Az amszterdami The Edge a világ legokosabb irodaháza

A Deloitte holland központjaként működő, 40 ezer m2-es amszterdami The Edge építtetésnek célja nem csak a fenntarthatóság, hanem egy olyan épület megvalósítása volt, amely valóban innovatív és inspiráló munkahely az alkalmazottak számára. Bár rengeteg üres iroda van Hollandiában, mégis új épületben gondolkodtak, mert a régebbi házak falai közé a jövő irodakultúráját nem lehet tökéletesen beilleszteni, […]

A Deloitte holland központjaként működő, 40 ezer m2-es amszterdami The Edge építtetésnek célja nem csak a fenntarthatóság, hanem egy olyan épület megvalósítása volt, amely valóban innovatív és inspiráló munkahely az alkalmazottak számára. Bár rengeteg üres iroda van Hollandiában, mégis új épületben gondolkodtak, mert a régebbi házak falai közé a jövő irodakultúráját nem lehet tökéletesen beilleszteni, ráadásul az energiahatékonyság sem érvényesülhetett volna ilyen hatékonyan.

A 15 emelet magasságú átrium és az ikonikus ferde üvegtető kívülről úgy tűnik, mintha egy gigantikus éket vágtak volna az épület tetejébe. Az üvegfelületek átengedik a napfényt a belső terekbe, miközben hangszigetelőként a közeli autópálya és a gyorsvasút zaját kiszűrik. A hatalmas átrium az épület gravitációs központja, ahol a természetes ventilláció során az elhasznált levegő távozik, és friss oxigén érkezik.

A Philips által speciálisan ide tervezett PoE (power ethernet) LED panelek biztosítják a szükséges fényt, a moduláris egységek mögött pedig helyet kapott az adattovábbításra szolgáló vezetékhálózat és hűtés-fűtés rendszer. A paneleket 28 ezer – mozgás-, fény-, hőmérséklet-, páratartalom- és infravörös érzékelő – szenzorral szerelték fel, amelyek a „digitális mennyezetet” alkotják, és úgy hálózzák be az épületet, mint az idegsejtek az agyat. A szenzorok a facility menedzserek számára értékes adatokat szolgáltatnak, mint például, hogy az épület egyes területeit mikor és hogyan veszik igénybe, hiszen ha egy adott zónát aznap nem használnak, akkor ott nem szükséges a takarítás. Hosszú távon pedig a nem használt zónákat akár be is zárhatják az energiatakarékosság érdekében.

Az épület fenntarthatóságát mi sem bizonyítja jobban, hogy több elektromos energiát termel, mint amennyit fogyaszt. Ezt a hatékonyságot több más mellett a gondosan megtervezett, a homlokzaton elhelyezett napelemekkel és geotermikus szivattyúk használatával érik el. Mindezek mellett helyett kapott 500 kerékpáros tároló és dedikált elektromos autó parkoló töltési lehetőséggel. Noha Amszterdam évek óta fejleszti és támogatja a zéró emissziós közlekedési eszközöket, irodaépületben ilyen méretű tárolókapacitást még nem építettek ki.

Az irodaházban maximálisan személyre szabott szolgáltatásokat kínálnak, hiszen a Mapiq olyan mobil applikációt fejlesztett az alkalmazottak számára, amely minden munkatársat a rendszerbe kapcsol már a reggeli ébredéskor. Megmutatja az aznapi menetrendet, a legoptimálisabb érkezési útvonalat, a mélygarázsban az aznapi parkolóhelyét, kijelöli, hogy mely lifteket használja, melyik tárgyalóban tudja a meetingeket lebonyolítani, beállítja a fényerőt és hőmérsékletet személyre szabottan,vagyis az applikáció az egész napjukon elkíséri a dolgozókat.

Ahogy mondani szokták, ez az applikáció a dolgozók útlevele a The Edge irodaházba. Mindennap jelzi azt a munkaállomást, amely a felhasználók preferenciáinak a legjobban megfelel, hiszen senkinek sincs dedikált ülése, miközben a dolgozók a környezetüket is befolyásolhatják, hiszen kontrollálhatják a fényviszonyokat és a klímát maguk körül. Ha a munkatársak belépnek a kávézóba, akkor a kávégép felismerve őket már előre felkínálja számukra a megszokott terméket. Erik Ubels, a Deloitte informatikai igazgatója szerint ez a beruházás kevesebb mint 10 éven belül megtérülhet, miközben – ahogy a fejlesztő nevezi „az irodaterek Uberét” – a kijelzőkön és az applikáción keresztül tájékoztatja a munkatársakat aktuális energiafogyasztásukról, napi aktivitásukról, egyszóval csökkenti az ökológiai lábnyomukat és aktív életre biztatja őket.

„Mindez persze önmagában kevés lenne, ha a cég vezetése az alkalmazottakat nem vonta volna be a teljes folyamatba. Az épület tervezésekor elsődleges szempont volt a valós igények meghatározása és a munkafolyamatokat támogató funkciók pontos meghatározása nélkülözve minden sallangot. Ennek eredményeként a megszokottól eltérő munkamódszer, az un. The New Ways of Working koncepció került implementálásra, melynek alapja a technológia adta lehetőségek és az információáramlás egészséges mixe. A közel 2500 munkatársra összesen 1000 darab állítható magasságú munkaasztal jut és további 3500 ülőhely különböző funkciókban vegyítve, mint például a tárgyalók, az étkezők, a különböző kollaborációs terek, a teraszok és a társalgók” – magyarázza Horváth Dávid, a Colliers International Workplace Designere.

„Az új munkamódszernek és a már ismert Hot Desk és Activity Based Workplace berendezési sémáknak köszönhetően megnövekedett a munkatársak közötti kollaboráció, ösztönzőleg hatott az ad hoc kölcsönhatásokra és információcserére, megtörve a merev gondolkodást, melyet a helyhez kötöttség okoz. Mindezek összessége hozzájárul az egyéni teljesítmény és a vállalati hatékonyság növeléshez, miközben a teret agilis módon használja” – teszi hozzá Horváth Dávid.

Bár az épület számos okos megoldással büszkélkedhet, a személyes adatokhoz, mindennapos szokásokhoz, a dolgozók hollétéről, találkozásairól szóló információkhoz nem férhet hozzá a vezetőség. Mindezek tudatában a Deloitte munkatársai hiszik, hogy egy ilyen épület és a hozzá tartozó rendszerek hűen tükrözi a cég márkáját és jövőbe vetett tudatosságát, miközben ők maguk is a brand részeseivé válnak.

SOCIAL BOX