A világ legnagyobb motorgyárában jártunk

Facility menedzsment a motorgyárban Az Audi Hungaria Zrt. győri komplexumában működik a világ legnagyobb motorgyára, hogy érzékelhessük a hatalmas méreteket, érdemes néhány számadattal kezdeni. 5 millió négyzetméteren több mint 500 ezer m2 területet építettek be, amelyek között megtalálhatók gyártó csarnokok, irodaépületek, logisztikai és egyéb kiszolgáló létesítmények. A motorgyár létesítménygazdálkodási feladatait a Dome Facility Services Group […]

Facility menedzsment a motorgyárban

Az Audi Hungaria Zrt. győri komplexumában működik a világ legnagyobb motorgyára, hogy érzékelhessük a hatalmas méreteket, érdemes néhány számadattal kezdeni. 5 millió négyzetméteren több mint 500 ezer m2 területet építettek be, amelyek között megtalálhatók gyártó csarnokok, irodaépületek, logisztikai és egyéb kiszolgáló létesítmények. A motorgyár létesítménygazdálkodási feladatait a Dome Facility Services Group Kft. több mint 200 fővel látja el több szervezeti csoportban.

A technikai FM csoport a diszpécser, karbantartó, műszaki és ajánlati csoportokat foglalja magában, akik 0-24 órás diszpécser és műszaki hibaelhárító szolgálatot is működtetnek. A folyamatos fejlesztésért felelő csoportban dolgozó mérnökök támogatják a facility service managerek csoportjának mindennapi munkáját, belső folyamatokat, jobbító és energiamegtakarítási javaslatokat dolgoznak ki, és az üzemelés során bekövetkező meghibásodások preventív feltárásában is közreműködnek.

Az infrastrukturális FM csoport felel a gyár folyamatos tisztaságáért. A motorgyári területet több létesítményvezető irányítja: Andráshoz közel 80 ezer m2 terület tartozik, amelynek üzemeltetését, karbantartását, takarítását, energiaellátását, a berendezések üzemeltetését és a hibák elhárítását felügyeli, vagyis majdnem minden olyan tevékenységet, amely nem tartozik közvetlenül a gyártáshoz.

Így zajlik a délelőtt

András FM menedzseri munkájába egy hétfői napon nyerünk betekintést: reggel fél nyolckor az irodában először a szokásos rutinfeladatokra kerül sor: mi történt előző nap, az e-mailek átnézése, bejelentések vizsgálata, sürgős problémák azonosítása, amelyek azonnali intézkedést igényelnek. Ha sürgős az ügy, vagyis olyan váratlan esemény (havária) történt, amely akár sorleálláshoz vezethet, akkor rögtön megoldást kell találni, a technikusokat el kell látni a megfelelő információval, tájékoztatni kell a megbízót, és ha szükséges, rögtön hívni kell a szakembereket.

Ha minden rendben, akkor a napindító megbeszélés során a Dome helyi vezetői összeülnek, hogy a munkafolyamatokban jelentkező aktuális problémákat, hibákat megvitassák. Havonta ezres nagyságrendben jelentkeznek hibák, és minden hibatípusnál meg van határozva, hogy mennyi idő van az elhárítására. Megvitatják a különböző észrevételeket, javaslatokat, belső szervezeti igényeket. A kollégák között folyamatos a kapcsolattartás, folyamatosan tájékoztatják egymást, vagyis állandóan naprakészek, hogy a csarnokok üzemeltetése zökkenőmentes legyen. Minden hibát a lehető leggyorsabban el kell hárítani, mondja András.

A napi megbeszélés után most éppen munkavégzési engedélyek érkeznek, ugyanis ha egy külsős cég munkát akar végezni, akkor az FSM-eknek kell meghatározni az érintett területeket és azok vezetőit, valamint a munkavégzéshez szükséges támogatásról is gondoskodni kell (ürítések, töltések szervezése).

A kivitelezőkkel is egyeztetni kell, például ha egy közegellátó rendszeren szeretnének átalakítást végezni, akkor egy helyszíni egyeztetés során tudjuk meghatározni az átalakítást érintő szakaszokat és területeket. Nagyon fontos, hogy mindig csak azokat a részeket érintheti a kivitelezés, amire valóban szükség van, hogy a gyártást ne befolyásolja, hiszen a gyártás mindenekelőtt van, hangsúlyozza András.

Újabb munkák

Időközben Andrást a technikai csoport tájékoztatja, hogy karbantartást fognak végezni az egyik szellőzőgépén, ami a termeléshez nélkülözhetetlen. Egyeztetni kell az érintett terület vezetőjével, hogy mikor lehet elvégezni a munkát, hogy a lehető legkisebb mértékben befolyásolja a termelést. Ha a szóban forgó berendezés elzárt helyen van, akkor őrzést is kell igényelni a biztonsági szolgálattól.

Később helyszíni szemle keretében egy külsős szakértővel megnézik a csarnok melletti kavicságyásnál a friss bemosódást. Ezután a technikai és a folyamatfejlesztő csoport vezetőivel belső auditra, minőségellenőrzésre kerül sor. Kiválasztanak egy nemrég karbantartáson átesett berendezést, és az ellenőrzőlista alapján értékelik az elvégzett munka minőségét.

Most tartunk tizenegy óránál. Bejelentés érkezik a diszpécsertől, hogy egy berendezés nem működik megfelelően. A garanciatáblázat alapján a kivitelezőt azonnal értesítik a garanciális kötelezettségéről, majd visszajeleznek a diszpécsernek. Ezt követően egy gyártó terület extra takarítását kérik, mivel auditra készülnek. András a belső árajánlat elkészítésére a takarítási csoporttól kér segítséget.

Ezután a beszerzéssel egyezteti, hogy a függő rendelések milyen státuszban vannak. A hibabejelentések kapcsán sokszor anyagigény merül fel, és a raktár készletet folyamatosan feltöltött állapotban kell tartani, ezért a beszerzéssel egyeztetve alkatrészeket kell rendelni. Ekkor értesítik, hogy egy újabb szellőzőgépnél nem megfelelő a szabályozás. Az épületfelügyeleti rendszert át kell vizsgálni közösen a folyamatfejlesztő csoporttal. Kiderül, hogy a programozással van gond, amihez értesíteni kell a szakértőket.

Ebéd után

A rövid ebédszünet után András bejárja a saját csarnokát, és az észrevételeit jegyzőkönyvbe rögzíti, ez egyébként mindennapos tevékenység. Majd az FSM csoportnak igényelnek egy járművet, hiszen, ahogy már említettük, mintegy 5 millió m2-en találhatók az egyes épületek. Fél három körül András egyeztet az üzemeltetési technikusával, megbeszélik a holnapi feladatokat és a szükséges karbantartási munkákat. A szabadságigényeket, a túlórákat és a helyettesítéseket is megvitatják. A nap végén újabb bejárásra kerül sor, mert egy gyártó sor átalakul. Egy projektindító megbeszélésen egyeztetik a felmerülő új igényeket.

Ahhoz, hogy minden zökkenőmentesen működjön, és a Dome szakértő csapata támogatni tudja a motorgyári munkát és biztosítsa a folyamatos üzemvitelt, nagyfokú koordinációra és intenzív kommunikációra van szükség mind a kollégák és a szervezeti egységeik között, mind pedig a megbízó kapcsolattartóival. Minden ott zajló tevékenység a megfelelően kidolgozott és jóváhagyott folyamatok szerint zajlik, nem lehet improvizálni. Az összes kolléga nagy felelősséggel látja el a munkáját minden nap, hiszen egy kis figyelmetlenség vagy nem egyértelmű utasítás is komoly problémákhoz tud vezetni.

András a nap végén összeszámolja a hétfői „termést”: 33 db e-mail-t kapott, 14-et írt, 52 telefonhívást bonyolított le. Ez szerencsére egy átlagos napnak számít, nincs havária, nem adódik különösebb probléma. Engem, és bátran mondhatom, hogy a kollégáimat is büszkeséggel tölt el, hogy itt dolgozhatok, hiszen szakmai szempontból ez egy rendkívül nagy kihívás. Folyamatosan fejlődni kell, hogy megfeleljünk a megbízó által támasztott elvárásoknak és minőségnek, és hogy példát tudjunk mutatni a szakértelmünkkel, szemléletünkkel és elkötelezettségünkkel, összegez András.

SOCIAL BOX