Az Év Közösségi Tere a Mammutban egy gigantikus nappali, amely újraértelmezi a fogyasztói kultúrát
A bevásárlóközpont a budapesti plázák első generációjához tartozik, ezért folyamatos az igény a megújulásra, illetve az új impulzusok és funkciók bevonzására a falak közé. Ennek egyik látványos eleme, hogy a harmadik emeleten több megüresedő üzlet területén létrehozták a Kollabot, amely a Széna térre panorámás kilátást kínáló, egyedi belsőépítészeti megoldásokkal felvértezett közösségi helyszín.
A Mammut ingatlanfejlesztője, a NEPI Rockcastle egy mindenki számára nyitott, multifunkcionális teret akart létrehozni, ahol számos tevékenységre nyílik lehetőség akár napszaktól is függően. Így délelőtt co-working space és kávézó, délután kultúrhely és snack bár, este pedig a kilenc órás zárásig lazulóhely, amely sokszínű programoknak otthont ad: egyszer designpiac, galéria, gasztrobüfé, máskor szabadegyetem, színház, koncerttér vagy éppen művészmozi.
A Kollab frissességet és új lendületet hozott a bevásárlóközpontba, hiszen a megszokott vásárlói csoportok mellett otthonra leltek a kultúra, a design, a tudomány és a technológia világa iránt érdeklődő, szabad gondolkodású emberek is. Jelzésértékű, hogy a Kollab programjait a hazai underground élet meghatározó szereplői alakítják ki havi váltásban.
Már maga a hely létrejötte is igazi csapatmunka eredménye, amelyben számos résztvevő más és más nézőpontból szemlélte a feladatot. Az izgalmas kísérleti projekt megvalósításával a hazai kreatív ipar két elismert szereplőjét, Kovács Adél trendkutatót és Remete Tibort, a Super Channel stratégiai és kreatív igazgatóját bízták meg, ők pedig a Paradigma Ariadné építészeit keresték fel a tér tervezésére, akik eredeti megoldásokkal az esztétika és a térhasználat innovációjával foglalkoznak.
Különleges belsőépítészeti elemek
A Kollab a dinamikusan alakítható moduláris arculatával és a bátor, számos funkció ellátására alkalmas belsőépítészeti megoldásaival arra hivatott, hogy összekapcsolja a különböző szubkultúrákat, műfajokat és generációkat. A megválasztott formák és anyagok azt a célt szolgálják, hogy a látogató rögtön érzékelje: egy különleges térbe érkezett, ahol nem elsődleges szempont a fogyasztás, hanem a külső világ lendületététől eltérően kicsit megpihenhet, miközben más aspektusból szemlélheti a retail mindennapjait.
A tér fő karakterét a sárga üvegszálas poliészter hullámlemez adja, amely a kerámia falazóblokk anyagával és az ipari csarnokokból ismerős alumínium polcrendszerrel, valamint a hazai művészek munkáival nyomtatott függönyökkel együtt teremti meg a „szokatlanul otthonos” hangulatot.
Emellett a kék hullámzó asztalrendszer határozza meg a teret, míg a borovi fenyő masztaba egy két irányba működő lelátó és a gyerekek kedvenc labirintusa. Bár ezek az elemek vizuálisan ingergazdagok, azonban nem csak a látványt és a hangulatot szolgálják, hanem lehetőséget teremtenek arra is, hogy minél változatosabb események színhelyeként szolgálhasson a Kollab.
Valójában nem csupán közöségi térről beszélhetünk, hanem a bevásárlóközpontok jövőjéről is. A rendszerváltás óta hazánkban folyamatosan változnak a trendek, a technológiai vívmányok alakítják a kiskereskedelmet, míg a pandémia után előtérbe került az e-kereskedelem, amely ösztönzőleg hat a bevásárlóközpontok világára is.
Összességében a „future of retail” szellemében a tervezők bátran teszteltek olyan megoldásokat, ahol a közösségépítés, a tartalomfejlesztés, a felhasználói élmények elsőbbséget élveznek a tisztán kereskedelmi funkciókkal szemben. A programok, a megfelelő atmoszféra megteremtése, valamint az emberek összekapcsolása a Kollab közösségi szellemét erősíti, amely pedig egy más típusú fogyasztói kultúrának ágyazhat meg.
Tervezők: Paradigma Ariadné (Csóka Attila Róbert, Molnár Szabolcs, Smiló Dávid, Katona Tünde, Árkovics Lilla, Wesselényi-Garay Anett)