A jövő útja a PropTech – interjú Sellyey Tamással

– A PropTech még szinte ismeretlen terület az ingatlanszektor számára is, nem sokat tudunk róla, pedig nagy valószínűséggel ez a jövő útja. De valójában mi is az a PropTech? – A PropTech az angol nyelvben a Property és a Technology szavakból jött létre, Magyarországon is ebben a formában honosodott meg. A kifejezés maga az ingatlanszektor […]

– A PropTech még szinte ismeretlen terület az ingatlanszektor számára is, nem sokat tudunk róla, pedig nagy valószínűséggel ez a jövő útja. De valójában mi is az a PropTech?

– A PropTech az angol nyelvben a Property és a Technology szavakból jött létre, Magyarországon is ebben a formában honosodott meg. A kifejezés maga az ingatlanszektor digitális átalakulásának egyik új hullámát jelenti a technológiai és a gondolkodásbeli változások tekintetében, amelyek kihatnak a viselkedésünkre és az üzleti tevékenységünkre az egyének, a vállalatok, az épületek és a városok szintjén is. Ez az ingatlanpiac szinte minden ágát érintő kollektív kifejezés, egy folyamatosan alakuló, új trend, amely érinti az innovatív termékek és az új üzleti modellek kínálatát, és az ingatlanszektor vállalatait arra ösztönzi, hogy piacot jobbá tegyék.

– Mégis milyen szerepe lehet az ingatlanpiaci szolgáltatások területén az új technológiáknak?

– A PropTech a várakozásaim szerint legalább olyan mértékben fogja forradalmasítani az ingatlanszektor technológiai fejlődését, mint ahogy a FinTech hatott öt évvel ezelőtt a pénzügyi szolgáltatói szektorra és működésére. Az ingatlanszakmának folyamatosan fejlődnie kell, meg kell újulnia, keresnie kell azokat az innovatív módszereket, amelyekkel egyrészt hatékonyabban végezhetjük a munkánkat, legyen szó fejlesztésről, építésről, tervezésről, üzemeltetésről, másrészt jobban és eredményesebben kiszolgálhatjuk az ügyfeleinket. Szívesen hasznosítjuk a technológiai cégek által nyújtott támogatásokat, hiszen ha a két szektor egyesíti a tudását, akkor az ingatlanszakma magasabb szolgáltatási színvonalon tud teljesíteni a partnerei számára, illetve a napi munkánkat is könnyebben, gyorsabban, hatékonyabban tudjuk végezni.

– Bár még gyerekcipőben jár a PropTech Magyarországon, és még csak most ismerkedünk a fogalommal, mégis hol tartunk jelenleg, és hol tart a nagyvilág az ingatlanpiacon alkalmazható technológiák elterjedésében?

– A PropTech mint fogalom még valóban új jelenség Magyarországon, éppen ezért nagyon örülünk annak, hogy az ingatlan.com csoport a HWSW.hu-val közösen megszervezte ezt a konferenciát, ugyanis Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban már terjednek az új technológiai megoldások az ingatlanszakmában. A Cannes-ban legutóbb megrendezett MIPIM-en sok standon megjelent a PropTech mint hívószó, sok kiállító már használja a legújabb technológiákat az építési és fejlesztési munkája során. Nagyon meggyőző volt számomra, hogy Cannes-ban a kiállításnak helyet adó palota egyik homlokzatán párizsi és New York-i PropTech konferenciákat népszerűsítettek. Mindenképpen jelzésértékű számunkra, hogy ez a téma egyre fontosabb a világ legnagyobb ingatlanpiaci szakvásárán.

– Miért támogatja a DVM group a konferenciát, hol vannak a kapcsolódási pontok Önök és a digitalizáció között?

– Ha a DVM group hitvallását szeretném megfogalmazni, akkor olyan kifejezéseket említhetek, mint progresszivitás, innováció, fejlesztés, előre gondolkodás. Minden üzletágunkra és minden egyes projektünkre jellemző, hogy nem a középszerűt célozzuk meg, nem csak arra törekszünk, hogy a munkáinkat határidőre rendben megvalósítsuk, hanem nagyon fontos számunkra, hogy hozzáadott értéket teremtsünk, olyan kihívásokra adjuk megfelelő válaszokat, amelyek első látásra akár megoldhatatlannak is tűnnek. A mi vállalati filozófiánkhoz közel áll az, hogy kipróbáljunk újdonságokat és olyan úttörő irányokba haladjunk, ahol az elsők között lehetünk. Ilyen terület a PropTech, amelynek lehetőségeit még csupán találgatják a piaci szereplők is. Mi nemcsak főszponzorként támogatjuk a rendezvényt, hanem a DVM group által képviselt magas minőség is visszaigazolja, hogy ez fontos szakmai esemény Magyarországon.

– Mint Ön is említette, a PropTech lehetőségeivel még csak ismerkednek a piaci szereplők. Mégis az iparág hogyan tudja majd hasznosítani az új technológiákat a mindennapok során?

– Ha a DVM group négy szolgáltatását (tervezés, kivitelezés, projektmenedzsment, fenntarthatósági tanácsadás) tekintjük, akkor a PropTech konkrét épületekben, projektekben jelenhet meg különböző eszközök, mérések, elemzések stb. formájában. Számtalan hasznosítási lehetőség adódik az egyes területeken, ezekből csupán néhányat említek meg a teljesség igénye nélkül. A tervezési-kivitelezési munkák vizualizációjában pl. nagy áttörést várok, hiszen a 3D technológia segítségével a projekteket megvalósítási folyamatuk közben is meg tudjuk mutatni, szimulálni tudjuk az ingatlan kész állapotát. Emellett egyre fontosabb, hogy az épületek zöldek legyenek, ehhez is szükség van az új technológiákra, amelyek segíthetnek abban például: hogyan tudjuk csökkenteni a benapozottságot vagy éppen a hőveszteséget. Összességében reményeim szerint belátható időn belül a technológia megtakarítást fog eredményezni; nagyon gyorsan és könnyen be tudjuk építeni az új eszközöket a mindennapi munkafolyamatainkba, illetve még hatékonyabban tudjuk majd kiszolgálni a partnereinket. Ugyan a DVM nem foglalkozik property managementtel, de fontos megemlíteni, hogy hatékonyabban  üzemeltethetők az épületek, ha mélyrehatóan elemezhetők a működési adatok (p. napos órák száma hónapra lebontva, vízfelhasználás), hiszen az analízis után hatékonysági tervek készíthetők, amelyek tökéletesíthetik az üzemeltetési folyamatokat.

– Elképzelhető-e, hogy az ingatlanpiaci szolgáltatók – mint a bankrendszerben – akár saját startup vagy fejlesztő közösségek segítségével saját technológiai megoldásokat dolgoznak ki?

– Lehetségesnek tartom, hiszen a technológiai cégek tevékenységi körébe nem tartozik az ingatlanpiaci-építőipari szolgáltatás. Ha egyes piaci szereplők financiális és szakmai oldalról ezt támogatják, akkor abszolút testhez álló megoldások születhetnek, amely tipikus win-win szituáció.

SOCIAL BOX