Népszerű a privátbankolás

Az együtt gondolkodásban gyökerező bizalmi viszony kialakulásában látta korábban a Blochamps a hazai privátbanki piac legkívánatosabb fejlődési útját, előzetes reményeik pedig beigazolódni látszanak. Amíg korábban az üzletág növelése volt a legfőbb céljuk a pénzintézeteknek, addig mostanra e mellé zárkózott a folyamatos fejlesztés és a minőségi kiszolgálás további mélyítése is. A Blochamps álláspontja szerint a befektetői […]

Az együtt gondolkodásban gyökerező bizalmi viszony kialakulásában látta korábban a Blochamps a hazai privátbanki piac legkívánatosabb fejlődési útját, előzetes reményeik pedig beigazolódni látszanak. Amíg korábban az üzletág növelése volt a legfőbb céljuk a pénzintézeteknek, addig mostanra e mellé zárkózott a folyamatos fejlesztés és a minőségi kiszolgálás további mélyítése is.

A Blochamps álláspontja szerint a befektetői bizalmi környezet változásai miatt a hazai privátbanki szektorban kulcsfontosságú lesz az ügyfelek felé mutatott kooperációs szándék. Ez nem csak a szolgáltatási paletta szélesítésében, de a pénzügyekben való döntési és kockázatkezelési viszonyokban is megnyilvánul, mindezek mellett pedig egyre nagyobb hangsúly helyeződik az ügyfelek igazi megismerésére is. Utóbbi a KYC, vagyis a know your client (ismerd az ügyfeled), ami éppen akkora teher rövid, mint amekkora haszon hosszútávon. A Blochamps tapasztalatai szerint ez a közelmúltig inkább fordítva volt jellemző, vagyis az ügyfél igényei helyett a banki iránymutatások érvényesültek a private banking szektorban is. A fordulatot mutatja, hogy a privátbanki monitoring cég idén több független ügyféligény felmérési felkérést is kapott, amire a korábbi 10 évben mindössze kétszer volt példa.

A hazai piac méretéből adódóan kevés pénzintézet tud a nyugati értelemben vett privátbanki szolgáltatást biztosítani. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a szolgáltatók által megcélzott és a valódi ügyfélkör között komoly különbségek vannak. A jelenleg Magyarországon jelen lévő 6-7 retail bank a teljes és telített piac 90 százalékát képes lefedni szolgáltatásaival, fejlesztési lépéseinél pedig a hazánkban is folyamatosan bővülő 20-50 millió forint megtakarítással rendelkezők igényeit veszik figyelembe.

A private banking hazai sikere a számok láttán nem lehet kérdés: a Magyarországon vezetett privátbanki számlák száma 2005 és 2010 között megduplázódott, tavaly pedig elérte a 46 500-at a Blochamps statisztikái szerint. Említést érdemel, hogy a privátbanki számlák száma egyetlen évben sem mutatott visszaesést, vagyis a válság sem vette el az ügyfelek kedvét a jellemzően magasabb költségekkel járó szolgáltatástól. Ennek oka, hogy a hazai privátbanki szektor sok más pénzügyi területnél jobban kezelte a válságot és bár termékoldalról akadtak rossz tapasztalatok, összességében mind haszon, mind vagyon szinten meggyőző az ágazat működése. Ennek köszönhetően az utóbbi években sokszor a bankokon belül is felértékelődött a privátbanki szektor, amivel a korábbinál nagyobb önállóságot tudott kivívni magának. A Blochamps előrejelzése szerint a következő egy-két évben további koncentrálódásra számíthat a hazai private banking piac, miközben a verseny tovább élesedik.

SOCIAL BOX