletbeli dobogó második fokára kapaszkodott fel a Google (113,6 milliárd dollár), míg a korábban ezt a pozíciót elfoglaló IBM (112,5 milliárd dollár) a harmadik helyre […]

IT-cégek tömkelege

2013-ban a Brandz top 100-as legértékesebb globális márkák rangsorát tavalyhoz hasonlóan az Apple vezeti (185 milliárd dollár értékű, ami majdnem 1,4-szer több, mint az éves magyar GDP). A képzeletbeli dobogó második fokára kapaszkodott fel a Google (113,6 milliárd dollár), míg a korábban ezt a pozíciót elfoglaló IBM (112,5 milliárd dollár) a harmadik helyre esett vissza. A negyedik helyre került a legjobb nem informatikai területen érintett brand, a McDonald’s. A más rangsorokat korábban rendre uraló Coca-Cola számára ezúttal csak az ötödik hely jutott.

Az Apple márkaértéke olyan magas, hogy 3 VISA-ra, vagy majdnem 8 BMW-re futna belőle.

A top 50-ben a hatodik az at&t, hetedik a Microsoft, tizedik a China Mobiles, tizenkettedik a Verizon, de még megtalálható a Vodafone, a SAP, és a kínai Tencent is – utóbbi 16 helyet javított 2012-höz képest, és 52 százalékkal ér többet. Tehát a világ legértékesebb cégei között jelentős többségben vannak az informatikai és kommunikációs cégek, a 100-ból összesen 29-et, értékben pedig a lista 43 százalékát adják.

A Toyota lehagyta a BMW-t

A Toyota talán 2012-es hihetetlen eredményei miatt – a világ legnagyobb volumenében értékesítő vállalata lett 9 millió feletti eladott járművel – 5 helyett javított a Brandz listáján, és feljött a 23. helyre pont megelőzve az egy helyet visszaeső BMW-t.

Az autógyártók közül a listában 43. a Mercedes Benz, 71. a Honda, 86. a Nissan, és 100. a 4 helyet visszaeső Volkswagen.

Luxusipar

A Louis Vuitton 8 hellyel visszacsúszva a 29. áll, de így is első a luxusipari cégek között. Őt követi a Hermes a 40. helyen – szintén 8 helyet rontva 2012-höz képest, majd a 61. helyen a Gucci, és végül a 2013 sztárja a Prada 95. helyen (idén került be először a top 100-ba). Ez utóbbinak az értéke 63 százalékkal emelkedett 2013-ban előző évhez képest, ezzel a legnagyobb mértékű növekedést jegyezte a listán számba vetett márkák közül.

Érdekességek

A Brandz listán az első 38 helyen nincs olajipari vállalat. Az első ilyen vállalat a 39. helyen álló ExxonMobil és a második Shell is csak a 49. helyen áll. Előbbi 5 helyet, utóbbi 10-et rontott előző évhez képest. Az is érdekes, hogy az ExxonMobil úgy csúszott vissza a listán, hogy 5 százalékkal növekedett a márkaértéke, ami azért lehetséges, mert a felkapaszkodók még jobban teljesítettek, és így egyszerűen leszorították az olajipari céget.

A Walt Disney 17 helyet javítva a 26. helyre küzdötte fel magát, miután felvásárolta a Star Wars licencet birtokló Lucasarts-ot. A márka értéke 40 százalékkal ér többet tavalyhoz képest.

A Facebook ugyanakkor 12 helyet visszaesve a 31. helyen áll, ami annak is köszönhető, hogy a cég 2012-es tőzsdei bevezetése messze elmaradt a várttól. A márka értéke 34 százalékkal esett vissza.

Az első helyen lévő Apple nagy riválisa, egyben a mobileszközök piacának jelenleg királya, a Samsung 25 helyet javított tavalyhoz képest (51 százalékkal ér többet), és a Facebook előtt a 30. helyen áll. Ha a cég fenntartja ezt a növekedési ütemet, 2014-ben hasonlóan nagy ugorhat előre, szerintünk beférhet az első 10-be is.

A lista első 50 vállalata között 6 kínai cég található, amiből 4 az első 25-ben. Sorrendben: China Mobile 10., KBC 16., Tencent 21., China Construction Bank 22., Baidu 33., Agricultural Bank of China 37.

A Brandz top 100-as listán szereplő cégek összesített márkaértéke 77 százalékkal növekedett 2006 óta, idén pedig 7 százalékkal 2,6 ezermilliárd dollárra.
 

SOCIAL BOX