Az Avis Budget Group új budapesti központjában jártunk! Tökéletes profizmus és architektúra!

Az Y-generáció igényeire szabták Az Avis Budget Group BSC Kft. idén márciusban költözött át a Green House-ba, ahol három szinten 7200 m2-nyi területet vett birtokba. A cég a világ egyik legnagyobb autókölcsönző vállalatának szolgáltató központjaként 2004-től végez üzleti támogatói tevékenységet az Avis és a Budget leányvállalatai számára. A jelenleg több mint 600 főt foglalkoztató cég […]

Az Y-generáció igényeire szabták

Az Avis Budget Group BSC Kft. idén márciusban költözött át a Green House-ba, ahol három szinten 7200 m2-nyi területet vett birtokba. A cég a világ egyik legnagyobb autókölcsönző vállalatának szolgáltató központjaként 2004-től végez üzleti támogatói tevékenységet az Avis és a Budget leányvállalatai számára. A jelenleg több mint 600 főt foglalkoztató cég 10 nyelven támogatja a vállalat EMEA régiójának működését. A nagy szolgáltató központokban többnyire a feltörekvő Y-generáció tagjai dolgoznak, akik – ellentétben a korábbi generációkkal – már más munkakörnyezetet igényelnek, más kultúrában szocializálódtak és a digitális világ mobilis eszközrendszerét is tökéletesen adoptálták a mindennapjaikban.

Tehát az alapvető cél most sem lehetett más, minthogy az Y-generáció és a vállalati kultúra igényeinek megfelelő magas színvonalú munkakörnyezetet alkossanak meg. Ha végigjárjuk a közösségi és rekreációs tereket, az informális megbeszélésekre és a kreatív munkavégzésre is egyaránt alkalmas inspiratív helyiségeket, valamint az open space munkaállomásait, akkor meggyőződhetünk arról, hogy a célokat maradéktalanul sikerült megvalósítani. Lépten-nyomon egyedi tervezésű, vicces és színes bútorokba, puffokba vagy éppen babzsákokba botlunk, kisebb-nagyobb break out-pontok váltják egymást, és a falakon végigfutó színes ornamentika, az étkezők, a konyhák és a kávésarkok ötletes és igényes kivitelezése mind-mind egy igazán látványos, kreatív és nagyvonalú irodatér létrejöttéhez járultak hozzá.

A kiválasztás folyamata

„Számos oka van annak, hogy új irodaházba költöztünk” – mondja az irodablog.hu kérdésére Besnyi Lóránt pénzügyi vezető. „Az egyik alapvető szempont, hogy a vállalatcsoport 2011-ben visszavásárolta a korábban már értékesített európai cégét, ezért a bővítés időszerűnek tűnt. Másrészt közvetlenül a 2008-as válság előtt hosszabbítottuk meg korábbi székhelyünkön a bérleti szerződésünket, amely a válságban magasnak számított, ezért mindenképpen olcsóbb kondíciókat kerestünk. Harmadrészt pedig alaprajzi problémák is felmerültek.” A menedzsment igen komoly monitoringrendszer segítségével – több éves folyamat eredményeként – választotta ki a Green House-t, hiszen előzetesen egy 15 szempontból álló súlyozott feltételrendszert alakítottak ki, amelyben a legfontosabb kívánalmaikat gyűjtötték össze.

Ebben többek között olyan tényezők szerepelnek, mint a lokáció, a megközelíthetőség, a fenntarthatóság vagy éppen az alaprajzi elrendezés adottságai. „A menedzsment tagjai az egyes szempontokat rangsorolva egy súlyozott sorrendet állítottak fel, amelyben a leglényegesebb elemek között szerepelt a megközelíthetőség és a munkatársak lakóhelye. Előzetesen egy térképen jelöltük meg, hogy az alkalmazottak hol laknak, és a legnagyobb népsűrűség a metróvonalakon és a 4-6-os villamos nyomvonalán mutatkozott. Emellett az alkalmazottak ún. közérzet-kérdéseket is kaptak, amelyek szintén a kialakítandó új iroda belső elrendezésére vonatkoztak. Első körben 58 irodát választottunk ki, végül több körös listaszűkítés után a Green House lett a befutó” – teszi hozzá Besnyi Lóránt.

Belsőépítészet

Az alaprajzi struktúra és a kialakítási koncepció azon alapult, hogy a szoros munkakapcsolatban, interakcióban lévő divíziók, csapatok a lehető legközelebb kerüljenek egymáshoz. A belsőépítészeti megoldások vezérfonala a funkcionalitás, és csupán második helyen szerepel a dizájn, amelyben a művészi megformálás mellett nem didaktikus módon, hanem fokozatosan, minden feltűnés nélkül rajzolódnak ki a vállalat színei és formái. A belsőépítészeti kialakítás a REscon Kft. munkája, a dizájn berendezési elemek az Europa Design Zrt.-hez fűződnek, az egyedi bútorokat Nietsch Márta tervezte, míg a falgrafikák Pojtli Brigitta grafikus munkáját dicsérik. A Sense munkaállomásoknál Mirra székek kaptak helyet, amelyekre 12 év garanciát biztosít a Herman Miller. A konyhákban és az étkezőkben található székekről pedig szavaztak a munkatársak. Valamint különleges truvájként említhetjük meg, hogy a harmadik emeleten található étkezőben hatalmas képregény borítja a falakat. Ugyanis előzetesen egy pályázatot  írtak ki a munkatársaknak, amely során mindenki kitalálhatott egy saját sztorit, és végül a győztes történetét jelenítették meg a falakon.

Közösségi terek, nomád munkahelyek

A szervezett vagy informális megbeszélésekre, tapasztalatcserékre, ötletelésre számtalan lehetőség nyílik. Egyrészt a tárgyalókban, másrészt a munkaállomások körül elhelyezett egyedi tervezésű bútorokkal kialakított „közösségi szigeteken” kommunikálhatnak a munkatársak – akár két emberről, akár csapatokról van szó. „Ún. nomád koncepciót valósítottuk meg, vagyis touchdown-tereket és találkozóhelyeket (lounge) hoztunk létre, ahol akár egyénileg, akár csoportosan is végezhetnek munkát a kollégák. Sőt, néhány kollégának, akiknek egy laptop is elég a munkavégzéséhez, feltétlen nincs is önálló asztala. Ők ezeket a nomád munkahelyeket vehetik igénybe” – magyarázza Besnyi Lóránt.

Majd hozzáteszi, hogy a hatalmas térben szétszórt közösségi terekkel egy másfajta munkakultúra alapjait tették le, és ezzel is ösztönözni kívánják az alkalmazottakat, hogy egyre intenzívebben használják az új kommunikációs szigeteket. A tárgyalók nem kaptak önálló nevet, hanem azokat az egyes nagyvárosok repülőtereken használatos névrövidítéseivel különböztetik meg – így például a Frankfurt termet egy „FRA” jelzés jelöli. Az is az alapkoncepció része volt, hogy a spontán vagy szervezett megbeszélésekre alkalmas tereket lehetőség szerint írható felületekkel vegyék körbe, hogy bármilyen ötletet rögtön fel is lehessen skiccelni. Különleges közösségi tér a dolgozók által Csillagkapunak elnevezett bútorcsalád, ahol relaxálni vagy ötletelni is lehet.

Alaprajzi struktúra

A három szint alaprajzi elrendezése gyakorlatilag megegyezik, kivéve, hogy a recepciót is magába foglaló első emeleten található a hatalmas fogadótér, amely egyrészt a vendégek számára lett kialakítva, másrészt nagyobb rendezvények megtartására is alkalmas. Itt található még két konferenciaterem, amely a mobil falszerkezet miatt összenyitható, és több száz fős programok lebonyolítására is alkalmas. Valamint három vendégtárgyaló is helyet kapott, amelyeket a cég színeinek megfelelőn narancssárga, kék és piros székekkel rendeztek be. Ez a szint dedikáltan semleges, így a falakon sem helyeztek el díszítőelemeket, csupán egy dicsőségfal töri meg a határoló felületek letisztultságát. Egyébként az alaprajzi elrendezés nagyszerűen hasznosítja az irodaház egyik erősségét, mégpedig, hogy padlótól a plafonig hatalmas üvegfelületek biztosítják a természetes fényt, így a mesterséges fény használatával takarékoskodhatnak. A munkaállomásokat is tartalmazó nyitott tereket az ablakok köré csoportosították, míg a középső blokkokban helyezték el a nyomtatószigeteket, a tárgyalókat, a telefonszobákat, a gardróbokat, a konyhákat és az étkezőket. Csupán a HR- és a pénzügyi szekció, valamint az ún. Docu City kapott önálló cellás irodát, a multikulturális hátterű munkaszervezet túlnyomó többsége a hatalmas nyitott terekben dolgozik. Még egy beszédes adat: a 7200 négyzetméter mindössze 10 %-át teszik ki a cellás irodák, még a vezetők is az alkalmazottakkal egy térben dolgoznak.

Környezettudatosság

Az irodaház kiválasztásánál jelentős tényező volt a zöld gondolat, hiszen a Green House LEED Platinum minősítéssel rendelkezik. Többek között szürkevizet hasznosítanak a vizesblokkokban, a nagy üvegfelületek miatt kevesebb a mesterséges fény használata, az egyes épületgépészeti blokkok megengedik, hogy kisebb terekben elkülönülten lehessen fűteni-hűteni, vagy a külső árnyékolókat használni, valamint megvalósult a szelektív hulladékgyűjtés is. A vállalat a nyomtatás során felhasznált papírmennyiséget is próbálja minimálisra csökkenteni, emellett irodaszer automatákat állítottak üzembe, ahol a munkatársak mágneskártyával vételezhetnek limitált mennyiséget havonta. Az Avis Budget Group BSC mindemellett célul tűzte ki a LEED Gold iroda minősítés megszerzését is. Summa summarum: minden egyes strukturális elem, belsőépítészeti produktum vagy dizájnforma tudatosan és előre „megfontolt szándékkal” a munkafolyamatok optimalizálására, a költséghatékonyságra és egy valóban innovatív munkakultúra megteremtésére törekszik.

 

 

SOCIAL BOX