Sárga csekket ATM-mel

A modernebb berendezések üzembe állítását indokolja, hogy a pénzintézetek számára egyre nagyobb jelentőséggel bír ügyfeleik elégedettségének megőrzése, ugyanakkor az erőforrásaik egyre szűkösebbek. A feladatok egy részét viszont az automaták képesek átvenni a pénztárosoktól, akik így egyéb bevételtermelő banki alaptevékenységekre koncentrálhatnak. A magyar háztartások több mint 85 százaléka rendelkezik legalább egy bankszámlával, és hasonló a bankkártyával […]

A modernebb berendezések üzembe állítását indokolja, hogy a pénzintézetek számára egyre nagyobb jelentőséggel bír ügyfeleik elégedettségének megőrzése, ugyanakkor az erőforrásaik egyre szűkösebbek. A feladatok egy részét viszont az automaták képesek átvenni a pénztárosoktól, akik így egyéb bevételtermelő banki alaptevékenységekre koncentrálhatnak.
A magyar háztartások több mint 85 százaléka rendelkezik legalább egy bankszámlával, és hasonló a bankkártyával rendelkezők aránya is. Ugyanakkor a magyar társadalom készpénzcentrikusságát jelzi, hogy a lakossági tranzakciók értékének alig 10 százalékában kerül sor elektronikus fizetésre, bankkártya használatára.

Tekintettel arra, hogy a magyar társadalom még mindig elsősorban a készpénzfelhasználást preferálja az elektronikus fizetési megoldásokkal szemben, a berendezéseknek számos olyan funkcióval kell rendelkezniük a jövőben, ami a készpénzhasználat során igényként felmerülhet az ügyfelek részéről. Ilyen a számlák közötti utalás lehetősége, az azonnali készpénzbefizetés, vagy akár a sárga csekkek befizetésének lehetősége.

A kisebb bankfiókok bezárásával párhuzamosan a pénzintézetek nem szeretnének ügyfeleket veszíteni. Ehhez biztosítani kell a kétirányú számlamozgások lehetőségét – a készpénzfelvétel mellett az azonnali befizetéseket is kezelni kell, de a számlák közötti utalások alapjait is meg kell teremtenie a pénzintézeteknek. „Erre tökéletes, költséghatékony megoldás lehet egy többfunkciós terminál, amely segítségével a fenti feladatok elvégezhetők” – mutat rá Kárpáti Balázs, a hazai piacon stabil pozíciókkal rendelkező Brink’s Hungaria vezérigazgatója.

A készpénz mellet a magyar háztartások kiemelkedő mértékben használják fizetésre a készpénz-átutalási megbízásokat, az úgynevezett sárga csekkeket. A tranzakciók 8 százaléka sárgacsekkes fizetés, miközben a tranzakciók értékét vizsgálva az látszik, hogy a készpénz-átutalási megoldás az fizetett érték közel 30 százalékát jelenti. A sárgacsekkes befizetések értéke havonta 22-25 ezer forintot tesz ki egy átlagos magyar háztartásnál.

„Ez egyértelműen piaci lehetőséget, egy értelmezhető kényelmi pluszszolgáltatást jelenthet a pénzintézetek számára. Az ATM-flottának pedig legalább egy része rentábilisan alkalmassá tehető a sárgacsekk-fizetési lehetőség biztosítására” – mutat rá Kárpáti Balázs.

A technológia már néhány hazai bankautomata esetében is működik. A hasonló elven működő berendezésekből – azaz a csekkeket felismerő, és azok ki-, illetve befizetésére alkalmas technológiával felszerelt ATM-ekből – a Brink’s úgy Nyugat-Európában, mint az Egyesült Államokban számos egységet telepített.

Hasonló népszerűségnek örvendhetnének a sárga csekkek befizetését lehetővé tevő berendezések Magyarországon. Nem véletlenül: a felmérések szerint a háztartások körülbelül 90 százaléka ad fel havonta legalább egy sárga csekket, de az átlagos csekkes befizetések száma havi 4 körül mozog. Ez átlagosan 20-30 percet, esetenként még ennél is több időt vesz igénybe alkalmanként, az utazással és a sorban állással együtt.

„A sárga csekkek kezelésére felkészített ATM-ek megfelelő helyeken történő elhelyezése – bevásárlóközpontok, nagy élelmiszer-áruházak, közlekedési csomópontok – az eddigi tapasztalatok szerint beváltották a hozzájuk fűzött reményeket, az ügyfelek megelégedéssel használják az extra funkciókat is” – mondja Kárpáti Balázs, az innovatív megoldásokban globálisan élenjáró vállalat magyar leánycégének vezetője. Magyarországon jelenleg mintegy tucatnyi ilyen berendezés üzemel.
 

SOCIAL BOX