Csökkenő ATM-szám, magas készpénzforgalom

Az ATM-üzemeltető vállalkozások idei évét az integrált kiszolgálás, valamint a régi gépek modernebb berendezésekre való cseréje jellemezheti. A készpénz-logisztikai iparág teljes forgalma 28-30 milliárd forint körül alakulhat 2013-ban. Kevesebb ATM – növekvő készpénzforgalom az automatáknál Míg 2003 és 2011 között folyamatosan és dinamikusan bővült a magyarországi ATM-portfólió, tavaly már csökkenést mutattak a számok. A 2003-ban […]

Az ATM-üzemeltető vállalkozások idei évét az integrált kiszolgálás, valamint a régi gépek modernebb berendezésekre való cseréje jellemezheti. A készpénz-logisztikai iparág teljes forgalma 28-30 milliárd forint körül alakulhat 2013-ban.

Kevesebb ATM – növekvő készpénzforgalom az automatáknál

Míg 2003 és 2011 között folyamatosan és dinamikusan bővült a magyarországi ATM-portfólió, tavaly már csökkenést mutattak a számok. A 2003-ban regisztrált 2975 berendezés 2011-re 4907-re bővült, miközben a tavalyi év végén már csak 4792 készpénzkiadó automata üzemelt Magyarországon. „A 2,5 százalékos visszaesés alapvetően a pénzintézeti költségcsökkentési törekvéseknek az eredménye. A kisebb bankfiókok bezárása miatt leszerelt berendezések mellett kevésbé forgalmas, alacsony kihasználtságú gépeket is felszámoltak” – mondja Kárpáti Balázs, a hazai készpénz-logisztikai piacon stabil pozíciókat kiépítő Brink’s Hungária vezérigazgatója.

Ugyanakkor a lakosság szemében még mindig a készpénzhasználat számít magasan az elsődleges fizetési módnak – tavaly több mint 5255 milliárd forintot vettek ki országszerte a berendezésekből. Igaz, ez az érték elmarad a 2010-ben mért 5758 milliárd forinttól, mégis jól mutatja a berendezések iránti lakossági igényt.

Miközben az elmúlt tíz év első felében az ATM-ekből felvett készpénzösszeg folyamatosan növekedett, a pénzügyi-gazdasági válság hatásai miatt 2009-ben és 2011-ben volt egy-egy jelentősebb visszaesés, azonban a növekedési trend visszatérni látszik ezt a mutatót tekintve. „A készpénz továbbra is vezető szerepet tölt be a magyar gazdaságban, az emberek mindennapjaiban. Az említett két év visszaesése akár már az idén kompenzálódhat az ATM-es készpénzforgalomban” – mutat rá Kárpáti Balázs.

Csökkenő ATM-szám mellett sincs visszaesés

A készpénzlogisztikával foglalkozó társaságok egyik legnagyobb bevételi forrását az ATM-ek kiszolgálása jelenti. A némileg csökkenő ATM-állomány miatti bevételkiesését azonban az idén is kompenzálja a megmaradó állomány modernebbre cserélése. „Erre szolgálnak azok a berendezések, amelyekbe a készpénzt már nem az időigényes megoldást jelentő borítékos módszerrel, hanem közvetlenül lehet betölteni. Az így befizetett összeg azonnal a számlára kerül” – ismerteti a modern berendezések telepítésnek indokát és legfontosabb előnyét Kárpáti Balázs.

A készpénz-logisztikai iparág másik bevételi forrását az idén a hitelintézetek költségcsökkentési kényszerre adott válasza jelenti majd. Az integrált készpénz-logisztikai szolgáltatók a rendelkezésükre álló know-how révén ugyanis a költségek 18-25 százalékos csökkentése mellett is jelentős kiszolgálásbeli minőségnövekedést képesek biztosítani a bankok számára készpénzkezelésük és ATM-portfóliójuk üzemeltetése során, így azok több erőforrást képesek magtevékenységükre allokálni.

A berendezések zökkenőmentes kiszolgálása, és készpénzzel történő folyamatos ellátottsága főleg azokon a kisebb lélekszámú településeken értékelődhetnek fel, ahol a bankfiókot a pénzintézet bezárta, de az ügyfelek megtartása miatt a készpénzhez történő hozzáférést biztosítani kell.

Az igazi fellendülés a készpénz-logisztikai iparágban azonban továbbra is várat magára. Kárpáti Balázs szerint ennek oka, hogy az iparág a gazdasági, pénzintézeti értéklánc legvégén helyezkedik el, így itt most jelentkeznek igazán a válság hatásai. A Brink’s becslése szerint a szektor jelenlegi 28-30 milliárd forintos összesített árbevétele 20-25 százalékkal alacsonyabb, mint a válság előtti időkben. Igaz, a gazdasági növekedés beindulásával az iparág gyorsan visszakapaszkodhat a válság előtti szintre – hangsúlyozza a Brink’s vezérigazgatója.
 

SOCIAL BOX