Feltámadhatnak az elhibázott ingatlanfejlesztések

A jegybank mellett működő MARK Zrt. folyamatosan egyeztet annak érdekében, hogy az év második felében megkezdhesse a vásárlásokat, írja a Világgazdaság. A bankok szintén nagyon elszántak a nem teljesítő projekthitel-portfóliójuk leépítésében. A jegybank adatai szerint a nagyjából 1700 milliárd forintnyi projekthitel-állomány bő 30 százaléka van csúszásban, a legrosszabb a helyzet az ingatlanvásárlásra nyújtott hiteleknél. Alapos […]

A jegybank mellett működő MARK Zrt. folyamatosan egyeztet annak érdekében, hogy az év második felében megkezdhesse a vásárlásokat, írja a Világgazdaság. A bankok szintén nagyon elszántak a nem teljesítő projekthitel-portfóliójuk leépítésében. A jegybank adatai szerint a nagyjából 1700 milliárd forintnyi projekthitel-állomány bő 30 százaléka van csúszásban, a legrosszabb a helyzet az ingatlanvásárlásra nyújtott hiteleknél.

Alapos előkészületek után számtalan hazai és külföldi szakmai egyeztetés zajlott és zajlik annak érdekében, hogy az év második felében megkezdhesse a vásárlásokat a MARK Magyar Reorganizációs és Követeléskezelő Zrt. A társaság a kereskedelmi bankok masszív nem teljesítő (non-performing loan “NPL”) és problémás (underperforming loan “UPL”) állományának csökkentése és a vállalati hitelezés élénkítése érdekében vásárol majd különféle eszközöket, döntően kereskedelmi bankoktól és a hozzájuk tartozó szervezetektől.

A mérlegtisztítás célpontja a banki állományokon belül jelentős súlyt kitevő ingatlanfedezetű vállalati hitel- és kereskedelmi ingatlantulajdon-portfólió, de a portfóliótisztítás mellett cél a vállalati ingatlanhitelezési gyakorlat megújítása, a hitelezéshez és hitelezővédelemhez kapcsolódó jogszabályi és egyéb keretek átalakítása is, amelyek ugyancsak a hitelezés bővülését és a nemzetgazdaság versenyképességét szolgálják. Ami az átvett elemek paramétereit illeti, követeléseknél a bruttó összegnek 500 millió forintot, ingatlanoknál az ingatlan nyilvántartási értékének 200 millió forintot kell elérnie.

A felajánlott portfóliók mérete, komplexitása döntően befolyásolja majd egy-egy tranzakció átfutási idejét, ezért a MARK-nál arra számítanak, hogy az első lezárt tranzakciók kisebb méretű “pilot”-portfóliók, illetve egyedi vizsgálat tárgyát képező szindikált ügyletek lehetnek. A MARK működése viszont – hangsúlyozták a társaságnál – nem lesz mérhető a hagyományos banki szolgáltatásokhoz: a cég más eszköztárral, más fókusszal és más üzleti modellben működik majd, ahol a magas üzleti kockázat nagy elvárt hozammal párosul.

A társaság tájékoztatása szerint az elmúlt időszakban megjelentek olyan nemzetközi befektetők, akik eddig nem vagy csak korlátozottan mutattak figyelmet a magyarországi nem teljesítő hitelportfóliók iránt. A követelésvásárlói piacon a MARK jó esélyekkel indul, de a nemzetközi befektetőkkel való együttműködéstől sem zárkóznak el: ebben az iparágban ugyanis – a tőkeerő mellett – a lokális piacismeret, az infrastruktúra és a hozzáértő, tapasztalt munkaerő alapvető feltétele a sikernek.

A bankok eladási hajlandóságával kapcsolatban az a cég tapasztalata, hogy komoly a szándék, a hitelintézetek valóban maguk mögött kívánják hagyni a múlt terheit. Ennek legfrissebb bizonyítéka, hogy a MARK szakértői konkrét “pilot”- portfóliók vizsgálatát kezdték meg. A felajánlott portfólióértékek is azt mutatják, a hazai bankszektor komolyan készül arra, hogy megszabaduljon a problémás hitelállományoktól.

A MARK szempontjából is érdekes porfólió pedig igen jelentős méretű. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes hitelintézeti szektor összesített projekthitel-állománya az első negyedév végén megközelítette az 1700 milliárd forintot. Ebből valamivel több mint 69 százalékot képviselnek a késedelem nélküli tételek, vagyis a protfólió bő 30 százaléka – mintegy 525 milliárd forintnyi hitel – csúszásban van, bő egynegyede pedig 90 napon túli késésnél tart már. A hitelportfólió legnagyobb részét – 52,5 százalékát – az ingatlanfejlesztési hitelek teszik ki, 21,9 százalék az ingatlanvásárlási, 6,06 százalék az energiaszektorhoz köthető hitelek aránya, a közlekedési, szállítási ágazat részesedése pedig közelíti az 5 százalékot.

Az egyes hiteltípusok közül egyértelműen az ingatlanvásárlási hitelek a legfertőzöttebbek, ezeknél a rendben teljesítő tételek aránya alig haladja meg az ötven százalékot, de az ingatlanfejlesztési területen is elég magas – 28 százalékos – a késésben lévő szerződések aránya. A közlekedési, szállítási területen viszont 100 százalékos a rendben teljesítési arány, de viszonylag alacsony – 15 százalék alatti – a késésben lévő hitelek aránya az energiaszektorban is. A projekhiteleknél egyébként az euróhitelek a meghatározók – arányuk 61 százalék feletti -, a forintban történő finanszírozás súlya viszont csak megközelíti a 24 százalékot.

SOCIAL BOX