Ők azok, akik szót értenek a hazai startupokkal! És mindent tudnak róluk!

– A Robertson Hungary mindennapos tevékenységében mennyire volt egyedi egy ilyen hazai startup nagyágyúval együtt dolgozni, amely mára már világhírnévre tett szert, vagyis nyugodtan tekinthetjük globális cégnek? – A Robertson történetében az egyik legérdekesebb megbízás volt a Ustream képviselete.  Már a kezdeti egyeztetéseken egyértelműen látható volt számunkra, hogy itt valami más az elvárás a munkánkkal […]

– A Robertson Hungary mindennapos tevékenységében mennyire volt egyedi egy ilyen hazai startup nagyágyúval együtt dolgozni, amely mára már világhírnévre tett szert, vagyis nyugodtan tekinthetjük globális cégnek?

– A Robertson történetében az egyik legérdekesebb megbízás volt a Ustream képviselete.  Már a kezdeti egyeztetéseken egyértelműen látható volt számunkra, hogy itt valami más az elvárás a munkánkkal kapcsolatban, és mások a motivációk, mint egy nagyvállalati ügyfélnél. Mivel mindig is ügyfélközpontú szolgáltatási csomagjaink voltak, gyorsan megértettük a Ustream céljait, és be tudtuk mutatni, hogy milyen hozzáadott értéket várhatnak tőlünk. Nagy segítségünkre volt, hogy korábban is dolgoztunk már ismert helyi startupokkal, például a LogMeIn a mi segítségünkkel tárgyalta újra és igazította működési igényeihez a bérleti szerződését, vagy a hírekben talán kevésbé szereplő Balabit IT Security is közreműködésünkkel találta meg új irodáját. Magyar viszonylatban a Ustreamet inkább tekinteném már egy jól prosperáló és fejlődési szakaszban lévő nagyvállalatnak, mint startupnak. Jelenleg 120 főt foglalkoztatnak és 140 főre fognak hamarosan bővülni a Párizsi Nagyáruházban.

– Milyen különleges igényeik voltak a Ustreamnek, amelyek miatt az a bizonyos közel 50 irodaházat, helyszínt tartalmazó „long list” hamar elfogyott?

– Nem gondolom, hogy a Ustream igényei gyökeresen különböznének egy nemzetközi nagyvállalat igényeitől, csak ezeket az igényeket másképp fogalmazzák meg, vagy más irányból közelítenek a témához. Éppen ezért a munka kezdeti stádiumában a mi egyik fő feladatunk az volt, hogy  „lefordítsuk” a kiválasztott ingatlanok tulajdonosainak a Ustream elképzeléseit és megpróbáljuk őket rávenni egy kreatív kooperációra. Nem határoztak meg például egyértelmű műszaki paramétereket, de azt kérték, hogy a kollégák jól érezzék magukat az irodában, legyen elég levegő, nyáron megfelelő hűtőkapacitás, télen pedig fűtés. A mi dolgunk az volt, hogy megvizsgáljuk: az adott épületek megfelelnének-e az elvárásoknak. Ennek megfelelően volt olyan épület, ahol kétség merült fel, ezért terheléses próbahűtést kértünk.

A kezdeti lista valóban 50 házat tartalmazott, de ez egy elsődleges szűrés volt, ahol azokat a házakat szűrtük ki, melyek lokációja megfelelő volt, rendelkeztek elegendő és egybefüggő területtel, valamint valamilyen egyedi jellemzővel. Gyorsan kiderült, hogy nem olyan irodát képzeltek el, ahol öltönyös üzletemberek között ők az egyik cég, hanem egyedi megoldást kerestek. Innen viszonylag gyorsan szűkült a lista, különösen akkor, amikor a hangsúly a régebbi épületek irányába mozdult el. Különleges igényként szerepelt például a biciklitároló megoldhatósága, mivel a kollégák több mint 30 %-a jár kerékpárral, és a belvárosba költözés után úgy gondoltuk, hogy ez az arány tovább nőhet. Itt nem maga a kerékpártároló volt a különleges igény, hanem az, hogy milyen fontos döntési szemponttá lépett elő ez a tényező. Szintén különleges hangsúlyt kapott a belső kommunikáció egyik ikonikus tere, a kantin/előadó/chil-out/könyvtár/játékszoba kombó, de vizsgáltuk például azt is, hogy a kedvenc pingpong-asztal hová kerülhet.

– A keresési folyamat egy ekkora cég volumenét tekintve szinte „villámgyorsan” lezajlott. Hogyan tudott ebben az igazi Y-generációs, lendületes munkában partnerként részt venni a Robertson Hungary? Vagyis mennyire különbözött az együttműködés egy „átlagos” céggel való munkakapcsolathoz viszonyítva?

– Változó világban élünk, így számunkra már természetessé vált, hogy az ügyfeleink igényei, munkamódszerei is változnak. Úgy gondolom, hogy mindig is az innovatív cégek közé tartoztunk, ezért nagyon jó együttműködést tudtunk kialakítani a Ustreammel. Még soha nem tudtunk egyetlen céggel sem ilyen hatékonyan dolgozni. Egyértelmű célokat, kereteket fogalmaztak meg részünkre, ahol az ingatlanpiaci tapasztalatainknak köszönhetően szinte azonnal vázolni tudtuk az egyes feladatok/problémák megoldási lehetőségeit, a Ustream pedig iszonyú rövid időn belül meghozta a szükséges döntéseket. Azért volt néhány izgalmas időszak, amikor még éjfélkor is leveleztünk egymással. A gyors lezárás másik tényezője az volt, hogy a kezdetektől fogva minden résztvevő megértette, hogy itt egy különleges projektről van szó, és kész volt erőn felül teljesíteni. Valahol ebben látjuk a startupok sikerét is, ahogy motiválják a kollégákat arra, hogy pozitívan gondolkodva a maximumot hozzák ki magukból és a cégből.

– Melyek a nemzetközi tapasztalatok a startup cégek irodakeresési stratégiáiban? Miket keresnek, mi érdekli őket és mennyire nehéz a különleges igényeknek megfelelni? A Robertson Hungary tanulmányozta-e a nemzetközi trendeket ezzel kapcsolatban?

– Ez év elején kezdtük el tanulmányozni a nemzetközi szakirodalom segítségével, hogyan alakul a digitális korszakban a beszerzési folyamat, kitől, hogyan vásárolnak szolgáltatást és miért adnak megbízást egy cégnek. A startupok jellemzően az IT szektorból kerülnek ki vagy valamilyen IT technológiához kapcsolhatók, így gyakorlatilag az internetről szereznek be minden információt. Ez nem meglepő, az viszont igen, hogy az interneten olyan mennyiségű és mélységű információ érhető el, hogy mára a döntéshozatalban egyre későbbi szinten vonnak be külsős szereplőket, tanácsadókat. Véleményem szerint nem egyszerű a mi megbízásunkhoz hasonló együttműködési partnerséget elérni egy startup cégnél, gyakorlatilag olyan példákkal találkoztunk, ahol a cég működési mérete már megközelítette egy nagyvállalat méretét, és ezért értékelődött fel a külső szakértő szerepe. Ilyen a mi szóban forgó vagy a LogMeIn-es megbízásunk, ill. az NNG irodaprojektje.

Tapasztalataink szerint nagyon határozottak, szinte 100 %-ban tudják, hogy  mik a kereteik és a céljaik. Mire egy 2-3 fős garázscégből 120 fős vállalattá nő a cég, a vezetők megedződnek és nagyon hatékony problémamegoldóvá válnak, gyorsan átlátják a helyzetet és gyors döntéseket hoznak. Nagyon érdekes tényező, hogy az ismert startupok folyamatos versenyben vannak egymással azért, hogy magukhoz csábítsák vagy megtartsák a legjobb munkavállalókat. Ennek hatására az elmúlt évek legizgalmasabb irodai projektjei közül nagyon sok startup iroda volt, így felpezsdítették a szektort. A startup cégeknél nagy felfutásra várunk, hiszen már több nemzetközileg is ismert és szektorában piacvezető magyar céget ismerhetett meg a világ, melyek jó példáját remélhetőleg sokan követik majd.

– Az Y-generáció térnyerése figyelhető meg az irodapiacon is. Hogyan alakítja át ez egy ingatlanügynökség munkáját, hogyan változnak az igények, netán a tárgyalási metódusok?

– Mára a „hagyományos” bérlőkhöz is nagyjából két működő marketing elérési útvonal maradt. Az egyik az internet alapú kommunikáció vagy hirdetések, a másik a direkt megkeresésekből történő adatbázis építés. Az induló startupoknál nem igazán használható a második útvonal, hiszen sokszor ismeretlenek a cégek, vagy a befektető bevonása előtt nincsenek meg egy modern irodaházban történő irodabérlés anyagi feltételei. Mindenképpen egyre nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk az internet alapú kommunikációra, a közösségi oldalakra, illetve azon oldalakra, ahol a hazai IT elit elérhető. A technológia fejlődés már az irodapiacot is elérte, így például nekünk is van olyan bérbeadási megbízásunk, ahol az ügyfélnek akár az interneten keresztül is tudunk egy virtuális bejárást szervezni, vagy a helyszínen animációval bemutatni, hogy milyen lenne a tervezett iroda.

A startupok és igényeik elérési módszertana úgy gondoljuk, hogy mindenképpen egy még megoldandó stratégiai feladat a tanácsadóknak. Azt tapasztaltuk viszont, hogy amikor létrejött a személyes kapcsolat, akkor a nagyágyúkkal közös munkánkat (Ustream, LogMeIn) referenciaként nagyra értékelik és nyitottá válnak az együttműködésre. Ezekben az együttműködésekben mindenképpen rugalmasabban kell hozzáállnia a tanácsadóknak és súlyozniuk kell azt, hogy a most 50-100 m2-es igény több ezer m2 is lehet pár év múlva. A tárgyalások során előnyt fognak élvezni azok a tanácsadók, akik naprakész ismeretekkel rendelkeznek, és már közvetlenül az első találkozón hozzáadott értéket tudnak felmutatni a cégvezetők részére.
 

SOCIAL BOX