Ezek most az igazán menők! Üvegfalak, trendek, irodák

– Mi a GMB Stúdió Kft. fő tevékenységi köre? – A GMB Stúdió Kft. a dán DEKO Partitions kizárólagos magyarországi márkaképviseletét látja el. Cégünk teljes körű szolgáltatást nyújt a DEKO termékekkel kapcsolatosan a tervezők, a kivitelezők és végfelhasználók számára. A DEKO Európában, Közel- és Távol-Keleten, valamint Észak-Afrikában is nagy forgalmat bonyolít le. Több mint 40 […]

– Mi a GMB Stúdió Kft. fő tevékenységi köre?

– A GMB Stúdió Kft. a dán DEKO Partitions kizárólagos magyarországi márkaképviseletét látja el. Cégünk teljes körű szolgáltatást nyújt a DEKO termékekkel kapcsolatosan a tervezők, a kivitelezők és végfelhasználók számára. A DEKO Európában, Közel- és Távol-Keleten, valamint Észak-Afrikában is nagy forgalmat bonyolít le. Több mint 40 éve fejleszt és gyárt irodai beltéri térelválasztó rendszereket, amelyek stabil vagy eltolható üvegfalak, és az ezekhez kapcsolódó termékek. Mi is erre specializálódtunk, többnyire „A” kategóriás irodaházakban építünk üvegfalakat.

– Az Év Irodája verseny eddigi győzteseinek (Ringier Kiadó, Syngenta, NNG) és a különdíjazottak (FitOut Loft, P&G) irodáiban is Önök építették az üvegfalakat. Mi a siker titka?

– A siker titka a DEKO stratégiája, hogy 40 évnyi tapasztalattal a hátunk mögött – a dán LEGO-hoz hasonlóan – előre gyártott elemekből készítünk egyedi válaszfalakat, mindeközben folyamatos innovációval mindig előre tekintünk. A termékeink a DEKO raktáraiban nagy mennyiségben rendelkezésre állnak, így gyorsan tudunk szállítani. Hiszen az irodapiac egy nagyon gyors piac, vagyis ha egy cég kibérel egy „A” kategóriás irodát, amely akár több ezer négyzetméter is lehet, akkor a teret pár hét alatt be kell rendezni. A Procter&Gamble 2900 négyzetméternyi irodája például egy hónap alatt készült el A-tól Z-ig. Többnyire tehát az üvegfalak installálása során nincs idő a gyártásra és a szállításra, másrészt a kivitelezés folyamatában is változhatnak az igények. Az előregyártott termékeinkkel könnyen tudunk alkalmazkodni, azt szoktuk mondani félig tréfásan, hogy a munkát csupán három tényező befolyásolja: a tervező fantáziája, a fizika törvényszerűségei és a lépcsőház mérete. A tervezési és kivitelezési folyamat rugalmassága mellett szerviz-szolgáltatást kínálunk partnereinknek saját munkatársakkal, speciális szerszám- és gépparkkal. Ha bármilyen változtatás szükséges, vagy netalán megsérül az egyik elem, akkor mi a garanciális időszak alatt 48 órán belül megoldjuk a problémát. De a garanciális időszakon túl is a márka presztízsének megfelelően ingyen szervizeljük a termékeket.

NNG

– Önök számtalan iroda kialakításában közreműködtek. Milyen belsőépítészeti trendek jellemzik most a piacot?

– Divatossá vált az egyterű irodák tervezése, de a hatalmas nyitott tereken belül szigeteket alakítanak ki a különböző funkciók számára. Ilyen funkció például a telefonálás vagy a tárgyalás. Egyre több irodában készülnek úgynevezett telefonboxok üvegből. A tárgyalások színtere is jellemzően egy lehatárolt terület, hiszen egy prezentációnál vagy egy bizalmas megbeszélésnél hanggátlási követelmények is felmerülnek, amelyeket az üvegfalak képesek biztosítani. Sokszor a két funkció egy térben van megoldva, ekkor olyan nagyobb üveg telefonboksz készül, ahová két-három személy is befér, így az kistárgyalóként is tud funkciónálni.  Az üvegfalú irodával egyrészt az egyterűség élménye fenntartható, másrészt a természetes fény bekerül a tárgyalótérbe, harmadrészt viszont az illetéktelenek nem hallják, hogy mi történik az adott helyiségben. Számos nemzetközi cég rendezett be irodát Budapesten, és sokan közülük rendszeresen tartanak videokonferenciát, ezért az üvegfalak hanggátlási képessége felértékelődik.

– Az akusztikát milyen technológiai megoldások biztosítják?

– Pár évvel ezelőtt még nem volt lényeges, ha azt mondtuk: ez az üvegfal 42 decibel hanggátlású. Ma már alapos méréseket végeznek, a DEKO is nagy hangsúlyt fektet erre a tényezőre, hiszen üvegfalaink már egy tömör válaszfal hanggátlási teljesítményét képesek elérni, vagy azt az értéket akár meg is tudjuk haladni. Egy gipszkarton-fal 50 decibel körüli hanggátlási értéket képes biztosítani, mi ezt üvegfallal is el tudjuk érni.

– Melyek a trendek az üvegfalak háza táján?

– Az a trend, hogy egyrészt az irodákban minél több üveget, és minél kevesebb profilt lássunk, másrészt az üvegfalak minél filigránabbak legyenek, viszont a hanggátlásuk felérjen egy tömör válaszfal teljesítményével. Idén jelent meg a piacon a DEKO FG silent egyrétegű üvegfal, amely az együveges rendszer speciálisan nagy hanggátlású változata, hiszen 48 mm vastagsággal 50 decibel hanggátlási értéket képes nyújtani. Ez egy speciális, több rétegű üveg, és csak a DEKO képes ilyen terméket gyártani. A kétrétegű üvegfal mostanában kevésbé trendi, ahol a fémvázra telepített üvegfelületek közé árnyékolót is el lehet helyezni.

Syngenta

– Mobilfalakat is gyártanak. Ezeket mikor érdemes alkalmazni?

– A nyitott irodákban a mobilfalak egyre népszerűbbek, hiszen az irodaterek egy eltolható falszerkezettel átalakíthatóak: ketté lehet választani vagy össze lehet vonni területeket. Ezek a mobilfalak is egyre inkább üvegből készülnek, jelenleg a DEKO szakemberei éppen arra keresik a választ, hogy ezek hanggátlása elérje a többi termék értékeit. Ha az irodában egy falat naponta akár többször is megmozgatnak, akkor a harmonikafalat javasoljuk, amelyet egy titkárnő is könnyedén el tud tolni. A mobilszerkezetek mozgatása ugyanis már karbantartói feladat, ezért azokat inkább nagyobb terek vagy tárgyalók, előadótermek elválasztására javasoljuk.

– Milyen divat-trendekre számíthatunk a jövőben?

– Az üveg mint anyag nagyon divatos, nem csak üvegfalként, hanem burkolatként vagy egyéb dizájnelemként is használják. Az üvegalkalmazás intenzitása megmarad az irodapiacon, hiszen mindig lesz olyan tér, amelyet szeparálni kell. Az egy négyzetméterre vetített üvegfal mennyiségének növekedése vagy csökkenése ellenben nagyban függ az adott cég jellegétől: milyen típusú munka folyik ott, mi a munkarend, hogyan néz ki az alaprajzi elrendezés stb. stb. Az azonban bizonyos, hogy az irodák belső élete teljesen megváltozott, állandóan mozgásban vannak a kollégák, nem ülnek egész nap az íróasztaluknál, hanem dinamikusan dolgoznak, csapatok alakulnak, összeállnak egy-egy projektre, így nekünk is olyan megoldásokat kell kínálnunk, amelyek ezt a dinamizmust szolgálják. De az egyterű irodákban mindig lesznek szigetek, vagy többfunkciós, gyorsan átalakítható terek, ahol szükség van üvegfalra.

– Hogyan értékeli az irodapiac jelenét?

– Az irodapiac érdekesen alakult az elmúlt években, mert nem mozgott együtt az építőipar trendjeivel. A válság eleje meglepően sok munkát hozott a piaci résztvevőknek, mert a cégek elkezdtek mozogni, összevontak területet, vagy olcsóbb irodába költöztek, ez pedig munkát generált. Ez a folyamat 2011 végéig tartott, azóta nem beszélhettünk irodaház-építési lázról, ellenben 2013-ban már látjuk, hogy a Váci úti irodafolyosón épülnek új házak. Az új projektek azonban már nem banki finanszírozással, hanem saját kockázati tőkével valósulnak meg. 2014 első félévében már emelkedő tendenciára számítok, véleményem szerint a mélypont 2012 végén-2013 elején volt. Azonban más típusú fajta fejlődés várható a jövőben, mert az igények és trendek változnak, a piac átalakulóban van.
 

SOCIAL BOX