Hogyan változott meg az irodabútor-piac?

– Adódik rögtön a kézenfekvő kérdés: a válság hogyan befolyásolja az irodabútor-gyártókat? – Nagyon sok trend érvényesül manapság, ami mozgatja a piacot, de az alapvető tényező a gazdasági válság, vagyis ugyanannyi pénzért egyre több elvárás fogalmazódik meg az ügyfelekben. A siker érdekében sokkal jobban kell figyelnünk a változásokra: egyrészt megnézzük, hogy régebben mit csináltunk jól, […]

– Adódik rögtön a kézenfekvő kérdés: a válság hogyan befolyásolja az irodabútor-gyártókat?

– Nagyon sok trend érvényesül manapság, ami mozgatja a piacot, de az alapvető tényező a gazdasági válság, vagyis ugyanannyi pénzért egyre több elvárás fogalmazódik meg az ügyfelekben. A siker érdekében sokkal jobban kell figyelnünk a változásokra: egyrészt megnézzük, hogy régebben mit csináltunk jól, másrészt próbálunk alkalmazkodni. A jövőbeni megoldásokra fókuszálunk, az új igények iránt flexibilisnek és alkalmazkodónak kell lennünk, sokkal jobban kell koncentrálnunk az ügyfelek elvárásaira, miközben tökéletes szolgáltatást kell nyújtanunk. Mivel kevesebb a vevő, nagy a küzdelem, és az ár alapvető szempont. Ami megkülönbözteti a Kinnarps-ot a konkurenciától az talán úgy szemléltethető, hogy mi olyanok vagyunk, mint egy Volvo. Figyelünk a tradíciókra, ugyanakkor modern és hosszú távú megoldásokban gondolkodunk, hiszen bútorainkat 15 évre tervezzük. Mindeközben emberközpontú munkakultúrában dolgozunk, hiszen a svéd vállalatok hagyományosan pozitív és közvetlen munkahelyi környezetet alakítanak ki.

– Alapvető trend az egyterű irodák terjedése. Ez milyen újdonságokat hozott a piacon?

– A székek, fotelek, szófák, asztalok esetében tapasztalhatók jelentősebb változások, vagyis azokról a berendezési tárgyakról beszélünk, amelyek a megváltozott munkastílushoz kapcsolódnak, ahová egy munkatárs el tud vonulni, vagy ahol informális megbeszéléseket is lebonyolíthat. Például nagyon sokan már nem az íróasztaluknál dolgoznak, hanem a pihenősarok foteljében pötyögnek a laptopjukon, ezért olyan termékskálával kell rendelkezni, amely az összes igényt kielégíti. Mindemellett az igazi változás nem arról szól, hogy mivel rendezzük be, hanem hogy hogyan osztjuk fel az irodát. Ma már nem biztos, hogy harminc alkalmazottnak harminc asztal kell, hiszen talán csak 50 %-uk használja rendszeresen azt, míg a munkatársak másik fele megbeszélésen ül, kávézik vagy ügyfélnél van. Valójában az a cél, hogy megtaláljuk azokat a tereket, amelyek a munkatársaknak a legideálisabb helyszínt biztosítják az adott feladatra – ez lehet spontán megbeszélés, tervezett meeting vagy éppen egyéni munkavégzés.

– Egyre inkább előtérbe kerül a digitális nemzedék, akik a technológiai forradalom vívmányai nélkül már élni sem tudnak. Hogyan viszonyul az Y-generáció az idősebb generációkhoz, és ez hogyan hat az irodabútor-piacra?

– Egy meghatározott irodatérben több generáció is dolgozik, akiknek az igényeit egyaránt ki kell elégíteni, vagyis egy olyan kreatív helyszínt kell kialakítani, ahol mindenki jól érzi magát és kihozhatja magából a legtöbbet. Általában az idősebb generációk tagjai töltik be a vezető funkciókat, akik bizonyos mértékig hárítják a változásokat, míg a fiatalok igénylik az újdonságokat. Vagyis visszatérve az előző kérdéshez, nem is az új bútorokon van a hangsúly, hanem a munka megszervezésén és a munkakultúra kialakításán. De az ergonómia is egyre inkább előtérbe kerül, és már nem csak az íróasztal és szék tekintetében fontos az egészséges környezet, hanem a kiegészítő bútorok esetében is, hiszen például egy fotel vagy kanapé egyre gyakrabban válik a munka helyszínévé.
 

 

SOCIAL BOX