5 gigantikus kínai fejlesztés, amely megváltoztatja a világot

1. FAST rádióteleszkóp A 2016-ban Guizhou tartományban átadott teleszkóp a világ legnagyobb egytányéros rádióteleszkópja, amely képes jeleket rögzíteni a Földtől ezer fényévnyi távolságból is. Az űrből érkező gravitációs hullámokat, valamint távoli csillagok, galaxisok és földönkívüli civilizációk jeleit kutatja az 500 méter átmérőjű szerkezet. Az Aperture Spherical Telescope (FAST) felülete nagyjából harminc futballpályával egyenértékű. A kivitelezés […]

1. FAST rádióteleszkóp

A 2016-ban Guizhou tartományban átadott teleszkóp a világ legnagyobb egytányéros rádióteleszkópja, amely képes jeleket rögzíteni a Földtől ezer fényévnyi távolságból is. Az űrből érkező gravitációs hullámokat, valamint távoli csillagok, galaxisok és földönkívüli civilizációk jeleit kutatja az 500 méter átmérőjű szerkezet. Az Aperture Spherical Telescope (FAST) felülete nagyjából harminc futballpályával egyenértékű. A kivitelezés öt évig tartott, miközben több ezer darabból építették meg a tányér alapját a karsztkatlanban, ahol semmi sem zavarja a jeleket. A teleszkóp tányérja 140 méter és 180 méter közötti magasságban  helyezkedik el a talajtól számítva, a szerkezet fölött pedig az érzőkelőknek helyet adó 30 tonnás kabin lóg, amelyet hat acélkábel tart. A projekt összköltsége meghaladta a 180 millió dollárt.

2. Shanghai World Financial Center

A Shanghai World Financial Center a kínai metropolisz Pudong nevezetű kerületében található, és a világváros egyik leghíresebb jelképe. Az amerikai Kohn Pedersen Fox építészstúdió tervei alapján építtette a Mori Building Company, amely vegyes funkcióban hasznosul, hiszen van itt iroda, hotel, konferenciaközpont, bevásárlóközpont és obszervatórium is. A 492 méter magas épületben a világ harmadik legmagasabban fekvő hotele is helyet kapott, hiszen a Park Hyatt Shanghai a 79-93 emeleteket foglalja el. A 101 emeletes felhőkarcolót az eredeti tervektől eltérően később kezdték el építeni, mert a kilencvenes évek végén pénzügyi válság rázta meg Ázsiát. Emiatt bár már 1997-ben megtörtént az alapkőletétel, a végső magasságát az építmény csak 2003-ban érte el. A dizájn legkülönlegesebb eleme, amely megkülönbözteti más óriástornyoktól, a tetején található trapéz alakú nyílás. Emiatt a szlengben sörnyitónak is nevezik.

3. Vuhan pályaudvar

A Vuhan pályaudvarról indulnak a világ leggyorsabb vonatai. A pályaudvar monumentális méreteit jól jelzi, hogy 2006 és 2009 között építették 400 milliárd forintból. Átadásával egyidőben nyitották meg a Vuhan–Kanton nagysebességű vasútvonalat is. Különleges tervezési megoldás, hogy a csarnok központi íve a szinusz függvény íve alapján készült. Vuhan lakossága jelenleg 10 millió fő, és az innen induló vonatok akár 250 km/h sebességgel is közlekedhetnek, bár a Sanghaj felé tartó vasútvonal más részein a 300 km/h fölötti sebességet is elérhetik. A Kanton és Vuhan közötti 968 kilométeres távolságot a szupervonat csaknem 3 óra alatt gyűri le.

4. Jiaozhou öbölhíd

A 2011-ben átadott Jiaozhou öbölben épült híd a világ leghosszabb tengeri hídja, amelynek 42,5 kilométeres hossza megegyezik a marathon távjával. Az építmény köti össze Qingdao és Huangdao városokat, illetve a Huangtao-szigetet. A tervezők szerint ellenáll a legpusztítóbb tájfunoknak is, kibír egy 8-as erősségű földrengést, de egy 300 ezer tonnás hajóval való ütközés sem árthat neki. Több mint 10 ezer munkás dolgozott az építkezésen, miközben 450 ezer tonna acélt és 2,3 millió köbméter betont használtak fel. A hídnak köszönhetően a két város közti távolság 40 km-rel csökkent, ezzel megkönnyítve a napi ingázók útját. Az öbölhíd építésének teljes költsége 2,3 milliárd dollárt tett ki. A tenger felett több mint ötezer pillér tartja a hidat, míg egy részén, mintegy 8 kilométer hosszan a tenger alatt vájt alagútba kapcsolódik.

5. Shanghai Tower

A már említett Shanghai World Financial Center mellett épült fel a magasabb Shanghai Tower is, amely 128 emelettel és 632 méter magassággal büszkélkedhet, és ezzel a paraméterekkel a legmagasabb felhőkarcoló Kínában, illetve a második legmagasabb a világon a Burdzs Kalifa után. Az amerikai Gensler építésziroda által tervezett épületben üzemel a világ leggyorsabb liftje is, amely a 74 km/h sebességet is eléri. A 2008 és 2014 között épített toronyépület összköltségvetése meghaladta a 2 milliárd dollárt is. Ez a felhőkarcoló is különleges dizájnt mutat, hiszen a kilenc hengerformájú épületrészből egy csavarodó hatást keltő homlokzat jött létre. Az ingatlanban irodák, éttermek és szállodai szobák kaptak helyet, ahol mintegy 16 ezer fő fordul meg nap mint nap.