Közösségi tereink mobíliái. Meghal a forma oltárán a funkció?

A hétfői Design Workshop Reggelin, friss croissant és forró kávé mellett értesültek gyakorló lakberendezők, építészek, belsőépítészek, valamint frissen végzett, és tanulmányaikat folytató építész-, belsőépítész-, formatervező hallgatók közösségi tereink – vendéglátóhelyek, irodák, előadók – berendezésének a forma és funkció közötti összhangot felborító, és az ember igényeit kiszolgáló mobíliákról – az Europa Design bemutatótermében. Feuertag Ottó a […]

A hétfői Design Workshop Reggelin, friss croissant és forró kávé mellett értesültek gyakorló lakberendezők, építészek, belsőépítészek, valamint frissen végzett, és tanulmányaikat folytató építész-, belsőépítész-, formatervező hallgatók közösségi tereink – vendéglátóhelyek, irodák, előadók – berendezésének a forma és funkció közötti összhangot felborító, és az ember igényeit kiszolgáló mobíliákról – az Europa Design bemutatótermében.

Feuertag Ottó a közösségben való ülés- és együttélés tereiről tartott bevezetőjét Rex-Kiss Béla designtörténeti előadása követte, az ülőbútorok fejlődéséről. A hallgatóság a budapesti Nemzeti Színház, és egyéb nemzetközi példák nagy előadótermei bemutatásán keresztül ismerkedtek meg a tervezés működési intelligenciájával. Kivesézték a forma és funkció kapcsolatát: „a termék, a produktum – a szék, amin ülünk -, mennyire alkalmas betölteni a funkciót? A tervezőnek milyen többlet, másodlagos funkciója volt a termék betervezésével, a belsőépítésznek mennyi előzetes információja volt arról, hogy az működni fog-e vagy sem? Vagy meghal a forma oltárán a funkció?”

Feuertag Ottó szerint célirányos, „szőrszálhasogató” kérdéseket tegyünk fel a terméktervezőknek egy projekt esetén; „Ismerkedjünk meg egy termék funkcióival, tudjuk meg, milyen csomópontot mire fejlesztettek ki! Mindig vonjunk be megfelelő társtervezőt a tervezésbe, hozzunk létre megfelelő szakmai csapatot, ugyanezt kérjük a megbízó cégtől is a problémakör jobb megismeréséért, szerezzünk ismereteket a működési, takarítási, üzemeltetési problémákról. Minél több problémát tudunk meg az üzemeltetőtől, szállodák, iskolák, nagy előadók, egyéb közösségi terek tervezése esetén, annál hatékonyabban tudunk tervezni.”

Rex-Kiss Béla designtörténeti példákkal ecsetelte forma és funkció kapcsolatát: a Knósszoszi Palota bemutatott trónja, a közvetlen funkcionális megjelenés mellett, plusz tartalommal bírt: státuszt, hatalmat fejezett ki, mely az ülőfunkció kárára ment: merev testtartást eredményezett, ahogy az amfiteátrum kőpadsora sem a kényelméről híres. A kényelmetlen ülőbútorok között sorolta fel I. Dagobert Frank király bronz trónját is. A nyereg formája maximálisan figyelembe veszi a ló és lovas kapcsolatát – tudtuk meg Rex-Kiss Bélától -, maximális komfortot nyújt, kiszolgálta a funkciót: „lovon aludtak, hadakoztak, ettek-ittak, még lányrablás is történt nyeregből!” – a korabeli székből.

Rex-Kiss Béla beszélt a Nyírbátori templom gazdagon formált, de hatásosan derékfájdalmat okozó fa széksoráról is, ahogy egy Makovecz-ház berendezéséről megállapította: az épület megformáltságához illeszkedő szellemiséget közvetít, a Mackintosh – étkezőszékek túldimenzionált háttámláiban a 19. századi ember társadalomi eszményeinek jelölését érti. Az építész, belsőépítész előadó elmesélte, hogy a híres, 4. és 14. számú Thonet-székek – melyek az első, sorozatgyártott, hajlított rúdfa elemekből álló ülőbútorok -, kényelmetlenek, mert párnázott székként rendelték meg őket, de anélkül, fa kerettel és háttámlával kerültek forgalomba – így hosszabb használat esetén kényelmetlenek. Meglepő, vagy sem, épp ezért alkalmazzák szívesen – és tudatosan -, kávéházakban, hogy minél gyorsabban cserélődjenek a vendégek.

Irodai székek esetén fontos az ergonómiai szempontok figyelembevétele, az emberi anatómiára épülő tervezés, amikor a felhasználó számára leginkább megfelelő bútor, tárgy tervezése a cél – ilyen az 1994 óta gyártott, Aeron irodai szék, melyet három méretben gyártanak, hogy minél jobban kiszolgálja a testmagasságból eredő eltéréseket. „Mit tehet a tervező? Milyen módszerekkel lehet a tervezőnek az esztétikai tartalmat növelni? Hol lehetnek azok az eszközök, ahol megtakarításokat lehet javasolni, hogy a fontosabb, műszaki intelligenciát igénylő széknél nagyobb megtakarítást okozzon?” A spanyol FIGUERAS fejlesztőivel, Jean Nouvel kifejezetten a tervezett épülethez tervezte a szék formáját – mesélte Rex-Kiss Béla -, melyet kis szériában de high tech minőségben gyártanak, és számos egyedi műszaki megoldásokat tartalmaz: a színházi szék olykor a padlózati légbefúvót is a talpszerkezetébe integrálja.
 

SOCIAL BOX