Zseniálisak vagyunk! Varázslatos irodák és menő trendek Budapesten

Az Év Irodája verseny címadó kategóriájában 41 pályázat érkezett, ami rekordnak számít a verseny történetében. Mondhatnánk patetikusan, hogy fantasztikus eredmény, és más efféle grandiózus jelzőket sorolhatnánk napestig. De fogalmazzunk inkább reálisan: szépen fejlődik a verseny, de ennél sokkal fontosabb, hogy fejlődik a hazai irodakultúra. Az a szó, hogy irodakultúra önmagában nem sokat jelent. Munkakultúra, Y-generáció, […]

Az Év Irodája verseny címadó kategóriájában 41 pályázat érkezett, ami rekordnak számít a verseny történetében. Mondhatnánk patetikusan, hogy fantasztikus eredmény, és más efféle grandiózus jelzőket sorolhatnánk napestig. De fogalmazzunk inkább reálisan: szépen fejlődik a verseny, de ennél sokkal fontosabb, hogy fejlődik a hazai irodakultúra. Az a szó, hogy irodakultúra önmagában nem sokat jelent. Munkakultúra, Y-generáció, technológiai fejlődés, kreativitás satöbbi satöbbi unalomig hangoztatott fogalmak. De mi van mögöttük? Mit jelentenek ezek a fogalmak Magyarországon?

Fából vaskarika, ha azt a választ adjuk erre: hazánk is a nemzetközi trendek fősodrába került. Inkább nézzünk végre a fogalmak mögé, ami Az Év Irodája verseny célja is, hiszen a rendezvény a hazai munkaerőpiac lakmuszpapírja, vagyis kicsiben jól érzékelteti a magyar gazdaság irányvonalait és fejlődését. Elég ha csak arra gondolunk, hogy a gazdasági fellendülés is jól látszik abból, hogy olyan cégeket láthatunk a versenyen, amelyek bővülnek, új és nagyobb irodába költöznek, felfrissítik a régi munkahelyüket, az új szemléletnek megfelelően alakítják át a munkakörnyezetüket, célokat tűznek ki, egyszóval haladnak előre. 

A versenyen jelentős részt képviselnek a nagy nemzetközi cégek irodái, ami nem újdonság, hiszen tudjuk, hogy a magyar GDP nagyobb hányadát külföldi vállalatok hazai dolgozói termelik meg. Ugyanakkor örvendetes tény, hogy előtérbe kerül Magyarországon is a nagybetűs ember, vagyis egyfajta minőségi átalakuláson megy keresztül a magyar munkaerőpiac is. Hiszen minél fontosabb egy cég életében a hozzáadott érték, a tehetség, a kreativitás, annál fontosabb a jólét, a dolgozó kényelme és egészséges munkakörnyezete. Ezt tapasztalhatjuk a pályázatok esetében is, ahol a legkülönbözőbb tevékenységi körökben jeleskedő vállalatok irodáit ismerhetjük meg.

Természetesen a technológiai cégek mindig is az innováció élharcosai voltak és lesznek, így a munkahelyük is ezt az újszerűséget, a terek újragondolását képviselik. Itt beszélhetünk friss startupokról ugyanúgy, mint befutott globális high tech birodalmak helyi központjairól. Emellett beszélhetünk a reklámiparban dolgozókról, hiszen itt szinte létkérdés, hogy a brand mint olyan vonzerőt jelentsen az ügyfelek számára. Egy igényes, sokszínű és eközben funkcionális irodánál pedig nem kell jobb cégér. Valamint az új generációk (Y és Z) igényei már mások, mint a korábbi generációké (baby boom, X), a technológiai forradalom új dimenziókat adott a mindennapoknak, és ezzel párhuzamosan új viselkedéskultúra alakul, amely új munkatereket igényel (mobilizáció, inspiráció, multitasking üzemmód stb.)

Persze meg kell különböztetünk az irodákat a szerint is, hogy ügyfélforgalmat bonyolítanak vagy háttértevékenységet végeznek. Előbbi esetben fokozottan ügyelni kell a látványra és a kreativitásra. Azonban már a háttértevékenységet végző cégeknél is nagyot fejlődött a világ, elég ha csak az SSC-vállalatokra gondolunk, ahol a szolgáltatóközpontok munkahelyei egyre igényesebbek és kényelmesebbek, amely köszönhető annak is, hogy hatalmas a verseny a képzett munkavállalókért. Ráadásul ez nem egyszerű feladat a tervezők, belsőépítészek, projektmenedzsmentek és a megbízó cégek számára, hiszen több ezer négyzetméteren több száz dolgozó számára olyan környezetet kell kialakítani, amely egyenletesen magas színvonalat képvisel, miközben a funkcionalitás a sokszínűséggel és kényelmi szolgáltatásokkal párosul.

Az is újdonságnak tűnik, legalábbis egy tendencia csírájaként értelmezhető, hogy a lakásirodák – amelyek főleg a kreatíviparban tevékenykedők számára lehetnek alternatívák vagy kiindulópontok – is reneszánszukat élik. Mindenki tudja, hogy a századfordulós építészeti állomány Budapesten fantasztikus, amelyekben csodás nagypolgári miliő uralkodott a régmúltban. Most ismét eljött az idő arra, hogy a polgári lakásokat ízléses belsőépítészeti megoldások varázsolják szebbé. Ennek során olyan irodákat is kialakítanak, ahol a minimalista vagy egyéb modern lakberendezési stílusokat ötvözik a lakások eredeti adottságaival. Ez különösen izgalmas lehet egy  közösségi irodában vagy egy reklámiparban tevékenykedő cég esetében.

Az is Az Év Irodája verseny fejlődésének újabb fázisát jelenti, hogy immár szép számmal képviseltetik magukat a vidéki versenyzők is, így talán némileg oldódik a Budapest mint vízfej sztereotípia, és az ország gazdaságilag fejlett nagyvárosaiban dolgozó cégek is megmutathatják magukat. Ugyanígy a fővárosban is a diverzifikáció a bűvös szó, hogy egy szintén divatos kifejezéssel éljünk. Vagyis Budapesten történelmileg nem alakult ki klasszikus üzleti negyed, így nem egyetlen irodavárosban összpontosulnak az új munkahelyek. Ennek funkcionális következményeit, illetve közlekedési nehézségeit most nem részletezve ez azzal az előnnyel jár a verseny szempontjából, hogy sokféle negyedben sokféle épületben találkozhatunk igényes irodákkal.

Bár sorolhatnánk a példákat, de valójában nem volna helyes, ha kiemelnénk egy-egy irodát a többi közül, hiszen döntse el első körben a nagyközönség, hogy melyik a kedvence, majd jöhet a szakértő zsűri, hogy a szakmai szempontok alapján kiválassza a győzteseket. Addig is nézegessünk klassz irodákat azevirodaja.hu honlapon! No meg persze szavazzunk is!

Szavazni azevirodaja.hu honlapon lehet.

SOCIAL BOX