A SmartFM is ringbe száll az ingatlanüzemeltetési piacon

– A SmartFM Ingatlanüzemeltető Kft. tavaly alakult meg, de Ön már meglehetősen hosszú utat járt be a hazai facility management-területen. Milyen tapasztalatokat szerzett a hazai ingatlanüzemeltetői piacon? – 1999-től a magyarországi Siemens csoport ingatlanszolgáltató leányvállalatának gazdasági vezetőjeként, majd ügyvezetőjeként dolgoztam, ahol vagyongazdálkodással és üzemeltetéssel egyaránt foglalkoztunk. 2004-ben léptem be a Hochtief Facility Management Hungáriához, amely […]

– A SmartFM Ingatlanüzemeltető Kft. tavaly alakult meg, de Ön már meglehetősen hosszú utat járt be a hazai facility management-területen. Milyen tapasztalatokat szerzett a hazai ingatlanüzemeltetői piacon?

– 1999-től a magyarországi Siemens csoport ingatlanszolgáltató leányvállalatának gazdasági vezetőjeként, majd ügyvezetőjeként dolgoztam, ahol vagyongazdálkodással és üzemeltetéssel egyaránt foglalkoztunk. 2004-ben léptem be a Hochtief Facility Management Hungáriához, amely akkoriban egyetlen megbízással rendelkezett. Feladatom a meglévő szerződés mellé új szerződések szerzése, ezzel párhuzamosan egy piackonform szolgáltatási paletta és piackonform belső szervezet kialakítása volt. Amikor 2012-ben  közös megegyezéssel elváltak az útjaink, már 15 megbízásunk volt közel 800 ezer m2-nyi üzemeltetett területtel. Partnereink között jelentős nemzetközi cégeket üdvözölhettünk – nagy részben német orientációval. Tehát testközelből szemlélhettem a hazai üzemeltetési piac megerősödését. Számtalan tapasztalatot szereztem ebben az időszakban. Az új cégben szeretném megismételni a 2004-2012 közötti időszak sikereit. Tavaly már több pályázaton elindultunk, idén pedig megszereztük első megbízásunkat, a gyáli Akácliget Logisztikai Központ üzemeltetését. Természetesen további lehetőségeket is keresünk.

– Milyen szolgáltatásokat kínálnak?

– Az általunk kialakított üzleti modell a csaknem évtizedes gyakorlatban kiállta az idők próbáját, és sikeresen működik. Teljes körű üzemeltetést vállalunk, ahol a menedzsmentet és a műszaki üzemeltetést saját munkatársakkal látjuk el, az őrzés-védelem és a takarítás területén pedig állandó szakalvállalkozókkal dolgozunk együtt. Az elmúlt kilenc év alatt összegyűjtött tapasztalatokat és know how-t most újracsomagolva és karcsúbb keretek között abszolút versenyképes formában kínáljuk. Minőségben a nemzetközi piac standardjait nyújtjuk, árban pedig egy kisebb vállalkozás költségszintjéhez igazodunk. Ez sikeres üzleti modell lehet a jelenlegi nyomott piacon.

– Egy kis munkaszervezettel rendelkező cégnek milyen előnyei vannak?

– Míg a korábbi cégemnél 180 fő munkájáért feleltem, jelenleg négyen vagyunk.  Korábban mindig nagy figyelmet igényelt a belső  vállalati elvárások teljesítése. Most sokkal inkább tudok a Megbízóim igényeire fókuszálni. Önmagában nem elegendő az intézményesített auditált minőségirányítási rendszer, az „emberekre” is oda kell figyelnünk. Egy kisebb cég sokkal jobban tud koncentrálni a partnereire, ebből a szempontból a SmartFM áttekinthető méretű munkaszervezettel rendelkezik. Mindemellett nálunk a szolgáltatás flexibilitása könnyebben megvalósítható. Ha innovatív ötletem van, akkor rögtön alkalmazni tudom a gyakorlatban, nem kell egy nagyvállalat hierarchiarendszerén megfuttatni. Az üzemeltetési piac a legtranszparensebb része az irodapiac, a nemzetközi megbízók a dominánsak. Mi ismerjük az elvárásaikat akár riporting vagy rizikómanagement területén, az üzleti logikájukhoz testreszabott szolgáltatásokkal tudunk idomulni. Hozunk tapasztalatokat az autóiparból is, amely egy innovációban gazdag környezet, ahol az üzemeltető rá van kényszerítve arra, hogy folyamatosan kisebb-nagyobb technológiai újításokat eszközöljön. Ezt a szemléletet érdemes meghonosítani az üzemeltetési piac más területein is, vagyis együttgondolkodásra van szükség a Megbízókkal.

– A nyomott ingatlanpiac jelenleg milyen kihívásokkal néz szembe?

– 2008 óta az üzemeltetőkkel szemben megfogalmazott elvárások megváltoztak. A kiélezett árversenyben a Megbízók minimális árelőnyért hajlandóak több éves szolgáltatási szerződéseket felborítani vagy nem meghosszabbítani. Ugyanakkor szolgáltatási verseny is van, például az energiamenedzsment területén mostanában sokkal magasabbak az elvárások, mint öt évvel ezelőtt. Mindeközben a hazai szolgáltatók is felnőttkorba léptek, a magyar cégek is beletanultak az ingatlanüzemeltetésbe függetlenül attól, hogy építőipari vagy takarítói háttérrel rendelkeznek. Hiszen igenis egy megtanulható és megfelelő munkatársakkal sikeresen alkalmazható know how-ról beszélünk, és már van versenyképes hazai piaci kínálat is.

– De hogyan lehet labdába rúgni azon a piacon, ahol a versenytársak nemzetközi, évtizedes tapasztalatokkal rendelkező, tőkeerős vállalkozások?

– Az az érvelés, hogy egy nagy nemzetközi név, mint üzemeltető nagyobb előnyöket fog nyújtani, mint egy kisebb hazai cég, nem mindig érvényes. Ezzel párhuzamosan – ahogy érik a piac, és a szolgáltatók is egyre jobbak – már nem lehetetlen, hogy egy adott ingatlanportfólió kezelésével egy helyi céget bízzanak meg. Különösen akkor, ha a tulajdonossal közvetlenül kapcsolatban álló property manager egy ismert név. Én úgy látom, hogy az FM lokális üzletté kezd válni.  Bár voltak regionális, több országot lefedő kiírások, eddig ilyen globális szerződések nemigen köttettek. A piac másik aspektusa az emberi tényező, hiszen ez egy szolgáltatási üzlet, ahol az intézményesített garanciák önmagukban nem elegendőek, a személyeken is nagyon sok múlik. Ebben egy kisebb rugalmas cég kiválóan tud teljesíteni.

– Nem vesznek el a méretgazdaságossági előnyök a kisebb szolgáltatóknál?

– Bizonyos  szolgáltatásoknál – például a takarításban – nagyon hamar elérjük a méretgazdaságosság korlátait. Azt a pontot, ahonnan kezdve hiába nő tovább a terület, nem lesz olcsóbb a szolgáltatás pusztán beszerzési előnyök miatt. Tehát akkor már nem sokat számít, hogy 40 vagy 140 ezer m2-nyi takarítási szolgáltatást veszünk. Beszerzési előny az energiavásárlásnál jelentkezik, ahol pedig kiváló társulások köttetnek, amelybe sikeresen be lehet szállni. A jövő egyébként is az együttműködéseké, amelyekben a kisebb vállalkozások könnyebben tudják adoptálni az új technológiai megoldásokat, vállalatirányítási újdonságokat, rugalmasabban és hatékonyabban reagálhatnak a piac minden apró rezdülésére; és ahol minden szereplő tudása legjavát nyújtja, ezáltal a megrendelő ügyfelek egyre professzionálisabb és költséghatékonyabb szolgáltatásokat vehetnek igénybe.
 

SOCIAL BOX