A Cushman & Wakefield kulcsrakész irodát kínál az ügyfeleinek – beszélgetés Csikós Ádámmal

– Az elmúlt években az irodakialakítási piac önálló iparággá nőtte ki magát. Korábban tervezők, kivitelezők domináltak a piacon, akik a megrendelő bérlők számára dolgoztak. Majd az elmúlt években markánsan előtérbe kerültek a projektmenedzsmenttel foglalkozó cégek, mint a Cushman & Wakefield is, amely összefogta, menedzselte az irodakialakítás valamennyi fázisát. Ez a típusú tevékenység az irodapiacon milyen […]

– Az elmúlt években az irodakialakítási piac önálló iparággá nőtte ki magát. Korábban tervezők, kivitelezők domináltak a piacon, akik a megrendelő bérlők számára dolgoztak. Majd az elmúlt években markánsan előtérbe kerültek a projektmenedzsmenttel foglalkozó cégek, mint a Cushman & Wakefield is, amely összefogta, menedzselte az irodakialakítás valamennyi fázisát. Ez a típusú tevékenység az irodapiacon milyen előnyökkel jár a bérlők számára?

– A projektmenedzsment szolgáltatás már Magyarországon is elérhető több mint 20 éve. Ám az elmúlt években valóban  egyre nagyobb érdeklődést tapasztalunk ügyfeleink részéről, akik már nem csak tanácsadási szolgáltatást kérnek, hanem teljes műszaki képviseletet és lebonyolítást is. Az előnyök többrétűek. A legfontosabb, hogy kevés kivételtől eltekintve a cégeknél nem áll rendelkezésre belső erőforrás egy irodakialakítás vagy költözés lebonyolítására. Ez teljesen logikus is, hiszen erre a legtöbb esetben 5 évente egyszer van szükség.

A másik fontos tényező, hogy mivel a kollégáimmal évek óta teljes munkaidőben foglalkozunk ezzel, ezért sokkal nagyobb tapasztalattal rendelkezünk, és sokkal több lehetséges megoldást vagy akár beszállítót ismerünk. Egy jó projektmenedzser nem csak jelentős összeget tud megtakarítani az ügyfelének, hanem a – például a késéssel járó – kockázatokat is képes minimalizálni. Egy átlagos irodai projekt ma már sokkal komplexebb, mint akár néhány éve is volt. Egyre több szereplő van jelen egy irodaprojektben, akiket tervezési és kivitelezési fázisban is koordinálni kell. Nagy örömünkre szolgál, hogy Budapesten világszínvonalú irodák létesülnek.

– Ebben a folyamatban, irodapiaci evolúcióban hol helyezhető el a Cushman & Wakefield új Design & Build tevékenysége?

– A D&B annyival viszi tovább ezt a megközelítést, hogy ebben az esetben már csak egyetlen céget kell megbízni és fizetni a teljes folyamatra. Ez azt jelenti, hogy már nem csak az információ fut össze egy kézben, hanem a teljes felelősség is nálunk van. Természetesen a megbízónak így is van lehetősége részt venni a fontos döntések meghozatalában, de nem kell minden aprósággal foglalkoznia. További nagy előnyt jelent, hogy így csak egyetlen szerződést kell kötniük, és ennek megfelelően csak néhány számla kifizetését kell elvégezniük a pénzügyi rendszereiken keresztül.

– Hogyan változhat az irodakialakítási piac az Önök által kínált szolgáltatásokkal? Miben lehet más a bérlők számára?

– Szeretném leszögezni, hogy nálunk ez egy lehetőség, amit felkínálunk az ügyfeleink számára, de továbbra is van, aki a klasszikus megközelítéssel szeretne élni, és ezt az igényt természetesen a jövőben is kiszolgáljuk. A Bérlők számára a legnagyobb előny akkor jelentkezik, ha a kiépítést is nekik kell végezniük, és ezt nem a bérbeadó teszi, de akár egy viszonylag egyszerű, kisebb belső átalakítás során is van ennek relevanciája, hiszen ilyenkor a projekt méretéhez képest igencsak sok alvállalkozót kellene összehangolni.

– Ha már az evolúcióról beszélünk, hiszen a munkakultúra hatalmas utat járt be, akkor elmondhatjuk, hogy már nem csak tervezés-kivitelezés és projektmenedzsment létezik, hanem az irodakörnyezetet és teret egyre igényesebb filozófiai mélységeiben elemzik az erre specializálódott szakértők, vagy nevezhetjük őket munkakörnyezet szakértőknek is. Az egyre tudományosabb módon történő iroda megközelítések milyen kihívásokat jelentenek az Önök számára?

– Természetesen már nálunk is elérhető az úgynevezett Workplace Strategy szolgáltatás, amit egy bizonyos méret fölött mindenképpen javasolunk, amennyiben erre a megfelelő idő rendelkezésre áll. Ilyenkor a pontos adatokat biztosító személyes vagy újabban szenzoros munkahelykihasználtság-méréseken kívül a kollégák szokásait és igényeit is feltérképezzük kérdőívekkel és személyes interjúkkal. Ez nem csak arra szolgál, hogy a szükséges funkciókat meg tudjuk határozni, hanem a dolgozók bevonásával elindul az úgynevezett Change Management folyamat is.

– A tervezési-belsőépítészeti szakmában kialakult az irodapiacra specializálódott vállalati kör, akik számos sikeres projektet tudhatnak magukénak. Professzionalizálódik ez a szegmens is, már régen elszakadtunk a hőskortól, igazi nagyágyúk dolgoznak a piacon. Hogyan lehet e tekintetben versenyképesnek lenni az egyes fázisokban (pl. tervezés, térszervezés, PjM)?

– A piac valóban rengeteget fejlődött az elmúlt 10 évben. Ügyfeleink számára általában határozott cél, hogy világszínvonalú irodatereket hozzanak létre, és ennek az igénynek meg tudnak felelni a helyi tervezők, a projektekben résztvevő kivitelezők és a szakvégek is. A legfontosabbnak itt a rugalmasságot tartom. Mi két okból vagyunk nagyon szerencsés helyzetben. Egyrészt a folyamat legelső szakaszán kapcsolatba kerülünk a bérlőkkel. Másrészt mindezeket a szolgáltatásokat képesek vagyunk már „házon belül” kínálni.

Ezek közül a legfrissebb a belsőépítészeti tervezés, amiben az áttörést idén januárban Gaál Sarolta csatlakozása jelentette. Személyében egy olyan tapasztalt belsőépítésszel bővült a csapatunk, aki az évek során a szakma különböző területein képviselte magát. Irodaterek, oktatási intézmények, közületi és lakossági projektek belsőépítészeti tervezésével gyűjtött rutinját most a Design&Build oszlopos tagjaként kamatoztatja. Mindemellett a pécsi egyetemről hozott oktatói tapasztalata is nagy segítséget jelent az új szolgáltatási ág megismertetésében mind a kollégáink, mind a lehetséges ügyfeleink körében.  Már jelenleg is 2-3 olyan projekten dolgozik, ahol tanúbizonyságát adhatja kiváló ízlésének.

– Sokféle irodatípusról beszélhetünk a megrendelő cég alaptevékenysége, a munkatársai generációs háttere, igényei alapján. Beszélhetünk dizájnirodáról, SSC-központról, fejlesztő központról, high-tech iparágakról, ügyvédi irodáról, és még sorolhatnánk, amelyek más és más igényekkel lépnek fel. Kiket céloznak meg az új üzletággal? Vannak-e konkrét célcsoportok?

– Én itt is a rugalmasságot emelném ki. Amelyik iroda tökéletes egy szoftverfejlesztőnek, az egy reklámcég összes alkalmazottját valószínűleg az őrületbe kergetné. Nagyon pontosan fel kell mérni, hogy milyen funkcionális területekre van szükség, és emellett nagyon jól meg kell érezni, hogy milyen design felel meg leginkább az adott cég stílusának. Egyszóval azzal a rövid mondattal válaszolnék, ami egy marketinges vizsgán azonnali kirúgást érdemel: „A célcsoportunk mindenki”. Szóval nem magától a cég típusától függ, hogy milyen formában tudunk jól együtt dolgozni, hanem inkább nekünk kell felmérni, hogy kinek mire van leginkább szüksége. A különböző projekteknek természetesen eltérő kihívásai vannak, de szerencsére elmondhatjuk, hogy a 500 m2-es design irodától a 30.000 m2-es nagyvállalati kampuszig mindenféle iroda kialakításában részt vettünk már.

– Melyek a trendek az egyes célcsoportokban, hogyan látják Önök? Az egyterű iroda nagy népszerűségre tett szert néhány év alatt, de már a kutatások meg is haladták ennek abszolút üdvözítő jellegét. Merrefelé haladunk most?

– Az egyterű iroda nem mumus és nem szörnyeteg. Igenis meg lehet a maga funkciója, de ezt meg kell találni, és természetesen ki kell egészíteni. Az egyterű iroda kellő akusztikai csillapítás nélkül többet árt, mint használ, és koncentrált munkavégzésre korlátozottan alkalmas, ezért különböző munkastílust támogató munkakörnyezetek társulnak mellé, mint a közösségi terek, az elegendő darabszámú és akár diverzifikált tárgyalók, a telefonszobák és a fókusz szobák. De összességében ugyanarra haladunk, amerre mindig is: az irodatérnek ki kell szolgálnia a benne dolgozó emberek igényeit. A trendek azért változnak, mert a munkavégzés közbeni igényeink és az elérhető technológiák is változtak. A fejlődés soha nem állhat meg.