Ilyen lesz a Vision Towers a Váci úton

A speciális kiindulási helyzet, a szokatlan telekforma és a heterogén városi környezet kezelése nagy kihívást jelentett a tervezés során. A forgalmas közlekedési csomópont, a metróállomás közelsége és a közeli utcák felé nyitó átkötések hiánya a földszinten átjárható épületet és egy kis közteret igényelt, a hangsúlyos városképi megjelenés pedig karakteres tömegformálást kívánt. A városszövet vizsgálata megmutatta, […]

A speciális kiindulási helyzet, a szokatlan telekforma és a heterogén városi környezet kezelése nagy kihívást jelentett a tervezés során. A forgalmas közlekedési csomópont, a metróállomás közelsége és a közeli utcák felé nyitó átkötések hiánya a földszinten átjárható épületet és egy kis közteret igényelt, a hangsúlyos városképi megjelenés pedig karakteres tömegformálást kívánt. A városszövet vizsgálata megmutatta, hogy a helyszín környezetére a fellazuló, az utcavonaltól távolabb húzódó beépítések jellemzőek, így a szokványos belső udvaros, zártsorú képlet helyett egy nyitott, tagolt, kifelé forduló ház vált a koncepció kiindulópontjává ebben a sajátos – a tervezők meghatározása szerint – „hátsókerti szituációban”. „Egy olyan végtelenül racionális és kötött műfajban, mint az irodaház-építés, igazán egyedit csak a telepítéssel lehet elérni” – mondja Gunther Zsolt.

Az épület tömege az irodaházakra jellemző hasáb alapformának egy függőleges tengely körüli elforgatásával született meg. A legyezőszerűen elrendezett három szárny közül az északi hossztengelye a Dráva utca irányába néz, a rá merőleges déli (keleti) párhuzamos az Angyalföldi utcával, a kettő közé 45°-ban szerkesztett harmadik pedig a főutak kereszteződése, mint súlypont felé mutat. A Váci út és a Dózsa György út jellemző beépítése közötti magasságkülönbséget a tervezők fokozatosan lelépcsőző tömegekkel hidalták át – ez a gesztus az átfordulással együtt egyfajta dinamizmus érzetét kelti a forgalmas csomópontban. Szembetűnő, hogy a középső szárny legfelső emeletének belmagassága nagyobb, mint az általános emeleteké, ezért a három hasáb között csupán fél-fél szintnyi magasságkülönbség adódik.

A nyolcemeletes északi és a hétemeletes déli-keleti szárny véghomlokzatát a földszinten Oscar Niemeyert idéző V-támaszok élénkítik. A fejlesztés eredményeként a telek jelentős része köztérré változik, amelyet a forgalmas úttól különböző méretű háromszögeket formázó, prizmaszerűen kiképzett, dús vegetációjú zöld dombok választanak majd el – ezek funkciója a közlekedésből származó por és zaj megszűrése, tompítása lesz. „Hihetetlenül érdekes, hogy amint létrejön egy erős koncepció, akkor a ház szinte magától elkezdi írni a saját történetét” – emlékszik vissza a tervezés kezdetére az építész.

A projekt érdekessége, hogy az építtetői igények miatt a komplexum valójában két, jogilag önálló irodaház („Észak” és „Dél”), két különálló, szomszédos telken. Ezért az egyik legnagyobb kihívást az jelentette a tervezés során, hogy a szokatlan helyzet ellenére a fejlesztés egy épületként hasson. A „kettéosztottságnak” köszönhető a funkcionális elrendezés is: a kétszintes mélygarázsok saját lehajtókkal, az épületrészek önálló előcsarnokkal, közlekedőmagokkal és vizesblokkokkal rendelkeznek – ez a „duplázás” valamelyest csökkentette a bérbe adható irodaterületek nagyságát. Mindazonáltal később bármikor könnyen kapcsolatot lehet teremteni a két épületrész szintjei között. A potenciális bérlők között nagy az érdeklődés, ami biztosan tudható, hogy az északi szárny nagy részébe a KPMG fog költözni.

Az irodaház az előzetes számítások szerint az angol BREEAM környezettudatos minősítő rendszer „Very Good” vagy „Excellent” fokozatát fogja elérni. A megfelelően szigetelt épület fűtését távhő-rendszerből biztosítják, megújuló energiaforrásokat (például napkollektorokat) csak kisebb mértékben használnak majd. Az OTÉK által előírt parkolóhelyek számát a kiváló tömegközlekedési adottságok miatt sikerült minimálisra csökkenteni, a biciklivel érkezők számára elegendő tárolóhely és zuhanyzós öltöző áll majd rendelkezésre. A fejlesztés részeként megépül majd az épület előtt húzódó kerékpárút eddig hiányzó szakasza is, ezzel bekapcsolva a területet a fővárosi hálózatba. Az északi oldalon tetőteraszt alakítanak ki az irodaházban dolgozók részére, az épületszárnyak telepítésének köszönhetően pedig lehetővé válik az irodaterek természetes szellőzése, éjszakai átöblítése (passzív hűtése). Jelenleg a felmenő szintek szerkezetépítése folyik, az épület várhatóan 2014 nyarára készülhet el.

 

 

 

SOCIAL BOX