Megszállnak a direkt bankok?

A biztosítási piacon megjelenő internetes alkuszok és direkt biztosítók komoly kihívások elé állították a hagyományos biztosítókat, a termékek és az árak könnyű összehasonlítása pedig drámai árversenyt alakított ki több termék esetében – az ügyfelek örömére. A banki piac – ha nem is ilyen szintű átalakítás előtt áll – hasonló folyamatokkal kell, hogy szembenézzen a közeljövőben, […]

A biztosítási piacon megjelenő internetes alkuszok és direkt biztosítók komoly kihívások elé állították a hagyományos biztosítókat, a termékek és az árak könnyű összehasonlítása pedig drámai árversenyt alakított ki több termék esetében – az ügyfelek örömére. A banki piac – ha nem is ilyen szintű átalakítás előtt áll – hasonló folyamatokkal kell, hogy szembenézzen a közeljövőben, mert a direkt bankok várhatóan Magyarországon is megjelennek. A direkt bankok, miközben hagyományos banki szolgáltatásokat nyújtanak, nem rendelkeznek hagyományos bankfiók hálózattal, az ügyfelek online banki felületen vagy telefonos ügyfélszolgálat segítségével intézhetik banki ügyeiket. Cserébe a direkt bank alacsonyabb díjakat és kedvezőbb kamatokat kínál ügyfeleinek.

A GfK Retail Banking Monitor kutatás témába vágó adatai azt mutatják, hogy komoly potenciált rejt a hazai piac az új banki modell számára. A direkt bank működési modelljét elviekben megismerve, a hazai banki ügyfelek 10 százaléka válaszolta azt, hogy megbízna egy előnyös feltételeket kínáló direkt banki szolgáltatóban. Előnyös ajánlat esetén a banki ügyfelek 8 százaléka nyitott arra, hogy igénybe vegye egy ilyen direkt bank szolgáltatását, ami nagyjából 490 ezer potenciális ügyfelet jelent. Amennyiben egy direkt bank piacra lépésével a potenciális piac negyedét mozgósítani tudná, az is 120 ezer banki ügyfelet jelentene, ami komoly piaci részt jelent a hazai piacon.

A régió számos országában indult már el a folyamat a banki piacon: Ausztriában, Szlovákiában, illetve Lengyelországban több éve működnek sikeresen direkt banki modellre épülő banki szolgáltatások. E bankok első körben az ügyfélszerzésre koncentrálnak, könnyen átlátható, egyszerű és alacsony díjú termékportfolióval próbálják megnyerni maguknak az ügyfeleket azzal a céllal, hogy direktbanki kapcsolat alakítsanak ki. A második szakaszban – piaci jelenlétük erősödésével, amikor az ügyfelek már rutinszerűen használják a szolgáltatásaikat – igyekeznek a fő banki pozíciót betölteni ügyfeleknél. A modell sikerét mutatja, hogy a GfK adatai szerint az osztrák net-bankoló ügyfelek legalább harmada kapcsolatban áll valamely direkt bankkal, Szlovákiában pedig 6 százalékot is meghaladja arányuk.

Az utóbbi egy évben több hír is szárnyra kelt állami vagy piaci hátterű magyar direkt bank elindulásáról, de a tényleges működés terén még egy bank sem ajánlja szolgáltatásait az ügyfeleknek. Persze kérdés, hogy a magyar piac mennyire készült fel hasonló modell adaptálására, a hazai ügyfelek mennyire lennének nyitottak egy internetes bank ajánlatára.
A kutatás alapján az ügyfelek leginkább alacsonyabb számlavezetési díjat, gyors és egyszerű ügyintézést igényelnek egy ilyen banktól, sokak számára pedig jelentősen növelné a bizalmat, ha a direkt bank mögött egy ismert, stabil és nagy banki szereplő állna. Ezek teljesülése esetén és kedvező tapasztalatok alapján az sem elképzelhetetlen középtávon, hogy az ügyfelek elsőszámú szolgáltatójuknak válasszák a direkt bankot – a hazai banki ügyfelek 6 százaléka válaszolta ezt a felmérésben.

Leginkább számlavezetést és bankkártyát vennének igénybe első körben az ügyfelek a banktól, de pozitív tapasztalatok esetén további banki termékek iránt is érdeklődnek az ügyfelek, sőt, sokan akár biztosításokat is kötnének.

SOCIAL BOX