Az infokommunikációs fejlesztések a gazdaság egészére kihatnak

Az NMHH 2013 januárjában közzétett felmérése még arról számolt be, hogy a távközlési cégek piaci részesedései, illetve a vállalati és intézményi előfizetők telefon- és internethasználati szokásai 2012-ben stabilizálódtak. Ezt jól jelezte a 32 ezer céges, illetve az összesen mintegy 9 ezer intézményi, illetve nonprofit ügyfél alacsony szolgáltatóváltási hajlandósága és relatíve alacsony árérzékenysége. A nagyvállalati előfizetők […]

Az NMHH 2013 januárjában közzétett felmérése még arról számolt be, hogy a távközlési cégek piaci részesedései, illetve a vállalati és intézményi előfizetők telefon- és internethasználati szokásai 2012-ben stabilizálódtak. Ezt jól jelezte a 32 ezer céges, illetve az összesen mintegy 9 ezer intézményi, illetve nonprofit ügyfél alacsony szolgáltatóváltási hajlandósága és relatíve alacsony árérzékenysége. A nagyvállalati előfizetők elmozdulása az internet- és felhőalapú megoldások, illetve a távközlés és az informatika egyesítése felé azonban már ekkor érezhető volt. Az internetalapú szolgáltatói vonalas telefon-előfizetés piaci súlya, például, 8 százalékos, míg a nagyvállalatok körében már 16 százalékos volt. Hasonló lehet a helyzet a szolgáltatói felhőalapú szolgáltatások – infrastruktúra, alkalmazások, desktop-szolgáltatások – esetében, amelyek iránt az előfizetők mindössze 7 százaléka érdeklődött 2012 második felében. A 2013 első félévében tapasztalt érdeklődés viszont arra enged következtetni, hogy ezek az arányok mára jelentősen változtak.

„Számítottunk arra, hogy az infokommunikációs hullám előbb-utóbb a teljes vállalati ügyfélkörön végiggyűrűzik. Meglepő volt viszont az utóbbi hónapokban az 50 fő feletti vállalkozások körében tapasztalt aktivitás, ami azt mutatja, hogy az érdeklődés az együttes IT- és távközlési szolgáltatások iránt gyorsan növekszik” – számol be a trendről Takács Gábor, a BTel műszaki üzletágvezetője. – „Ezek alapján elmondható, hogy éledeznek a hazai kis és közepes méretű cégek, keresik a fejlesztési és egyben költségcsökkentési lehetőségeket, így megtalálhatják a szolgáltatót, amely a saját megoldásain keresztül átveszi az ehhez a területhez kapcsolódó fejlesztési költségeket.”

Mindezt úgy lehet elérni, hogy maga a távközlési szolgáltató nyújt egyszerre szerver, tárhely, adatátviteli és felhő-alapú vállalati informatikai szolgáltatást az egyébként egyre összetettebbé váló távközlési szolgáltatások mellett. A BTel maga is jelentősen javította pozícióit e szegmensben azzal, hogy idén megvásárolta és saját működésébe integrálta a NetCore Technologies Kft.-t, stratégiai partnerséget kötött az Elastoffice AG-val, valamint további beruházásokat hajtott végre szervertermén és informatikai infrastruktúráján.

A szakértő úgy látja, a hazai vállalatok számára a fejlesztési és költségcsökkentési nyomás egy erősen stabilizálódott távközlési piac mellett sem csökkent. A vállalati informatikai és a távközlési szolgáltatások testreszabott összevonása mindkét igényre választ adhat. Ráadásul, a hatása is összetettebb és pozitívabb, mint egy egyszerű költségcsökkentésé. „A cégek gyakran arról számolnak be, hogy új perspektívát nyit, üzleti szemléletváltást hoz számukra az ezzel járó modernizáció és hatékonyság, a jobb tervezhetőség és a kisebb belső erőforrásigény. Ezzel belső folyamataik átláhatóbbá válnak, felgyorsítva saját ügyfélkiszolgálásukat” – mutat rá Takács Gábor. – „A kis- és középvállalkozások idei infokommunikációs „aktivizálódása” valószínűleg ebből a felismerésből ered. Úgy látjuk, a következő időszakban is sok cég készül arra, hogy a távközlési szolgáltatók ezen a téren megújuló kínálatából saját versenyelőnyöket kovácsoljon.”

Miközben nemzetközi összehasonlításban a magyar infokommunikációs szektor európai szinten is rendkívül jó foglalkoztatottsági és GDP-erősítő mutatókkal rendelkezik, a kis- és középvállalkozások alacsony infokommunikációs tudatossága és fejlettsége miatt az ebből származó növekedési potenciált az ország egyelőre csak minimális részben használja ki. Az uniós és a feltörekvő piacokon a tapasztalatok egyértelműen azt mutatják, hogy az infokommunikációs eszközök és szolgáltatások, köztük a felhőalapú megoldások növekvő használata erősíti a vállalkozások versenyképességét és hatékonyságát, így az ezen a téren egyre inkább aktivizálódó vállalatok a gazdaság egészére képesek pozitív hatást gyakorolni. A hazai vállalkozások ma jellemzően az 50 fő feletti foglalkoztatásnál érik el azt a méretet, ahol felmerül az igény az informatikai és távközlési szolgáltatások hatékonyabb kezelésére, amellyel a vállalatok egyéni sajátosságaiktól függően, mintegy 10-20 százaléknyi költségmegtakarítást is el tudnak érni.

SOCIAL BOX