A menő irodákat már nem a babzsákok uralják

A design, a szervezeti átalakulások és a felhasználói igények kapcsolatát vizsgálták a beszélgetésben résztvevők, majd megtekinthettük az észt TransferWise új irodáját, amely éppen az átalakuló szervezeti kultúra gyakorlati megvalósulását mutatta be. Új munkakultúra és új funkciók A munkavállalói élmény és a munkáltatói márkaépítés manapság már az irodatervezés legfontosabb szempontjai közé kerültek, ezért egy új iroda […]

A design, a szervezeti átalakulások és a felhasználói igények kapcsolatát vizsgálták a beszélgetésben résztvevők, majd megtekinthettük az észt TransferWise új irodáját, amely éppen az átalakuló szervezeti kultúra gyakorlati megvalósulását mutatta be.

Új munkakultúra és új funkciók

A munkavállalói élmény és a munkáltatói márkaépítés manapság már az irodatervezés legfontosabb szempontjai közé kerültek, ezért egy új iroda kialakítása már véletlenül sem öncélú folyamat, hanem a dolgozók igényeinek maximális figyelembe vételével zajlik. Ha a munkaszervezet bővülése nagyobb irodába költözéssel jár együtt, akkor egyfajta kultúraváltás is történik, mint azt a TransferWise esetében is tapasztalhatjuk, amely új szervezeti kereteket és szabályrendszereket igényel.

Az új helyszín esetében nagyon fontos a kollégák edukálása, hiszen új szolgáltatások és új funkciók jelennek meg, így például a zöld minősítéssel rendelkező irodaházakban számos műszaki berendezés automatizált. A munkakultúra is átalakul ilyen esetekben, ezért a változásmenedzsment szerepe felértékelődik, amely a HR-es és az office menedzsment munkatársaktól kíván plusz erőfeszítést – magyarázta Kenyeres Adrienn, a Transferwise irodavezetője.

Egyre hangsúlyosabb szerepet kap az iroda mint a közösségépítés színtere. A változó bérlői igényeknek megfelelően az iroda a toborzás, a megtartás, az elköteleződés és a munkáltatói márkaépítés eszköze lett, ahol a funkcionalitás hangsúlyosan támogatja a dolgozókat a mindennapjaikban, hogy hatékonyak legyenek és jól érezzék magukat a munkahelyükön  – tette hozzá Mazsaroff Kata, a Colliers iroda bérbeadási csapatának vezetője.

Átalakuló munkaszervezetek

A sokrétű tervezési szempontrendszer és a többfunkciós terek kialakítása miatt egyre nagyobb szerep hárul a szakmai tanácsadókra, legyen az tervező vagy irodapiaci szakértő, hogy részletesen meghatározzák a szervezeti struktúrát, amelyre alapozva elkészül az iroda. Az igények felmérése előzetesen egy többsíkú folyamat, amelynek során kirajzolódik egy funkcionális séma, amelyből már látszik, hogyan lesz működőképes az új munkatér – hangsúlyozta Kiss Ida, a DVM group tervezési osztályának vezetője.

Nagyjából 150 fő az a létszám egy vállalatnál, amely fölött már új szervezeti keretekre és tudatosabb szabályrendszerre van szükség, hogy működőképes maradjon az iroda és a szervezet. Ne a design határozza meg az irodánkat, hanem a kollégák igényeire alapozzuk a munkahely fizikai megvalósítását. Az iroda valójában egy találkozási, közösségi helyszínné válik, ahol az együttgondolkodás kiemelt szerepet kap, ahová szeretnek bejárni a kollégák – emelte ki Kalmár Zoltán, az ingatlan.com értékesítési vezetője, Az Év Irodája verseny alapítója.

A home office, a zöld és a smart

Az Y és Z generációk térnyerésével, illetve a növekvő irodabérleti költségek emelkedésével párhuzamosan az otthoni munka szerepe is felértékelődik. Utóbbi esetében meghatározó a bizalom, vagyis a munkavállalók és a vállalat közötti együttműködés stabilitása.

A fenntarthatóságot sem hagyhatjuk figyelmen kívül, egyre több környezetbarát terméket építenek be az új irodákba, a zöld minősítésű irodaházak pedig a dolgozókat is új szemléletmódra ösztönzik, hogy valóban költséghatékonyan tudják használni az épület környezettudatos megoldásait. A zöld mint bűvös kifejezés régebben marketingfogás volt, de manapság már valós igény a cégek részéről, vagyis tényleg értékké válik az adott szervezeti kultúrában.

Ide kapcsolódik a smart megoldások terjedése, így az automatizáció többek között a fény, a hőmérséklet és a levegő hármasára fókuszál, amely befolyásolja a dolgozók mindennapjait és jó közérzetét. De a technológia adta lehetőségek ennél sokkal többet jelentenek, hiszen például a szenzorok segítségével naprakész adatokat kaphatunk az adott munkaszervezet működéséről, hol vannak kihasználatlan terek, hol akadozik a gépezet stb., vagyis az információk a szervezeti működés hatékonyságnövelésében játszhatnak jelentős szerepet.

A TransferWise új irodájában is jártunk

A beszélgetést követően a TransferWise mintegy négyezer négyzetméteres irodáját nézhették meg a résztvevők a Promenade Gardens harmadik emeletén, ahol az öt kontinens határozza meg a térszerkezetet. Az észt alapítású fintech cég egyébként a nemzetközi banki átutalásokat teszi jóval olcsóbbá és gyorsabbá, amely a budapesti munkaszervezetét is gyors ütemben bővíti.

A különböző zónák harmonikusan kapcsolódnak egymáshoz, szinte nem is érzékeljük, hogy már egy másik divízióba érkezünk, csupán a földrészek által meghatározott kulturális sajátosságok, a bútorokban és berendezési tárgyakban megnyilvánuló egyediségek szegmentálják a tereket.

Minden transzparens és magától értetődő, a többfunkciós terek pedig számos tevékenységre adnak lehetőséget, az egyterű irodaterek, a közösségi zónák, az étkezők, a telefonkuckók mind-mind, akár egy kirakós játékban, pontosan illeszkednek, miközben a Design Héthez méltóan a funkcionalitás mellett egyedi designtárgyakban és – bútorokban sem szenvedünk hiányt.

Fotók: DVM group tervezési osztály iroda és TransferWise iroda – Promenade Gardens

SOCIAL BOX