A 4-es metró hatása az ingatlanpiacra 1. rész: Kelenföld

Kelenföld: egy igazi intermodális csomópont A 4-es metró első szakasza mintegy tíz állomással 8 év alatt végre megépült, és bár nem reméljük, hogy a gazdaságosságot jelentő további szakaszai is elkészülnek, a Dél-Budától a Keleti pályaudvarig érő szakaszt már nem vehetik el tőlünk. Pest és Buda igazságosan osztozik az új állomásokon, hiszen mindkét városrész 5-5 új […]

Kelenföld: egy igazi intermodális csomópont

A 4-es metró első szakasza mintegy tíz állomással 8 év alatt végre megépült, és bár nem reméljük, hogy a gazdaságosságot jelentő további szakaszai is elkészülnek, a Dél-Budától a Keleti pályaudvarig érő szakaszt már nem vehetik el tőlünk. Pest és Buda igazságosan osztozik az új állomásokon, hiszen mindkét városrész 5-5 új megállóval gazdagodott. A gigafejlesztés a budai oldalon valójában Dél-Buda közlekedését és elérhetőségét lendítheti fel jelentős mértékben, hiszen hiába hivatkoznak a felszínen közlekedő 7-es buszcsaládra, azért egy földalatti nagyságrendekkel nagyobb áteresztő képességgel és kényelemmel rendelkezik, ráadásul sokkal gyorsabban metróvonalat is lehet váltani, hogy a világváros távoli kerületei összekapcsolódjanak. Dél-Buda meglehetősen nagy területen fekszik, így a külső részeken elszórtan található irodaházakhoz kapcsolódó tömegközlekedési igényeket az első két megálló (Kelenföldi vasútállomás és Bikás Park) nyilvánvalóan csak részben tudja kielégíteni, illetve némileg alternatív megközelítési lehetőségeket kínál átszállással.

Az ideiglenes budai végállomás a Kelenföldi vasútállomás, vagyis a dél-budai agglomeráció előszobája. Ez az intermodális csomópont vonatok, buszok, villamosok, autópályák és a metró találkozópontja. A tervezett harmadik szakasz, amely Madárhegyig és Gazdagrétig érne, egyrészt hipotézis, másrészt nem viszi ki a földalattit Budaörsig, amellyel valóban bekapcsolhatná az agglomerációt a metróhálózatba. Ellenben, ha a tervek szerint fejlesztik az elővárosi vasútvonalat, amelyet már régóta dédelgetnek, és amely minden kulturált európai nagyvárosban működik, a budai agglomerációt azért be lehet csatornázni a földalatti vérkeringésébe. Arról már ne is beszéljünk, hogy a szintén tervezett vasúti körgyűrűvel, amely Budapest külső pontjait kötné össze, mekkorát nyerne ez a metrómegálló is. Tehát a Budaörs felé haladó hiányzó szakaszok miatt a korábban Budapest határában tervezett projektek számára az új metróvonal aligha jelent mentőövet, nem valószínű, hogy olyan elhalt projektek feltámadnának, mint például a Solaris City Budaörsön.

Budapest ONE

A Kelenföldi vasútállomás átszállással kapcsolódhat a Bartók Béla út külső részén elhelyezkedő irodaházakhoz (Bartók Udvar), kérdés persze, hogy más tömegközlekedési eszközök kombinációjával nem jutnak-e az alkalmazottak hamarabb a munkahelyükre. A kelenföldi megálló ellenben jó hatással lehet a Futureal terveire, hiszen az Őrmezői irodapark-fejlesztés – az ún. Budapest ONE – tömegközlekedés és megközelíthetőség szempontjából ideális helyen fekszik, vagyis a kelenföldi közlekedési csomópont és az M1-M7-es autópálya által határolt helyszín infrastrukturális szempontból igen nagy lehetőségeket rejt magában. A tervezési terület a Kelenföldi pályaudvar – Boldizsár utca – Balatoni út – Rimaszombati út által határolt terület nyugati részén fekszik, ahol a Magyar Autóklub vizsgaállomása található. Már 2008-ban bejelentették a projekt elindítását, azonban a válság nyilvánvalóan közbeszólt, pedig lettek volna izgalmas elemek a projektben, hiszen eredetileg 4-6 toronyból álló irodaparkot terveztek mintegy 100.000 négyzetméternyi bérbeadható területtel, ráadásul szerettek volna 150 méter magas épületet is felhúzni a fejlesztés során.

Mivel azonban lassan kilábal a hazai ingatlanpiac a krízisből – néhány újabb irodafejlesztés megvalósult, illetve most is folyamatban van –, ráadásul a Futureal szintén átadja a közeljövőben a Corvin Corner és a Vision Towers névre hallgató projekteket, ezért egyre közelebb kerülünk ahhoz, hogy hírt adhassunk az őrmezői projekt elindításáról. Ahogy dr. Berki J. János, a Futureal fejlesztési igazgatója nyilatkozott az iroda.hu csoport által kiadott Ingatlan Évkönyvben: „a Budapest ONE (Őrmező) névre hallgató fejlesztésünket a 4-es metró közelgő átadása indokolja, amely önmagában is nagyot lendít egy helyszín megítélésében, itt azonban az intermodális csomópont (metró, M1/M7 autópálya, busz-pályaudvar, vonat stb.) és a láthatóság miatt egyértelművé vált számunkra, hogy érdemes elindítani ütemezetten a projektet. Az új irodaállomány a visszafogott fejlesztési volumen miatt a keresletnek egy bizonyos szegmensét tudja kiszolgálni, erre „érdemes építeni”!”

Most végre elindul! Bevásárlóközpont is épül

A Futureal már tavaly bejelentette, hogy a budapesti irodapiacon jelentkező speciális keresletre építve 2014 őszén elindítja az őrmezei beruházását. A keresletnek pedig az a „bizonyos szegmense” a nagy és a közepes területigényű cégeket jelenti, ennek megfelelően a cégcsoport a több ezer m2-nyi igényeket szeretnék lefedni; illetve BTS keretében vállalati központoknak is alkalmas épületeket terveznének. A 130 ezer négyzetméteres irodakomplexumban a bérbeadható területek nagysága 65-75 ezer m2 lesz, vagyis nagyjából 3 átlagos méretű irodaháznyi terület valósul meg Őrmezőn. A kereslettől függ, hogy a teljes projekt 1, 2 vagy 3 ütemben épül meg. Az előkészületeket már megkezdte a MÉRTÉK iroda, a kivitelezői tendert várhatóan tavasszal írják ki, maga az építkezés legkésőbb egy év múlva indulhat. Az első tömb érthetően a négyes metró kijáratához közeli telekrészen épül fel. A Futureal a Fővárosi Önkormányzattal szerződve vállalta, hogy átépít néhány kapcsolódó utat, és elvégez több tervezési feladatot (P+R parkoló, Etele tér rendezése, intermodális épület) is.

A Futureal másik közeli terve az Etele téren megépítendő Etele City Center elnevezésű bevásárló- és szolgáltató központ, amely szervesen kapcsolódik a ONE Budapest projekthez, hiszen a minimális időbeli és térbeli távolság miatt nem csak az itt található hatalmas lakóövezet, hanem a több ezer irodista számára is biztosíthatnak kényelmi szolgáltatásokat, vásárlási helyszínt és találkozóhelyet. Kiskereskedelmi szakértők véleménye szerint ugyanis bár a nagy bevásárlóközpontok fejlesztésének ideje szép lassan elmúlik Budapesten a telítettség miatt, azonban előtérbe kerülhetnek a regionális fejlesztések, amelynek keretében elővárosi, kerületközponti helyszíneken, intermodális csomópontokon újabb ingatlanprojektek épülhetnek. Ennek egyik éke példája lehet az Etele téri fejlesztés. A Futureal már korábban bejelentette, hogy az építési engedélyt megszerezték, ráadásul jelentős a nagyobb nemzetközi kereskedelmi láncok érdeklődése, többen már szándéknyilatkozatot is tettek. Összesen 44 ezer négyzetméteren alakítanak ki nagyjából 150 kiskereskedelmi egységet, ezen kívül több mint 1000 parkolót is építenek.

 

 

Képek a Budapest One-ról: Mérték Stúdió

+++

A sorozat 2. része: Buda

A sorozat 3. része: Pest

SOCIAL BOX