A 4-es metró hatása a pesti ingatlanpiacra 3. rész

Fővám tér A 4-es metró jelentősége az első szakasz elkészülte után abban van, hogy Dél-Budát becsatornázza a Pest felé irányuló tömegközlekedésbe, illetve azon belül egy minőségi ugrást hajt végre. Azonban a kereskedelmi ingatlanpiac szempontjából akkor lenne igazán jelentős hatása, ha a 2. szakasz állomásai is valamikor megépülnének, hiszen például a Hungária körgyűrű is elérhető lenne […]

Fővám tér

A 4-es metró jelentősége az első szakasz elkészülte után abban van, hogy Dél-Budát becsatornázza a Pest felé irányuló tömegközlekedésbe, illetve azon belül egy minőségi ugrást hajt végre. Azonban a kereskedelmi ingatlanpiac szempontjából akkor lenne igazán jelentős hatása, ha a 2. szakasz állomásai is valamikor megépülnének, hiszen például a Hungária körgyűrű is elérhető lenne metróval, ahol jelentős ingatlanfejlesztési potenciállal találkozhatunk. Bár a külső körút most is elérhető metróval, csak a régi vonalak természetesen más pontokon szelik át ezt a hatalmas sugárutat. A Fővám téri megálló jelentősége a beruházások tekintetében nem jelentős, hiszen a közvetlen vonzáskörzetében nem találhatók irodaházak, egyedül a Bálna elérhetősége javul jelentősen, amely azonban még nem találta meg saját funkcióját. A tér viszonylagos környezetében található irodaházak pedig a metró más vonalainak állomásairól könnyebben elérhetőek. A Duna-part közelében elhelyezkedő irodaházak megközelíthetősége javult a 4-es metró és a 2-es villamos kombinációjával, ilyen párosítással (metró-villamos) azonban korábban is elérhetők voltak ezek a desztinációk. A RiverPark Irodaház például a kék metró és a 4-6-os villamos kettőssel eddig is elérhető volt, most ebből a szempontból a 4-es metró új alternatívát kínál; illetve a Soroksári út környezetében található kereskedelmi ingatlanokhoz gyorsabban el lehet jutni Dél-Budáról.

Kálvin tér

A Kálvin tér eddig is rendelkezett metrómegállóval, ami a környező irodaházak számára jelentett előnyt, most ez a körzet már Dél-Budáról is elérhető földalattival. Tágabb perspektívából nézve pedig Buda déli része és az Üllői út egész vonzáskörzete közötti távolság gyorsabban „legyűrhető” ezentúl tömegközlekedési eszközzel. Itt persze megint az a kérdés merül fel, amelyről már beszéltünk a 4-es metró budai szakaszának vizsgálatakor, hogy az 1-es villamos meghosszabbítása mekkora konkurenciát jelent az új földalatti számára a Hungária körgyűrű vonatkozásában. Bár sokan számára nyilván vonzerőt jelent, hogy a föld alatt válthatnak másik vonalra, így nem kell feljönniük eközben a felszínre. Összességében tehát a Kálvin tér Dél-Budát és Észak- valamint Dél-Pestet köti össze, alapvetően felgyorsítva a közlekedést, hiszen egyetlen eszközzel, a metróval eljuthatunk a főváros számtalan pontjára.

És a többiek

A Rákóczi tér és a II. János Pál pápa tér egyelőre nem jelent különösebb ösztönző erőt a kereskedelmi ingatlanpiacra, hiszen jelentősebb fejlesztéseket a környezetükben nem hajtanak végre. A Rákóczi téren át tudunk szállni a 4-6-os villamosra, így a Nagykörúton és vonzáskörzetében található irodaházak, illetve bevásárlóközpontok gyorsan elérhetők. Míg a II. János Pál pápa térről a Rákóczi úton található irodaházakhoz juthatunk el némi gyaloglással. Végül elérkezünk a Keleti pályaudvarra, ahol a piros metróra lehet átszállni, így Dél-Budáról gyorsan megközelíthetőek olyan belvárosi csomópontok, mint a Blaha Lujza tér, az Astoria vagy éppen a Deák tér. Ezeken a helyszíneken pedig már bőven találhatók kereskedelmi ingatlanok. Kérdés persze, hogy nem előnyösebb-e a 7-es busszal végigsuhanni a XI. kerületen, majd áthaladva az Erzsébet hídon villámgyorsan elérni a Kossuth Lajos utcán és a Rákóczi úton található köztereket. Nyilván itt fontos tényezőként jön számításba, hogy a 7-es buszcsalád sűrűségét mennyire csökkentik a 4-es metró javára. De érdemes fordítva is gondolkodni, hiszen Pest külső részeiről az új földalatti használatával gyorsabban és könnyebben elérhetjük Újbuda jelentős irodaház-csoportjait.

+++

Sorozatunk 1. része: Kelenföld

Sorozatunk 2. része: Dél-Buda


 

SOCIAL BOX