Ingatlan Regatta, ahol a networking is különleges – beszélgetés Markus Arnolddal, az Arnold Investments alapítójával és vezérigazgatójával
– Az Arnold Investments tavaly főszponzorként állt Az Év Irodája Díjátadó Gála mellé, most pedig a vitorlás versenyt támogatják. Miért érzik úgy, hogy érdemes a napi munka mellett az ilyen típusú rendezvényeket is támogatniuk?
– A Regatta az ingatlan-naptár egyik legfontosabb eseménye, és mi rendkívül nagy kedvelői vagyunk a baráti vitorlás verseny és az azt követő hangulatos este egyvelegének, amely nagymértékben különbözik a hagyományos networking eseményektől. Idén második alkalommal veszünk részt az Ingatlan Regattán, és már nagyon várjuk a hullámok, a napsütés, az esti party és a vacsora élményét. A magyar ingatlanpiac legnevesebb szereplői közül is sokan jelen vannak, és jó dolog szabadabb formában tájékozódni a piaci újdonságokról, illetve kötetlen beszélgetéseket folytatni, nem úgy, mint a klasszikus üzleti meetingek alkalmával.
– Az Arnold Investments viszonylag fiatal szereplő a hazai ingatlanpiacon, ellenben annál nagyobb lendülettel dolgoznak a szakmában. Milyen eredményekkel büszkélkedhet a vállalat regionálisan és Magyarországon?
– A magyar ingatlanpiacon eltöltött több mint két év után úgy érezzük, hogy a velünk együttműködő ügyfelek és a szakmabeli kollégák tisztelettel fogadnak, és szívesen látnak minket. Habár nem beszélünk konkrét tranzakcióról, azt magabiztosan kijelenthetjük, hogy továbbra is új piaci szereplőkkel gazdagítjuk a magyar ingatlanpiacot: minden eddigi ügyletünk külföldi eladó vagy vevő fél bevonásával történt, ami jól mutatja, hogy az ügyfeleink megbízásaiba fektetett kitartó munkánk megtérül. Nemzetközi ingatlan brókercégként, amely jelenleg 5 közép-kelet-európai országban végzi tevékenységét, 2017-ben 430 millió euró összértékű tranzakciót bonyolítottunk le.
– A cég ügyfelei között fontos szerepet töltenek be az ingatlanalapok mellett a family office-ok és a tehetős magánszemélyek. Ez az ügyfélkör némileg különbözik a többi piaci szereplő partnereitől, hiszen ott többnyire a vállalati szféra a meghatározó. Az Önök partnerei milyen ingatlanokat vásárolnak, és a magyar piacon milyen szempontok szerint választanak?
– Általánosan elmondható, hogy a vállalati befektetőinkhez hasonlóan a family office-ok és a magánbefektetők a kereskedelmi ingatlanok minden fajtája iránt érdeklődnek Magyarországon, legyen szó akár A-kategóriás irodaépületekről, budapesti hotelekről, vagy vidéki nagyvárosokban elhelyezkedő ipari és logisztikai ingatlanokról. Az egyes stratégiáktól függően ezek lehetnek hosszú távú befektetések, amelyek fenntartható cashflow-t céloznak meg, vagy opportunista megközelítésűek. A korábbi évek dinamikus ingatlanpiaci fejlődését figyelembe véve a cél nem az emberek meggyőzése arról, hogy Magyarországon fektessenek be, hanem az, hogy a legjobb ingatlanpiaci befektetést ajánljuk számukra.
– Önök a lakóházak piacán is megjelentek, amely Magyarországon még nem egy tipikus tevékenységi kör. Nyugat-Európában ellenben természetes, ha valaki bérházakat tulajdonol, és lakásokat ad bérbe. Milyen eredményeket értek el e tekintetben?
– Azon dolgozunk, hogy a helyi befektetők és fejlesztők a lakáspiacra is befektetési lehetőségként tekintsenek. Történelmi okokból a lakáspiac nagymértékben különbözik azon az öt piacon, ahol jelen vagyunk; míg Magyarországon és Szlovákiában többségben vannak a társasházi résztulajdonok, addig Németországban, Ausztriában és Csehországban a társasházak népszerű befektetési termékek. A budapesti emelkedő bérleti díjaknak köszönhetően jó lehetőségnek tűnhet a kiadásra szánt ingatlanfejlesztés, számos befektetőnk mutat érdeklődést a többcsaládos bérházak megvétele iránt, gyakran forward-purchase formájában.