A Párisi Nagyáruházban, az ORCO új mintairodájában jártunk

Az Orco Property Group új budapesti irodáját a 2009-ben a Tiba Építész Stúdió tervei alapján felújított Párisi Nagyáruházban alakította ki, ahol június óta közel 500 négyzetméteren dolgozik a 18 fős csapat. Már az épített környezet is lenyűgöző, hiszen az Andrássy út a világörökség része, és az 1911-ben épült Párisi Nagyáruház a teljes körű renoválás után […]

Az Orco Property Group új budapesti irodáját a 2009-ben a Tiba Építész Stúdió tervei alapján felújított Párisi Nagyáruházban alakította ki, ahol június óta közel 500 négyzetméteren dolgozik a 18 fős csapat. Már az épített környezet is lenyűgöző, hiszen az Andrássy út a világörökség része, és az 1911-ben épült Párisi Nagyáruház a teljes körű renoválás után ismét régi fényében tündököl. Ha visszamegyünk az időben, akkor a Monarchia dicsőséges évtizedeire emlékezhetünk, amikor Ady, Kosztolányi és Karinthy rótták a környező utcákat, és amikor a pesti divat méltán tartozott az európai élvonalba. Ezek a nagyszerű idők köszönnek vissza, ha belépünk a – korábban Divatcsarnoknak is nevezett – csodálatos épületbe. A szecessziós-neoreneszánsz áruház nem csak a divat szentélye volt, hanem – mint az első hazai vasbeton-épületek egyike – művészettörténeti jelentősége is kiemelkedő.

A hét szintes épület alsó három szintjén kiskereskedelmi funkció dominál, míg a fölötte található öt emeleten irodahelyiségeket alakítottak ki, amelyek szintenként átlagosan kb. 600 m2-nyi teret jelentenek. Az ORCO harmadik emeleten berendezett irodája több funkciót is betölt, hiszen egyrészt a cég munkatársai dolgoznak itt, másrészt bemutatótérként is működik, vagyis a leendő bérlők testközelből tapasztalhatják meg, hogy a nagy belmagasságú indusztriális lofttérben és történelmi miliőben miféle belsőépítészeti megoldások valósíthatóak meg. A loft egyébként is nagy népszerűségnek örvend a nyugati kultúrában, hiszen a régi barnaövezetek feltámasztásával reorganizálják a városok értékes, ám elhagyatott területeit. A Párisi Nagyáruház esetében paradox módon a rehabilitációra a nagyváros szívében került sor, és a tetszhalott állapot elhúzódása részben annak is köszönhető, hogy Magyarországon a szigorú műemlékvédelmi szabályozások jelentősen megkötik a beruházók kezét.

Az iroda kialakítását és belsőépítészeti megoldásait alapvetően meghatározza a középen elhelyezkedő fedett udvar, amely egyrészt az épület magjaként funkcionálva látványosan szegmentálja a teret, másrészt a divatházakra, bevásárlóközpontokra jellemző központi átrium egy irodafunkcióra kialakított térben igazán unikális látványt nyújt. Hiszen az egyterű irodák célja éppen az, hogy az embereket ne kényszerítsék kisebb cellákba, és a közösségi terek megfelelő helyszínei legyenek az informális megbeszéléseknek, rekreációs tevékenységeknek, étkezésnek, kikapcsolódásnak. Érdekes módon itt ez a központi átrium arra is alkalmas, hogy a hatalmas teret az emberi léptéknek megfelelő kisebb egységekre bontsa. Ráadásul így nem csak az utcafronton keresztül, hanem az átrium felől is  beszűrődik a természetes fény.

Amint kilépünk a liftből, szembeötlik a recepció nyersbetonból és ipari acélból – IVÁNKA Factory Zrt. tervezésében és kivitelezésében – készült visszafogott, ám harmonikus összképet sugalló paradox módon légies tömbje, amely mögött növényfal magasodik. Ahogy körbepillantunk, rögtön kirajzolódik az egész iroda, az ötletes elválasztó elemek is látni engedik az egész teret, nem holmi titkos kamrák láncolatából áll az iroda, hanem egy transzparens, nyitott egészet alkot, ahol a funkciók szofisztikált módon, üvegfalakkal vagy más dizájnelemekkel különülnek el. A loftadottságokat támogatják a letisztult belsőépítészeti motívumok és megoldások, így a belső tér nagyszerűségét és lenyűgöző csarnokjellegét nem törik meg oda nem illő dizájnelemekkel.

Az indusztriális hangulatot és az ingatlanfejlesztő cég identitását artikulálja a fehér és a világos szürke szín- és anyaghasználat dominanciája, amellyel nagyszerű kontrasztot alkotnak a piros bútorelemek és színek. Mindemellett fautánzatú PVC borítja a padlót, a világítótestek szintén az egyszerűségre törekedtek. Vagyis nem különleges lámpabúra-csodák formálódnak a levegőben, hanem szinte csupasz villanykörteként lógnak alá a fehér lámpatestek, amelyek fényerőssége az energiatakarékosság és az atmoszférateremtés jegyében állítható. A recepciótól jobbra helyezték el a váróteret, amelynek fala úgynevezett nomádfal, színes hullámkartonból állították össze, szabadon variálható és forgatható. A szomszédos falon pedig Kollár Andrea Budapest stilizált térképét festette a falra, amelyen piros pontok jelzik az ORCO fővárosi projektjeit. A harmadik falon pedig látványos filmszalagba fűzött üveglapokon jelennek meg a térképen számmal jelölt épületek fotói.

A recepciótól balra az egyik tárgyaló található, míg előtte még egy fogadótér, de ezt tényleg csak az egy szusszanásnyi ideig várakozó vendég számára alakították ki, ahol egy fotómontázs, ún. rotating cube wall látható. Acélsodronyokra négyzeteket függesztettek ki, amelyek egyik oldalán az ORCO projektjeinek a fényképe látható, míg a másik oldalukon az épületek neve és azok elhelyezkedése szerepel. Ezek a kis négyzetek forgathatóak, így egy állandóan változó képmontázst alkotnak. Ezzel a két fogadótérrel az ORCO finoman és visszafogottan úgy promotálja saját projektjeit, hogy az egyáltalán nem tűnik tolakodónak, és a teret sem gyűri maga alá. A recepció mögött kiszélesedik a klasszikus nyitott tér, ahol az alkalmazottak munkaállomásait helyezték el, az irodabútorok jelentős része a Kinnarps Hungary Kft. termékeiből került kiválasztásra. Egyedül a menedzsment néhány tagja és a kiegészítő tevékenységet végző munkatársak kaptak üvegfalakkal elkülönített cellákat. Majd rézsút haladva a már többször emlegetett központi átrium mögötti terek tárulnak fel, ahol még két tárgyalót helyeztek el, amelyek a mobil falnak köszönhetően egybe is nyithatóak. A nagyobbik tárgyalóban szintén Kollár Andrea két mozaikszerű falfestménye látható, amelyek piros-narancs színekben pompázó kristályelemeket ábrázolnak. Leghátul egy informális megbeszélésre alkalmas közösségi tér, valamint az étkező-konyha található.

Az iroda belsőépítészeti megoldásait az ORCO házon belül valósította meg, Korsós Ágnes projektmenedzser egyedi ötletei alapján, a Market kivitelezésében. „A felújítást követően a felső öt emeleten egyedi és kreatív irodaterek jöttek létre, ahol a nyitott kialakítás bizonyos fokú cellás megoldásokat is megenged. Az építészeti terv is az volt, hogy az eredeti adottságoknak megfelelően letisztult, levegős kialakítású irodatereket alakítsunk ki. A műemlékvédelmi előírásoknak megfelelően megőriztük az eredeti belmagasságot, az álmennyezet nélküli tiszta, szabad terek az alap szürke/fehér színek kombinációjával loftos hangulatot varázsolnak a terekbe. Mindemellett félig látható, félig rejtett légcsatornás rendszer került kiépítésre a friss levegő biztosítására, a megfelelő hő- és komfortérzetet korszerű sugárzó hűtő-fűtő mennyezet garantálja. A felújítás után egy letisztult,  indusztriális jegyeket hordozó dizájn került előtérbe, mely jól illeszkedik a 2009-ben gyönyörűen felújított 100 éves épülethez. A fő térszervező erő az eredeti látszó gerenda tartószerkezet, a nyitottságot és légies könnyedséget a funkció miatt szükséges cellázásoknál is igyekeztünk megtartani rejtett profilú portálszerkezet alkalmazásával, ezzel a megoldással a térelhatárolások szinte láthatatlanná válnak.” – mondta el az irodablog.hu kérdésére Vojnár Zinaida, az ORCO magyarországi részlegének bérbeadási és marketing vezetője.

A műemlékvédelmi besorolás miatt az eredeti állapotnak megfelelően restaurálták az épületet, illetve „bónuszként” a ház tetején egy különleges látványvilágú, „amorf” kristályformájú irodahelyiséget alakítottak ki, amely szintén leendő bérlőjére vár. Az udvart egyébként dupla üvegfelületek választják el a belső tértől, hogy az irodákból ne szűrődjön ki zavaró zajhatás, az üvegfelületeken végigfutó kristálymotívumok pedig egységes formavilágot biztosítanak. A 7. szinten található Kristály-terem egyébként nagyszerűen illene egy feltörekvő hazai startup vállalkozáshoz, amelynek a jelszava ez lehetne: „határ a csillagos ég.” A 4. szinten található a Bálterem, amely szintén kiadó – egy katedrális és egy elegáns hangversenyterem keveréke, így aki itt otthonra lel, annak sem a hallásával, sem az isteni szerencsével nem lesz gondja. De ha még ez sem lenne elég, akkor odafent a tetőteraszról elképesztő körpanoráma tárul elénk. A budai hegyek szinte teljes vonulatának sziluettje kirajzolódik, a közelben feltűnik a Szent István Bazilika kupolája és az Operaház tömbje, de ha nagyobb perspektívát fogunk be, akkor az egész város a lábaink előtt hever. Mi kell még ennél több?

Képek: ORCO

SOCIAL BOX