A Misys budapesti irodája a nyugalom szigete
A londoni székhelyű Misys pénzügyi, banki szoftverfejlesztéssel foglalkozó globális vállalat, amely 120 országban közel 2000 jelentős ügyféllel rendelkezik. Nemrég megvásárolták a miskolci székhelyű IND Group-ot, így utóbbi digitális banki termékeivel és innovatív megoldásaival erősítik a cégportfóliót. A digitális bankolás egyébként fénykorát éli napjainkban, hiszen több mint fél milliárd ember már jelenleg is használ mobil eszközöket pénzügyei intézésére, és ez a szám a következő négy évben várhatóan megduplázódik.
A Misys az Oktogon közelében az Oktogon Házban bérel irodahelyiséget. A vállalat hazai munkaszervezete folyamatosan bővül, ennek köszönhetően nemrég egy újabb területet is igénybe vettek ugyanabban az irodaházban, azonban a két bérlemény két különböző emeleten található, ezért különleges térszervezést valósítottak meg, hogy minden funkció helyet kapjon, miközben a munkafolyamatok sem szenvednek csorbát. Az 5. emeleten lévő egység az operatív feladatokat látja el, míg a 6. emeleten éppen most kerül kialakításra egy nagyobb közösségi tér, ahol csoportos megbeszéléseket, brainstormingokat lehet tartani, valamint ahol a közösségi élet is zajlik majd.
A munkaállomásokat tartalmazó 5. emeleti iroda 146 négyzetméteres, ahol jelenleg 36 fő dolgozik, vagyis egy főre mindössze 4 négyzetméter jut. Mivel meglehetősen szűk a hely – a két szobában elhelyezkedő munkaállomásokhoz egy teakonyha csatlakozik –, ezért olyan térszervezést kellett megvalósítani, ahol a kollégák nyugodtan koncentrálhatnak a saját feladatukra. A tér akusztikájának rendezése érdekében Gyurán Andrea belsőépítész felkérte a Bizsók Hangsugárzó Manufaktúrát, akik alapvetően speciális igényekre tervezett hangsugárzókkal, hangrendszerekkel és akusztikai kiegészítőkkel foglalkoznak, miközben ezen eszközöket a modern lakberendezés esztétikai szintjére emelik.
A cég feladata volt a kis munkaállomások elhelyezése úgy a térben, hogy a kollégák a legkevésbé zavarják egymást. Hiszen az alkalmazottak túl közel ülnek egymáshoz, ami sok esetben hátráltathatja az eredményes munkát, vagyis némi frusztráció is kialakulhat az alkalmazottakban, ha mások is hallhatják beszélgetéseiket. Így ha a tér nem engedi meg a privát telefonkuckók kialakítását, akkor jöhetnek az akusztikai megoldások. Nemzetközi kutatások bizonyítják, hogy a telefonbeszélgetések sokkal zavaróbbak a telefonáló környezetében lévőknek, mintha egy egész párbeszédet hallanának, ugyanis az egyoldalú telefonbeszélgetések sokkal kevésbé kikövetkeztethetők. Ráadásul a munkatársak – tudva, hogy mások is hallhatják beszélgetésüket – sokkal rövidebb és kevésbé tartalmas beszélgetéseket folytatnak, mint azt amúgy tennék.
A megfelelő akusztika kiépítése több fázisból áll. Először felmérik a terepet speciális mérőeszközökkel, amelynek során kiértékelik a beszédérthetőséget. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy a térben egy adott ponton speciális hangsugárzó dobozt helyeznek el, ami az egész helyiséget bezengeti. A második fázis maga a mérési folyamat. „Az akusztikai mérés során egy erre a célra kifejlesztett, omnidirekcionális (minden irányba sugárzó) hangkeltő eszközt és egy mérőmikrofont helyezünk el a mérendő térben. Ezután a teret speciális mérőjelekkel „bezengetjük”, majd a mikrofonba érkező adatokból számítógépes szoftver segítségével számoljuk ki a szükséges adatokat” – mondja Bizsók Vajk, a BIZSÓK Manufaktúra tervezője.
A harmadik fázisban kerül sor az akusztikai panelek tervezésére, amikor megállapítják, hogy mekkora felületen és pontosan hol érdemes akusztikai elemeket beépíteni. Meg kell találni az arany középutat, hiszen az sem jó, ha túl zengő egy helyiség, azonban a süket szoba hangulata is meglehetősen demoralizáló lehet. A hangelnyelő felületek formavilága és esztétikai megjelenése meglehetősen sokszínű lehet, így az iroda enteriőrje sem egysíkú képet mutat. Például a falakat, kapuformákat, oszlopokat megjelenítő hangelnyelő felületek mellett akár felhő vagy labdaformában is megjeleníthető a hangcsillapító eszköz.
„A probléma az újonnan kialakítandó nagyterű irodákban, hogy a méreteikből adódóan erős visszhangok, illetve rezonanciák keletkezhetnek. A merev, visszaverő felületek és egyéb sík belsőépítészeti elemek miatt az utózengési idő nagyon hosszú lesz. Ezek együttes eredménye, hogy a helyiségben lévő hangforrások (telefoncsörgés, beszéd, gépek zaja) élesek és zavaróan hangosak lesznek, hangjuk relatíve hosszú idő alatt csillapodik le. Az egymástól távol eső munkaállomások között is nagy lesz az áthallás, emiatt zavaró lesz a telefonos kommunikáció. Zavarhatják az egyes megbeszélések a többi dolgozó munkáját” – teszi hozzá Bizsók Vajk.
Az egyes munkahelyek intimitásának hiánya miatt a munkatársak halogatják a telefonálást és egyéb helyeket keresnek a beszélgetésre. Általános tény, hogy sokféle térben az akusztikai kapcsolat vagy áthallás két egymástól távolabb lévő pont között zavaró és szükségtelen lehet. A tér akusztikai rendezésének során a cél tehát – a helyiség funkciójának megfelelően – az utózengés idejének rövidítése, a visszhangok és az alap-zajszint csökkentése, a felesleges zajok abszorpciója, az egyes munkaállomás csoportok közti áthallás csökkentése, vagyis összefoglalva az irodatér akusztikai minőségének javítása. Ezt a célt valósították meg a Misys budapesti irodájában.