Mitől lesznek elégedettek az alkalmazottak?

„Teremts jó munkahelyi hangulatot – a legtöbb munkavállalónak ez fontosabb, mint a pénz.” – vallja Kádas Péter, sorozatvállalkozó, a DiverGen és a Brandvocat cégek társtulajdonosa, a Vállalkozók Országos Szövetségének (VOSZ) Elnökségi tagja, és az OECD tanácsadója. A dolgozók munkamotívumai között az alapvető fiziológiai, biztonsági szükségletek kielégítése mellett jelentős szerepet játszanak az ún. szociális igények is: […]

„Teremts jó munkahelyi hangulatot – a legtöbb munkavállalónak ez fontosabb, mint a pénz.” – vallja Kádas Péter, sorozatvállalkozó, a DiverGen és a Brandvocat cégek társtulajdonosa, a Vállalkozók Országos Szövetségének (VOSZ) Elnökségi tagja, és az OECD tanácsadója. A dolgozók munkamotívumai között az alapvető fiziológiai, biztonsági szükségletek kielégítése mellett jelentős szerepet játszanak az ún. szociális igények is: a felelősség, a dolgok befolyásolásának lehetősége, az elismerés iránti vágy, illetve a csapathoz tartozás igénye. Továbbképzések lehetővé tételével nő az alkalmazottak érdeklődése, illetve ha a helyszín egy vidéki panzió, szálloda – ugyan emeli a költségeket – növekszik az esemény intenzitása, eredményessége is.

„Fejezd be a kézi irányítást – a megbecsülést nem a dicsérettel, hanem a bizalommal lehet igazán kifejezni.” Bármilyen kis létszámú szervezetnél, az egyszemélyes vezető által megvalósított kézi irányítás, delegálás nélkül nem működtethető, vagy ha igen, annak már rövidtávon is komoly összegekben mérhető ára. A „nem delegálás” hátterében legtöbbször a vezető frusztrációja áll, miszerint a beosztottja nem tudja színvonalasan elvégezni az adott munkát, vagy az ellenkezője, hogy az érintett munkavállaló olyan jól teljesít, hogy az csorbítja a vezetői tekintélyt.

Ha két alkalmazott vitába keveredik, ne próbáljon közvetíteni vagy bíráskodni. Végső esetben a vezető, mint moderátor előtt keressenek közös megoldást a problémára. A hatalmi szótól a problémák ugyanis soha nem oldódnak meg. A magyar vezetők többsége még mindig hajlik az autoriter vezetői stílusra, amely szerint a hatalom a hierarchikusan szervezett, a beosztottait szigorú kontroll alatt tartó vezetés kezében van. Ezzel szemben lényegesen magasabb szintű eredményt és lojalitást kap az a vezető, aki a legtöbb energiáját a munkatársak fejlesztésére, motiválására fordítja. Az informális négyszemközti beszélgetések, az aktív figyelem, az empátia és a folyamatos bevonás megtérülő befektetések.

Kérdezze meg az alkalmazottakat időről időre, hogy mitől éreznék magukat jobban. Olyan apróságokat fognak mondani, amit esélye sincs kitalálnia magától.

Biztosítsa a hosszú távú megbecsülést bónuszok, vagy még inkább részvényopciók formájában. Hosszú távon csak úgy lehet igazán motiválni az alkalmazottakat, ha közvetlenül részesülnek a sikerből. Ráadásul ez a módszer rövidtávon cash-flow kímélő is. A munkavállalóknak részesedést kell adni, hogy magukénak érezzék a céget, és húzzák a vállalkozást, mint igásló a konflist. A legjobb képességű munkaerőt Magyarországon sokszor kizárólag a multik tudják megfizetni, ezért ha talál olyan kollégát, aki hajlandó kevesebb bérért dolgozni, ne sajnálja tőle a részesedést, már csak azért sem, mert az alkalmazott az elsődleges értékteremtő.

SOCIAL BOX