Kevés új cégből lesz startup

Startup vállalkozásról általában akkor beszélhetünk, amikor egy kezdő vállalkozás olyan innovatív szellemi tőkével vagy technológiával rendelkezik, amely magas fejlődési potenciált rejt magában, illetve amikor egy tulajdonosi kör először dönt cégalapítás mellett, és olyan vállalkozásba fog, amely nagy növekedési potenciáljánál fogva felkelti a befektetők figyelmét. Az Opten több évnyi cégadat elemzésével számította ki, hogy e cégek […]

Startup vállalkozásról általában akkor beszélhetünk, amikor egy kezdő vállalkozás olyan innovatív szellemi tőkével vagy technológiával rendelkezik, amely magas fejlődési potenciált rejt magában, illetve amikor egy tulajdonosi kör először dönt cégalapítás mellett, és olyan vállalkozásba fog, amely nagy növekedési potenciáljánál fogva felkelti a befektetők figyelmét. Az Opten több évnyi cégadat elemzésével számította ki, hogy e cégek hány százaléka vált eredményei alapján gazdasági tényezővé, illetve hány jutott el odáig, hogy egy külföldi befektetőt vagy egy komolyabb tőkeemelést fel tud mutatni.

A közlemény idézi Tóth Tamást, az Opten ügyvezető igazgatóját, aki elmondta: a cégalapításoknak csak a harmada köthető olyan újdonsült tulajdonosokhoz, akik életükben először kezdenek vállalkozásba, tehát az igazi kezdő vállalkozók aránya rendkívül alacsony. Az Opten statisztikái szerint e cégeknek csak töredékéből lesz említésre méltó vállalat Magyarországon: a friss tulajdonosok kevesebb mint 1 százaléka büszkélkedhet azzal, hogy cégének árbevétele három éven belül kinőtte a nemzetközi mikrovállalkozás kategóriát, a közép- és nagyvállalatok aránya pedig már gyakorlatilag nem is mérhető.

A felmérés szerint a friss tulajdonosok cégeinek csak fele számolt be értékesítési forgalomról három év után, de ezek 60 százalékánál az árbevétel a 10 millió forintot sem éri el, 100 millió forint feletti bevétellel pedig csak az összes vizsgált cég 2 százaléka rendelkezik. Az Opten ügyvezetője szerint az adatok azt sugallják, hogy a kezdő vállalkozások is csak a hazai cégstruktúra elaprózottságát és fluktuációját növelik.

Valamivel jobb a helyzet a cégek tőkevonzó képességét tekintve. Ha azt nézzük, hogy a társaságok hajtottak-e végre komolyabb – legalább 5 millió forintos – tőkeemelést, vagy tulajdonosi szerkezetükbe került-e be külföldi cég vagy magánszemély, az derül ki, hogy a kezdő cégek 3,5 százalékánál történt ilyen pozitív változás működése első három évében – mondta Tóth Tamás.

Ágazati szempontból sem kecsegtető a helyzet, a startup cégek egyik fontos jellemzője lenne ugyanis az innováció, amit jól kiaknázva növekedési pályára állhatna a cég. Az utóbbi években túlnyomó részt az informatika, az infokommunikáció és a tudományos tevékenységben újat alkotó vállalatok lehettek sikeresek, a hazai adatokat vizsgálva azonban az látszik, hogy ezekben az ágazatokban – az ott működő összes cég számához képest – rendkívül alacsony a startupok aránya – olvasható az Opten közleményében. 

SOCIAL BOX