Itt fejlődhet igazán a budapesti irodapiac!

Az új metróvonal és az 1-es villamos meghosszabbítása az irodapiacot, a kiskereskedelmi- és a logisztikai ingatlanpiacot is felpörgetheti Dél-Budán. Nem túlzás talán azt állítani, hogy hatalmas ingatlanfejlesztések indulhatnak: irodakomplexumok és egy új bevásárlóközpont épülhet itt az elkövetkező években, illetve lehetőség nyílik egy újabb intermodális csomópont fejlesztésére is. A megközelíthetőség javulása korábban beígért lakásberuházásokat is életre […]

Az új metróvonal és az 1-es villamos meghosszabbítása az irodapiacot, a kiskereskedelmi- és a logisztikai ingatlanpiacot is felpörgetheti Dél-Budán. Nem túlzás talán azt állítani, hogy hatalmas ingatlanfejlesztések indulhatnak: irodakomplexumok és egy új bevásárlóközpont épülhet itt az elkövetkező években, illetve lehetőség nyílik egy újabb intermodális csomópont fejlesztésére is. A megközelíthetőség javulása korábban beígért lakásberuházásokat is életre kelthet – írja a kkvplusz.hu.

A Futureal várhatóan idén hozzálát saját beruházásához, ami más fejlesztőket is arra ösztönözhet, hogy kisebb projektekkel megjelenjenek a környéken. A Kelenföldi pályaudvar közvetlen közelében már terveznek egy olyan irodaközpontot (Budapest One), ami hosszú távon akár 10 ezer ember munkahelyéül is szolgálhat, illetve a budai oldal legnagyobb bevásárlóközpontja (Etele City Center) is itt épülhet fel, mindkettő az említett cég akciója.

„Dél-Buda évek óta Budapest egyik legkedveltebb ingatlanpiaci lokációja, az irodai kihasználatlanság itt a legalacsonyabb, csupán 11,8 százalék a budapesti 17,6 százalékos átlaghoz képest. Az elmúlt 12 hónap legnagyobb ingatlan-tranzakciója is itt történt az Allee bevásárlóközpont 50 százalékának értékesítése révén. A Kelenföldi pályaudvar szerepe azért is különleges, mert ez az egyetlen olyan állomás, ahol komoly ingatlanfejlesztési potenciál van. Több olyan fejlesztés készült már el, amelyek mintegy beárazták a négyes metró megjelenését: az Allee vagy a CET/Bálna megelőzte korát, és stratégiai lokációban épültek meg jóval a metró átadása előtt, annak minden előnyét élvezve most” – mondta Borbély Gábor, a CBRE vezető elemzője.

Nemcsak a tervezett fejlesztések miatt hat pozitívan a környék irodapiacára az új metróvonal: a dél-budai megállók közelségében található meglévő irodaházak már most profitálnak a kiszélesedett tömegközlekedési kapcsolatokból. „Főleg a nagyobb létszámot foglalkoztató cégek esetén fontos szempont az irodaválasztásnál az, hogy tömegközlekedéssel is könnyen megközelíthető legyen az irodaház. E tekintetben mindenképpen elmondható, hogy felértékelődtek az állomások szomszédságában található irodaépületek” – véli Tóth Balázs, az OTP Ingatlan Befektetési Alapkezelő Zrt. vezérigazgatója.

A 3-as metró jótékony hatása eddig főleg a Váci úton volt érezhető. Ám ott már szinte minden telket beépítettek irodaházzal, és ezért mostanában inkább a vonal dél-keleti irányára figyelnek a szakértők. Az Üllői út középső szakasza mentén, (ezt repülőtéri folyosónak is szokták nevezni) egyelőre nincs olyan irodaház-sűrűség, mint a Váci úton, de telek van elég. Egyelőre csak 4-5 számottevő projektet fejeztek be, de legalább ennyi van fiókban, s ha idén folytatódik a stabilizáció és tartós lesz az emelkedés a bérleti díjakban, biztosan elindítanak egy-két beruházást a következő 2-3 évben.

Ugyancsak ígéretes Észak-Buda, ahová 2016-ban már Dél-Budáról indult villamossal is elutazhatunk anélkül, hogy átszállnánk. Már épül a fonódó villamos pályája, vagyis összekötnek három vonalat, s ez metró nélküli, gyors eljutást tesz lehetővé a környékre. A magyar és külföldi ingatlanfejlesztők presztízs környéknek tartják a II. kerületet és a III. kerület belső részeit, a bérleti díjak itt már most is kicsit meghaladják az átlagot. Simonyi Balázs, a DTZ üzletágvezetője szerint azok a cégek, amelyeknek a következő 1,5-2 évben jár le a bérleti szerződése jól teszik, ha igyekeznek, mert már most sem minden lokációban beszélhetünk bérlői piacról. Lassacskán elmúlik az az idő, amikor a bérlő diktál. Ma már szinte szárnyal az irodapiac, tavaly a bérbeadási mutató is rekordot döntött, így néhány budapesti alpiacon 90% feletti kihasználtságot mértek, ami kiemelkedően alacsony nem csak az elmúlt 5 év, de az irodapiac teljes történetének viszonylatában.

Lassú ütemben ugyan, de ismét visszatért a fejlesztési kedv, 2014-ben összesen 65 500 négyzetméter új irodaterület épült fel Budapesten, ez több mint a kétszerese az előző éves szintnek. A fejlesztői érdeklődés erősen a Váci úti irodafolyosó felé fordult, a 2014-es új kínálat 65%-a ezen a piacon épült, és a fejlesztés alatt álló irodaházak szinte teljes állománya itt található. A Váci úti irodafolyosó a legnagyobb alpiac 726 300 négyzetméter irodaterületet magában foglalva és 20,8% üresedési rátával. Emellett vannak olyan lokációk, ahol jelenleg egy 1.000 négyzetmétert meghaladó irodaterületet kereső bérlő nem találna megfelelő irodaépületet a piac telítettsége miatt. Tovább fokozódott az üzleti szolgáltató cégek (SSC, BPO) érdeklődése Magyarország iránt, valamint az állami szektorhoz köthető kereslet volumenének további erősödésére is számíthatunk.

+++

A realista.hu itt mutatja be részletesen a jelenleg is zajló fejlesztéseket, illetve a tervezett beruházásokat.

Itt pedig a Váci úti irodafolyosó és itt a Belváros irodapiacáról értekezünk részletesen.

SOCIAL BOX