Mi az őszinte, kreatív irodákban hiszünk – interjú a REscon két társtulajdonosával

Most itt ülünk a Papnövelde utcában, a belváros kellős közepén egy bérház tetején, ahonnan a párizsi tetőtéri manzárdok romantikája bontakozik ki, ha kinézünk az ablakon. Saly Miklós és Bakos Kristóf – viccesen szólva – ketten alkotják a REscon Cuvée-t, hiszen nagyszerűen kiegészítik egymást, így együtt bérlőképviselettel, dizájn koncepcióval, fitout tanácsadással, illetve műszaki és projektmenedzsmenttel foglalkoznak. […]

Most itt ülünk a Papnövelde utcában, a belváros kellős közepén egy bérház tetején, ahonnan a párizsi tetőtéri manzárdok romantikája bontakozik ki, ha kinézünk az ablakon. Saly Miklós és Bakos Kristóf – viccesen szólva – ketten alkotják a REscon Cuvée-t, hiszen nagyszerűen kiegészítik egymást, így együtt bérlőképviselettel, dizájn koncepcióval, fitout tanácsadással, illetve műszaki és projektmenedzsmenttel foglalkoznak. Kezdjük azzal, hogy milyen változásokat tapasztaltatok az irodapiacon az elmúlt tíz évben, hiszen régóta dolgoztok a szakmában?

Miklós: A válságban mindenhol a szerződés újratárgyalás dominált, mindenki próbálta a költségeket csökkenteni, kisebb bérleti díjat kiharcolni, akkoriban sok bérbeadó kedvezményeket biztosított a bérlőknek, amely túllendítette a szektort a krízisen. Ma a cégeknek jobban megy az üzlet, ezért más kihívások adódnak. Akkoriban a munkatársak elbocsátása okozott nehézséget, most pedig a toborzás, a kvalifikált munkaerő megtalálása és megtartása jelent problémát.

Kristóf: A válságot követően megfigyelhettük, hogy szinte elfogytak a piaci szereplők, amely kicsit átalakította a mezőnyt, érdekes módon azonban a nemzetköziség visszaszorulása elősegítette a hazai vállalkozások térhódítását, egyre több egyedi megoldás valósult meg, amely kerülte a szokványos beidegződéseket. Nem véletlenül a mi jelszavunk is az: ami a szőnyegpadlón és az álmennyezeten túl van, vagyis nem a sablonra helyezzük a hangsúlyt, hanem a kreativitásra.

Mennyire pörög most az irodapiac? Fantasztikus számokról hallunk, mindent kibérelnek, nincs talpalatnyi szabad hely, de mi zajlik a színfalak mögött?

Miklós: Most sem könnyű bérlőképviseletet ellátni, hiszen a nagyon alacsony üresedési ráta miatt észnél kell lenni, ha nem akarunk lemaradni egy üres területről, hiszen minden jó bérleményért többen versengenek. Sőt, annyira bérbeadói piacról beszélhetünk, hogy előfordult olyan eset, amikor egy-két ezer négyzetméterre pályáztunk, és még csak választ sem kaptunk az üzemeltetőtől. 18 éves ingatlanpiaci karrierem során első alkalommal furcsa volt megérezni, hogy a 10% alatti üresedési ráta során hogyan változnak az erőviszonyok. Ezért fontos a bérlőképviselet, hogy tudjuk, mi a jó tárgyalási stratégia, amelynek segítségével a szimpatikus bérleményt megfelelő árért megszerezhetjük. Fontos szempont az is, hogy a bérlőknek ne kerüljön sokba a fitout, arra törekszünk, hogy a kialakítási hozzájárulásból fedezzük a munkálatokat, hiszen a költözés se olcsó tétel.

Megfigyelhető, hogy a projektmenedzsment egyre több piaci szereplő számára jelent új üzletágat, hiszen a nagy érdeklődés, a jelentős bérleti tranzakciók, a sok költözés felpezsdítette az irodapiacot, egyre több vállalat kéri ki szakértő közreműködését az új munkahely kialakítása kapcsán. Ebben a nagy konkurenciában hogyan találjátok meg a szerepeteket?

Miklós: Mi butik szaktanácsadó cég vagyunk, figyelünk arra, hogy annyi munkát vállaljunk, amennyit magas minőségben el tudunk végezni. Látunk piaci rést, ahol szerepet kaphatunk, one-to-one marketingstratégiát követünk, a partnereink ajánlanak minket egymásnak. Fontosnak tartjuk, hogy függetlenek vagyunk, hiszen nincs megbízásunk irodaháztól. Nálunk kiemelt figyelmet kap az ügyfél, végigkísérjük, támogatjuk a teljes folyamat során attól a pillanattól kezdve, hogy irodát akar bérelni, odáig, hogy beköltözik a kulcsrakész munkahelyére.

Gyakran beszélünk a trendekről, de sok ellentmondás is tapasztalható. Miközben a nagyteres koncepciók elterjedtek, sok helyen már a káros hatásait hangsúlyozzák. Hogyan látjátok: most mi a divat a piacon, milyen koncepciók hódítanak?

Kristóf: Mi szeretnénk saját koncepciót alkotni, amely más szempontból közelíti meg a teret. Azon dolgozunk, hogy kreatív munkahelyet hozzunk létre a megbízóink számára. Szeretnénk túllépni a kétezres évek szőnyegpadló-álmennyezet sematizálásán, amely jellemezte korábban az X generációs munkahelyeket. Az ilyen típusú, kissé sablonos irodák már nem tudnak kellően kreatív munkakörnyezetet kínálni a felgyorsult Y és Z generációknak. Ma az otthonos légkör, a kávézó hangulat, vagyis általában a közösségi terek határozzák meg markánsan az irodákat, ahol a kreativitás kibontakozhat. Szívesen dolgozunk olyan ügyfelekkel és partnerekkel, akik szintén más szemmel látják az irodatereket.  Olyan egyedi megoldásokat alkalmazunk, mint például a szőnyegpadló helyett öntött padló használata, ami lehetővé teszi, akár azt is, hogy bevihessük az irodába a házi kedvencünket.

Ha pedig nincs álmennyezet, akkor megnyílik a helyiség felfelé is. Legutolsó munkánk alkalmával a szép, klasszicista terekben mutathattuk be a korabeli poroszsüveg födémszerkezetet és más míves struktúrákat. A láthatóvá váló  légtechnikai vezetékek és gépészeti elemek érdekes ellenpontot adnak a történelmi mennyezeti struktúráknak. Mondhatjuk úgy is, hogy a nagybetűs, szagos, színes dizájnt kissé visszavonjuk, hogy láthassuk a funkciót; ezt hívjuk mi őszinteségnek. Ha a színhasználat és a dizájn szofisztikáltabb, nem kihívó, akkor azt a teret a bérlők saját atmoszférájukkal tudják betölteni. Így arculatuk, személyiségük ki tud teljesedni, birtokba vehetik és megélhetik a teret, miközben a dizájn nem nyomja agyon a bérleményt. Az imázs-meghatározó elemeket pedig a hotspotoknál, vagyis olyan meghatározott helyeken helyezzük el, mint például a recepció, a konyha vagy éppen a társalgó.

+++

Melyek a legújabb irodatrendek? Hogyan járulhat hozzá az irodai környezet a munkáltatók márkájához? Hogyan használható fel a munkakörnyezet a munkaerő toborzásra és megtartásra? Milyen igényei vannak az új generációknak? Ezekre a kérdésekre keresik a szervezők a választ Az Év Irodája verseny első irodatrend konferenciáján, az OfficeUP-on. A rendezvény csúcspontja Az Év Irodája Díjátadó lesz, ahol a verseny bérlői díjait osztják ki 2019. február 20-án az Akvárium Klubban.

www.officeup.hu

 

SOCIAL BOX