Extravagáns építészet Párizsban: Origami Irodaház

A kortárs építészeknek óvatosan kell manőverezniük Párizs belvárosában, hogy modern vízióikat megvalósíthassák a szigorú építési szabályok gyűrűjében, ahol a magasságtól kezdve az utolós szögig szinte mindent pontosan meghatároznak az előírások. Az Origami Irodaház esetében példul az eredeti homlokzatot Manuelle Gautrand építésznek a projekt megvalósítása során meg kellett őriznie. Az ingatlan ráadásul a Place Charles de […]

A kortárs építészeknek óvatosan kell manőverezniük Párizs belvárosában, hogy modern vízióikat megvalósíthassák a szigorú építési szabályok gyűrűjében, ahol a magasságtól kezdve az utolós szögig szinte mindent pontosan meghatároznak az előírások. Az Origami Irodaház esetében példul az eredeti homlokzatot Manuelle Gautrand építésznek a projekt megvalósítása során meg kellett őriznie. Az ingatlan ráadásul a Place Charles de Gaulle közelében található, ahol számos impozáns épület található.

A helyszín igazi kihívás volt, hiszen a közkedvelt épületek közelsége alapvetően befolyásolta a kivitelezést. A Haussmann korszak gyönyörű kőépítészete meghatározza a környék miliőjét és arculatát, ezért az építész feladata az is volt, hogy a tervezés során az utca egységes képét megőrizze. Ezért a homlokzatnak tartalmaznia kellett méretes köveket, vagyis olyan anyagot, amelyet a kortárs építészek egyébként nem különösebben kedvelnek.

Georges Eugène Haussmann egyébként egy híres várospolitikus volt, aki III. Napóleon császár uralkodása alatt, 1853–1870 között a francia főváros arculatát napjainkban is meghatározó nagyszabású városrendezést irányította. Az évtizedekig tartó munkálatok során a középkori, zsúfolt és nyomorúságos városrészeket ledózerolták, és helyükön szellős sugárutakat nyitottak, köztereket és parkokat alakítottak ki, bérházakat, középületeket építettek, és jelentős infrastrukturális beruházásokra is sor került.

Gautrand, Franciaország egyik legjobb építésze már korábban is hasonló „városképi” korlátokba ütközött. Így a híres párizsi Gaîté Lyrique színház felújításakor – ami a digitalis művészet központja lett – a lényeges átalakítások az épület belső tereit érintették, és a külső szemlélő szinte észre sem veszi, hogy a színház újjászületett. Ezzel szemben az Origami Irodaház a statikus utcafrontot egy igazán eredeti megoldással dobta fel úgy, hogy közben az egységes arculat sem sérült.

Az építész ugyanis egy márvány keretet tervezett az épület üvegfalára. A márványtömbök rendkívül vékonyak, és azokat a háromszög alakú üvegtáblákra úgy szerelték, hogy egy origami formát adjanak ki. Ez a formáció ráadásul megszűri a déli napfényt, vagyis egyfajta árnyékoló szerepet is betölt. Az eredmény a környező épületek és általában a Haussmanni urbanizáció lírai interpretációja, hiszen a környék tele van dekoratív épülettel.

 

 

SOCIAL BOX