Hogyan adjunk bérbe 1600 m2-nyi területet? Íme a titok!

– A gazdasági válságban az irodapiac is stagnál, ebben a helyzetben igazi fegyvertény bérbeadni 1600 m2-nyi területet. Mi volt a titka az új deal-nek? – Legelőször is maga az épület – vagyis a Terrapark „C” tömb – a kiváló “áru”, ami az első látogatás alkalmával elnyerte a bérlő képviselőinek  tetszését. Jó az elhelyezkedése, rendkívül rugalmasan […]

– A gazdasági válságban az irodapiac is stagnál, ebben a helyzetben igazi fegyvertény bérbeadni 1600 m2-nyi területet. Mi volt a titka az új deal-nek?

– Legelőször is maga az épület – vagyis a Terrapark „C” tömb – a kiváló “áru”, ami az első látogatás alkalmával elnyerte a bérlő képviselőinek  tetszését. Jó az elhelyezkedése, rendkívül rugalmasan alakíthatóak a terek, az épület műszaki adottságai a mai elvárásoknak messzemenőkig megfelelnek, kedvezőek a parkolási lehetőségek. Ezen kívül szükség volt sok-sok türelemre, még sokkal több rugalmasságra bérleti díjban, kedvezmények, ösztönzők adásában, valamint rengeteg háttérmunkára (az alaprajzok elkészítése, módosítása a bérlő változó igényei szerint, a költségek folyamatos megbecslése stb.).

– Milyen speciális igényeket kell megoldani egy ilyen volumenű terület bérbeadásánál?

– A nagy volumenű bérbeadás legtöbbször nagy dolgozói létszámmal jár. Egyre többször felmerülnek olyan kényelmi igények, mint zuhanyzó kialakítása, plusz mosdók beépítése a szabványok által előírt mennyiségen fölül, ún. rekreációs helyiségek biztosítása, különböző magasabb biztonsági fokozatoknak megfelelő szobák kialakítása, egy földszinten kialakított félig raktárként használt terület teherautókkal történő megközelíthetőségének kialakítása.

– A válságra hogyan reagál a Terrapark, hiszen úgy tűnik, hogy a krízis elhúzódik, és egyes szakértői vélemények szerint úgy kell berendezkedni a válságra, mintha ez lenne a normális?

– Úgy reagáltunk a válságra, hogy tudomásul vettük a megváltozott piaci helyzetet és alkalmazkodtunk az igényekhez. Irodákat kínálunk már egész kicsi méretben (15 m2), és biztosítjuk, hogy ezek a bérlők is ugyanolyan szolgáltatást kapjanak, mint a nagy bérlők. Rugalmasabban kezeljük a szerződéses feltételeket, kötünk szerződést már határozatlan időre, szerződünk már forintban is, hogy akinek fontos, el tudja kerülni az árfolyamváltozás kockázatát. Megfelelő kivitelezői háttér biztosításával felkészülünk a megnövekedett bérlői igények kielégítésére mind a „bérlőszerzés” időszakában, mind pedig az üzemeltetés során.

– Hogyan változtak meg az elmúlt években a bérlők igényei? Ezzel párhuzamosan hogyan változott a bérbeadó és a bérlő viszonya?

– Röviden azt lehetne mondani, hogy hihetetlen módon megsokszorozódtak a bérlői igények. A bérlők abszolút tudatában vannak a kereslet-kínálat alakulásának, és ily módon felkészülten érkeznek a tárgyalásokra minden szempontból. Ezt mi értjük, tudomásul vesszük, és ennek megfelelően állunk hozzá. Csak olyan részletekben ragaszkodunk az általunk megadott szerződéses feltételekhez, amelyeknek a változtatása, elengedése már veszélybe sodorná a bérbeadót. Minden egyéb feltételben megpróbálunk a lehető legrugalmasabbak lenni. Még kisebb cégek is gyakran, de a nagy cégek mindig megbíznak egy ügyvédi irodát a képviseletükkel. Az időtartam jellemzően rövidebb lett, de a nagyobb területeknél azért jellemző az 5 év, vagy annál hosszabb. Akár 8-10 év is lehet, de általában úgy, hogy félúton lehetőség van a kilépésre. De mivel a hosszú elköteleződés ellenében igen kedvező bérleti díjakat és további kedvezményeket lehet elérni, egy ilyen kilépéskor be van építve egy kompenzáció, amely arra ösztönzi a bérlőt, hogy maradjon; de ha valami oknál fogva mennie kell, akkor megtehesse. A díjmentes időszakok mára már szinte maguktól értetődnek, csak azok hossza változó. Ez egy kitűnő eszköz a különböző kiépítési hozzájárulásokkal együtt arra, hogy az ún. effektív bérleti díjat csökkentsük. A bérbeadó és a bérlő viszonyáról manapság egyszerűen és egyértelműen az a kereskedelmi szlogen jut az eszembe: „A vevőnek mindig igaza van.”

– Mit tapasztalnak, kik a mostani időkben a potenciális bérlők vagy bérlőjelöltek? Milyen szektorokat képviselnek ezek a szereplők?

– A Terraparkban nagyon vegyes a kép. Ez persze azért van, mert a kínálatunk is vegyes. A régebbi épületekben, az ún. „D” tömbünkben, alacsonyabb bérleti díjakkal nagyon jó minőségű irodákat kínálunk akár már 15 m2-es területen is. Ezeket az irodákat egyéni vállalkozók, ügyvédek, könyvelő irodák, kisvállalkozások, külföldi cégek képviseletei bérlik, de vannak itt multicégek is ugyanúgy, mint a legújabb épületünkben. A „C” tömbben azért jellemzően multicégek vannak jelen különböző szektorokból, így például IT, gyártó, forgalmazó vagy éppen kereskedő cégek.