Így támogatja az irodaházakat, bevásárlóközpontokat az új metró

A Fehérvári út környéke A budai oldalon a Kelenföldi vasútállomást – amely a Budapest ONE-ra és az Etele City Centerre hat ösztönzőként – a Bikás park és a Bocskai út követi. Előbbi egy lakótelep mentén helyezkedik el, így nagyobb kereskedelmi ingatlansűrűség nem jellemző a közvetlen környezetre, hiszen a külső Bartók Béla út irodaházai inkább a […]

A Fehérvári út környéke

A budai oldalon a Kelenföldi vasútállomást – amely a Budapest ONE-ra és az Etele City Centerre hat ösztönzőként – a Bikás park és a Bocskai út követi. Előbbi egy lakótelep mentén helyezkedik el, így nagyobb kereskedelmi ingatlansűrűség nem jellemző a közvetlen környezetre, hiszen a külső Bartók Béla út irodaházai inkább a végállomásról, míg a Fehérvári út irodaházai a Bocskai úti megállóból – Újbuda Központból – közelíthetők meg. Bár a metró viszonylag hosszú szakaszon halad a Fehérvári út alatt, megálló csupán a Bocskai úton található, így az innen villamossal kifelé haladók számára részben jelent előnyt a földalatti. Bár azoknak, akik Pest távolabbi részéről jönnek Dél-Budára dolgozni, nyilvánvalóan kényelmesebb és kiszámíthatóbb metróval érkezni, még ha utána villamossal egy-két megállónyit közlekedni is kell. Az irodakeresők között az elsődleges szempont a lokáció és a megközelíthetőség, és e szempontok tekintetében az új metróvonal átadása előrelépést jelent a dél-budai irodaházak számára.

Budafoki út

Dél-Buda másik fontos ütőere a Budafoki út, ahol szintén jelentősebb kereskedelmi ingatlanállomány található. Itt megint csak ugyanaz a helyzet, mint a Fehérvári út esetében, hogy az út torkolatánál található az új földalatti megállója, így egy átszállással lerövidülhet az utazás időtartama. Azonban a Budafoki út esetében sem beszélhetünk klasszikus metróelérhetőségről, így a Váci úti irodafolyosó nyújtotta tökéletes megoldásról sem. A Petőfi híd és a Rákóczi híd által közrezárt terület nem csak a Budafoki utat érinti, hanem az Infoparkot is, amelyhez a Bocskai úti metrómegálló van a legközelebb. Aki eddig metróval közlekedett, az valószínűleg a Boráros téren váltott a 4-6-os villamosra, míg az Infopark Rákóczi híd felé eső része igazán akkor kap nagyobb támogatást BKV-szempontból, ha az 1-es villamost meghosszabbítják a Fehérvári útig, vagyis a Hungária Körgyűrű forgalmát becsatornázzák a budai oldalra is. E tekintetben az 1-es villamos jelentősége – mivel fontos csomópontokat, hatalmas forgalmat bonyolít le és gyorsan közlekedik – vetekedni fog a 4-es metróval. Ha például valaki leszáll a Népligetnél a kék metróról, akkor az 1-es villamossal majd akár gyorsabban is elérhet a Infoparkig vagy a Fehérvári útig, mintha az új földalattival közlekedne, és eszközt váltana mondjuk a Bocskai úton.

Újbuda-központ

Újbuda központja is kapott metró megállóhelyet a Bocskai úton. A XI. kerület a maga 170 ezres lakosságával Budapest legnagyobb lélekszámú kerülete, így eddig is hatalmas forgalmat bonyolított le a Bocskai út, illetve a közeli Móricz Zsigmond körtér. Nem csak a piac, a rendelőintézet és a bevásárlóközpont miatt érkeztek ide a helyi lakosok, hanem jelentős tömegközlekedési csomópontról is beszélünk, hiszen a buszokkal és a villamossal Pestre is eljuthatunk, illetve Dél-Buda távolabbi részeire indulnak a járatok. Innen villamossal gyorsan elérhető a már említett Infopark, bár távolabbi részeihez gyalogolni kell, illetve egyénenként kérdéses, hogy a 4-6-os villamos, majd később az 1-es villamos nem jelent-e rövidebb utazási időt. Ellenben Újbuda központjában található az Allee, amely Budapest TOP5 bevásárlóközpontjának egyike. Nyilvánvalóan a 170 ezres kerület eltartja a plázát, azonban az új metróvonal a város távolabbi részeiről is felerősítheti a látogatók hajlandóságát arra, hogy betérjenek az Allee-ba. A 4-6-os villamos vonalán ugyanis jelentős a konkurencia, hiszen a Nagykörúton végighaladó villamos mentén található a Mammut, a WestEnd és a Corvin is, így nem biztos, hogy a vásárlók ezen a vonalon eljutottak az Allee-ig. Most azonban a metró jelentős vonzerőt biztosíthat, érdemes hivatkozni az Ikea Őrs vezér téri egységére, amely a piros metró miatt hatalmas forgalmat bonyolít le. Nyilván ezeket a vásárlói mozgásokat nehéz lenne modellezni, hiszen a Keleti közelében ott az Arena, a Rákóczi téri új megálló közelében pedig a Corvin, de például a II. János Pál térről a földalatti segítségével Újbuda felkerült a térképre. Illetve egyéni választás kérdése, hogy Észak- és Dél-Pestről a metróval merre halad tovább a nagybetűs vásárló. Egyébként az esélylatolgatások közben is bizonyosságot nyer az a kritika, hogy Dél-Buda BKV-elérhetősége meglehetősen kiegyensúlyozott és kielégítő volt a 7-es buszcsaláddal és a villamosokkal, így a 4-es metró átadásával nem beszélhetünk arról, hogy úgy kellett, mint éhezőnek egy falat kenyér.

Móricz és Gellért

Az új földalatti utolsó két megállója Pest felé a Móricz Zsigmond Körtér és a Szent Gellért tér. Az előbbi Újbuda legforgalmasabb tere, amely egészen a Bocskai útig szinte összefüggő központot alkot a már említett bevásárlóközponttal, piaccal, rendelőintézettel és postával. A Móriczot a 7-es busszal gyorsan el lehetett érni, főleg a piros járattal Pest jelentős csomópontjairól is (Ferenciek tere, Astoria, Blaha Lujza tér, Keleti pályaudvar), azonban Észak- és Dél-Pest most közvetlen összeköttetésbe került Dél-Budával a metróhálózaton keresztül. Mindenképpen növeli egy tér presztízsét, ha metrót kap, nincs ez másként a Móricz Zsigmond körtérrel sem, hiszen míg Közép-Budán a Moszkva (Széll Kálmán tér) az úr, itt délen a Móricz vitt mindent. Ellenben a sűrű beépítésű városszövetből következően a kereskedelmi ingatlanfejlesztéseket ez nem érinti különösebben, kivéve a Bartók Házat és a külső Bartók Béla úti irodaházakat (pl. Bartók Udvar), ahová a Móricztól villamossal rövid időn belül el lehet jutni. A Szent Gellért téri megálló létét sokan már korábban is kétségbe vonták, ez mindenesetre az egyetemisták számára jelenthet előnyt, különösebb jelentősége az ingatlanpiac szempontjából nincs.

Az 1. rész itt olvasható: A 4-es metró hatása az ingatlanpiacra – Kelenföld

SOCIAL BOX