A technológia és a kreativitás uralja majd a jövő irodáját – beszélgetés a CBRE szakértőivel

– Az elmúlt évtizedben hatalmas változások jellemezték az irodapiacot, az alaprajzi elrendezések, az új munkakultúrák, a technológiai újdonságok, az emberközpontú irodaházak mind-mind hatást gyakorolnak a munkaerőpiacra. Szinte napról napra találkozhatunk újdonságokkal. Hogyan lehet egyáltalán megjósolni a jövőt? Borbély Gábor: A CBRE készített egy átfogó tanulmányt, amely tíz és húsz éves periódusokban vizsgálja az irodapiacot. Arra keressük […]

– Az elmúlt évtizedben hatalmas változások jellemezték az irodapiacot, az alaprajzi elrendezések, az új munkakultúrák, a technológiai újdonságok, az emberközpontú irodaházak mind-mind hatást gyakorolnak a munkaerőpiacra. Szinte napról napra találkozhatunk újdonságokkal. Hogyan lehet egyáltalán megjósolni a jövőt?

Borbély Gábor: A CBRE készített egy átfogó tanulmányt, amely tíz és húsz éves periódusokban vizsgálja az irodapiacot. Arra keressük a választ, hogy milyen változások lesznek még az irodákban, milyen típusú és viselkedéskultúrával rendelkező munkavállalók, egyáltalán milyen generációk fognak dolgozni, milyen szokások és technológiák határozzák majd meg a munkahelyi folyamatokat, vagyis a mindennapjainkat.

Csobánki Zsuzsa: Ha a jövő munkahelyét tervezzük, fontos, hogy rugalmas koncepciókban gondolkodjunk, így képesek leszünk a változásra; ha a piac úgy kívánja, akkor könnyebben tudunk irányváltásokban gondolkodni. A munkakultúrában megjelenő változásokat nálunk a műszaki csapat realizálja az irodaházakban, irodákban építészeti, műszaki és technológiai szempontokból. A munkafolyamatokat ma elsősorban a hatalmas technológiai fejlődés változtatja meg, ez alapján tudjuk az irodatereket funkcionálisan átformálni. Az átalakítás nem csak a helyszínt jelenti, hanem magát az iroda fogalmát is. Az is lehet, hogy az iroda virtuális helyszíne a technológia lesz, vagyis akár egy okostelefon vagy laptop is lehet a munkaterünk, és ezek a technológiai megoldások határozhatják majd meg a kényelmi szempontokat egy irodában.

– Annyiféle változásról és aspektusról beszélünk, hogy szinte már nem látjuk a fától az erdőt.

Borbély Gábor: Valóban az elmúlt 5-20 év távlatában hatalmas átalakulást tapasztalhattunk meg az irodák világában, amely sokkal inkább a fizikai teret, a kialakítási módokat érintette, míg az elkövetkezendő 10-20 évben arra számítunk, hogy a változás motorja a technológiai fejlődés lesz. Az iroda még ma is a munkavégzés modern és emberközpontú helyszíne, de a jövőben a technológiai tér, vagyis a virtuális tér fog megerősödni.

– Ez nem jelenti azt, hogy az irodák abszolút uniformizáltak lesznek? Úgy tűnik, mintha minden Amerikából jönne, hiszen a világot meghatározó technológiai multik többsége az USA-ból érkezik, ott alakították ki a székhelyüket, munkahelyi kampuszaikat, ott honosították meg a demokratikus munkakultúrájukat stb. Ha a jövőről beszélünk, akkor mennyire globálisak az irodatrendek, beszélhetünk-e egyáltalán helyi specifikumokról?

Borbély Gábor: A CBRE, amely a világ vezető ingatlantanácsadó vállalata, erős szervezeti kultúrával rendelkezik, mégis minden országban a helyi normákra szabjuk az irodáinkat. Mi például Magyarországon share desk rendszerben dolgozunk, vagyis nagyon rugalmasan alakítható munkatérben töltjük a mindennapjainkat, ahol jelentős az esemény- és kollaborációs térként hasznosuló zóna, míg a német irodánkban, Frankfurtban sokkal nagyobb szerepe van a cellás elrendezésnek, amely a tradicionális német munkakultúra egyfajta leképeződése.

Csobánki Zsuzsa: De nem csak a kulturális aspektust tekintve jelenik meg a különbség a világ különböző részein és országaiban, hanem az egyes bérlők a tevékenységük és munkafilozófiájuk alapján is eltérően gondolkodnak, ami megalapozza a sokszínűséget és az egyediséget. Ma már a bérlők öntudatosak, hiszen pontosan tudják, hogy mit szeretnének, precízen meghatározzák az igényeiket, mi pedig ezeket az elvárásokat valósítjuk meg. Tehát nem csak a kulturális háttér eltérő, hanem a bérlők között is megjelennek a különbségek.

– A technológiának köszönhetően ma már nincsenek távolságok, egy videokonferencia keretében egy nagy vállalat munkatársai a világ különböző részeiről is egy platformra kerülhetnek függetlenül az időtől és a tértől. Mi fogja akkor meghatározni a jövőben az iroda fizikai terét, mi alapján alakítják majd ki a munkahelyeket?

Csobánki Zsuzsa: Az iroda magát a vállalati brandet, a cég arculatát jelképezi, ezért pontosan tudnunk kell, hogy a munkaerőnek mire van szüksége ahhoz, hogy a legnagyobb teljesítményre legyen képes. Ezért a jövőben is az alkalmazottak kényelmi szempontjait figyelembe véve kell az irodát kialakítani, hogy minél nagyobb hatékonyságot érjünk el.

Borbély Gábor: A testreszabott iroda szerepe a jövőben erősödni fog, emellett egyre több lesz a coworking munkahely, egyre nagyobb lesz a távmunka aránya egy adott vállalat mindennapi működésében, ezért az irodában fókuszba kerül a találkozási pont funkció. Úgy is fogalmazhatunk, hogy a munkahely trend-, identitás- és kultúraépítő feladata markánsan előtérbe kerül. A fizikai tér mindenképpen megmarad, hiszen ez a színtere a kommunikációnak, amelyet az adott vállalat folytat a dolgozóival és az ügyfeleivel.

– Egyáltalán szükség lesz-e még emberekre a jövőben egy irodában, hiszen többek között a mesterséges intelligencia szerepe is egyre nagyobb a mindennapok rutinműveleteiben, és ez a folyamat csak erősödik majd a jövőben?

Borbély Gábor: A legtöbb folyamat automatizált, számos szellemi folyamat kiszervezhető, ellenben az emberi interakció és a kreativitás nem. Ezek a tényezők a legfontosabb értékek egy vállalat versenyképessége szempontjából, amelyeket ki kell hozni a dolgozókból, ezért kell támogatni a munkatársakat az egyénre és vállalatra szabott fizikai és a digitális térrel.

+++

Az irodatér múltja és jövője. Hol fogunk dolgozni 10 év múlva? – OfficeUP konferencia. Előadók: Csobánki Zsuzsa – Senior Project Manager / Project Management & Building Consultancy, CBRE és Borbély Gábor MRICS – Director, Head of Business Development and Research, CBRE

SOCIAL BOX