Új designikon születik – méghozzá egy irodai szék személyében
A budapesti bemutatón Mike Roven, a Herman Miller ülő- és kollaboratív-portólióért felelős vezetője, Borivoj Zak regionális manager és Feuertag Ottó, az Europa Design alapító-tulajdonosa vezette be az érdeklődőket a korszakalkotó szék tervezési, fejlesztési folyamatának a részleteibe. Az érdeklődő szakmabelieket és a hűséges Herman Miller vevőkből álló VIP vendégeket két designikon fogadta aWellPoint bejáratánál, méltó felvezetést adva az angol nemzetközi központú, amerikai cég legújabb innovációjához, az Agilis Cosm székhez. Az egyik a Herman Miller már igazi designikonnak számító, a világon több mint 7 millió példányban eladott Aeron széke, melyet a Time magazin a 90-es évtized székének választott. A másik az 1961 és 1975 között gyártott, Jaguár E-Type, amelyet Enzo Ferrari a valaha gyártott legszebb autónak nevezett, és szintén sok rekordot döntött pályafutása alatt.
Mike Roven a Cosm megszületését az irodai környezet és a munkamódszerek gyökeres megváltozásával indokolta. „Napjainkban már nem mindenki dolgozik ugyanannál a munkaasztalnál, a változó feladatoknak megfelelően sokkal többet mozgunk az irodában, a koncentrált munkavégzéstől a projektfeladatokon át a megbeszélésekig sokszor változtatunk helyet és cserélünk széket, vagy alternatív ülőbútort. Ha a munkavégzés különböző típusaihoz használt hagyományos irodaszékek helyes beállításához nincs elég időnk, vagy kedvünk akkor a székek elveszítik ergonómiai előnyeiket. Ezért olyan irodaszéket fejlesztettünk ki, amelyet nem kell manuálisan személyre szabni, hanem automatikusan igazodik a benne ülő személyek eltérő testsúlyához. A munkavégzés új igényei, a változó helyszíneken zajló projekt- és kollaboratív munka vezetett a Cosm szék megszületéséhez.”
Természetesen a hagyományos, saját asztal mellett történő munkavégzéshez továbbra is tökéletes megoldást kínál az Aeron, és a többi manuálisan állítható irodaszék. A Cosm szék fejlesztése két évtizedre tekint vissza, a Herman Miller a korábban a Mirra és a Setu székeket is megalkotó 7.5 berlini designer stúdiót bízta meg a tervezéssel. A design folyamat mintegy 10 évig tartott, az ötlet megszületésétől a piacra kerülésig több millió dollárba került. A 7.5 designereinek a filozófiája az volt, hogy olyan széket alkossanak, amelyben el is felejtjük, hogy ülünk, amelyben megszűnik a gravitáció érzése. Nem is széket akartak tervezni, hanem „flyingcarpet”-et, „repülő szőnyeget”. A fejlesztés a mechanikával kezdődött, a Mirra széknél használt Harmonic Tilt továbbfejlesztett változataként született meg az AutoHarmonic Tilt, ahol a rugóerőt már nem kell kézzel beállítani, hanem az automatikusan igazodik a székben ülő testsúlyához, a Cosm automatikusan követi a benne ülő mozgását és testének forgáspontjait. Mindössze a szék magasságát kell beállítani. Amikor valaki beleül a Cosmba, akkor a szék támasztó hatásáért felelős laprugó alatt a forgáspont automatikusan tolódik a beleülő személy testsúlyának függvényében.
A Cosm székre speciálisan jellemző, hogy a három különböző magasságú – alacsony, közepes és magas háttámlás – változat is ugyanazokból az elemekből áll, ugyanolyan a formája, felépítése és mechanikája. A szék különleges kényelmét a szalagszerűen körbefutó rugalmas, a speciálisan ehhez a székhez fejlesztett váznak és az erre ráfeszített és hozzá cippzározott elasztikus anyagnak köszönheti. Az ülőlap és a háttámla egybefüggő felületet alkot, nincs rés a kettő között. A váz és az anyag egyszerre erős és rugalmas, szabad mozgást és szellőzést enged a testnek, miközben a gerincoszlopot megtámasztva folyamatos kapcsolatot tart fenn a háttal. Amikor beleülünk a Cosmba, akkor nem érezzük rögtön, hogy hátradőlünk, hanem azt, hogy a szék természetes egyenes pozícióban tartja a hátat. A magas háttámlás változat nyújtja a legjobb megtámasztást. A Cosm tervezői teljesen újragondolták a kartámlát is, és megalkották a leafarmrestet, amely különlegesen szép formája mellett akkor is kitűnő szögben támasztja meg a könyököt, mikor a szék az asztalhoz közel van tolva és az alkar az asztallapon pihen. Ha valaki nem szereti a kartámlát, akkor választhatja anélkül is a széket, vagy hagyományos fix, illetve állítható magasságú változatban. A szék áramvonalas, gyönyörű formáját még légiesebbé teszi, hogy minden alkatrésze, még a görgői is azonos színűek: a Studo White, Carbon grey, Graphite dark grey alapszínek mellett igazán különleges hatást kelt a Canyon mélypiros, a Glacier jégkék és a Nightfall sötétfekete színe. A Cosm az innovatív mechanika, az anyagok és a formajegyek mellett magában hordozza a Herman Miller DNS-ét is, amit a természetesen kiegyensúlyozott mozgásban, a gerinc teljes megtámasztásában és a dinamikus szerkezetben lehet összefoglalni.
Feuertag Ottó kiegészítve Mike szavait a Cosm széket a Herman Miller irodai koncepciójába, a Living Office-ba helyezte, amely a jövőkutatók által előrevetített minden tudást magában foglal. A Living Office a 21. század munkavégzési igényeinek megfelelőn különböző zónákra tagolja az irodát, és ezeket az egyes funkcióknak megfelelő bútorokkal rendezi be. A dolgozók folyamatos mozgása az egyes területek között innovatív megoldásokat kíván az ülőbútorok területén is, amelynek egyik innovatív terméke a Cosm szék. A Herman Miller termékfejlesztéseire általánosan jellemző, hogy a koncepció egészébe helyezi és azzal szerves összefüggésben hajtja végre. Az innovatív termékfejlesztést megkönnyíti, hogy amerikai cégként elsőként férnek hozzá a legjobb polimerekhez , mintegy 10 évvel megelőzve az európai piacot, a Cosm alapanyaga is kifejezetten a szék számára lett kifejlesztve.
Mivel a kollaboratív munkavégzés már egyre elterjedtebb, a munkavállalók nyugodtak lehetnek, hogy bárhová menjenek dedikált munkahelyükről az irodában, a Cosm székben ülve mindenhol ugyanazt az ergonómiai komfortot kapják. A Cosm egy demokratikus szék, hiszen ahogy Bill Stumpf már 1994-ben, az Aeron szék fejlesztésénél megjegyezte mindenki megérdemli a jó széket.