Ezektől a beruházásoktól nőnek az ingatlanárak

A fővárosban Kelenföldön a március végén átadott M4-es metró, Óbudán a Bécsi útig meghosszabbítani tervezett 61-es villamos, Belső-Erzsébetvárosban pedig a Madách tér jövőbeli átalakítása hathat kedvezően az ingatlanpiacra az elkövetkező időszakban. Vidéken Pakson lehet hasonló bővülés, mint amilyen Kecskeméten a Mercedes-gyár, vagy Győrben az Audi üzem következtében volt. 2014. április 9. Míg a vidéki városokban […]

A fővárosban Kelenföldön a március végén átadott M4-es metró, Óbudán a Bécsi útig meghosszabbítani tervezett 61-es villamos, Belső-Erzsébetvárosban pedig a Madách tér jövőbeli átalakítása hathat kedvezően az ingatlanpiacra az elkövetkező időszakban. Vidéken Pakson lehet hasonló bővülés, mint amilyen Kecskeméten a Mercedes-gyár, vagy Győrben az Audi üzem következtében volt.

2014. április 9. Míg a vidéki városokban jellemzően a munkahelyteremtő nagyberuházások, addig a fővárosban a közlekedésfejlesztési projektek és a térfelújítások hathatnak kedvezően az ingatlanárakra – derül ki az OTP Ingatlanpont országos ingatlanközvetítő-hálózat friss ingatlanpiaci körképéből. Előrejelzésük szerint a fővárosban a kelenföldi vasútállomás környékén, a Bécsi út mentén a Vörösvári út és Szépvölgyi út között, valamint a Belső-Erzsébetvárosban emelkedhetnek főleg az ingatlanárak a most megvalósult, illetve a közeljövőben tervezett beruházásoktól, így kifizetődő lehet az ingatlanvásárlás ezeken a területeken.

„A fejlesztések a bérleti piacon valószínűleg erősebben éreztetik majd hatásukat, a négyzetméterárakban valamelyest kevésbé, ez azonban kedvező feltételeket teremt a befektetési célú ingatlanvásárláshoz” – véli Kosztolánczy György, az OTP Ingatlanpont ügyvezető igazgatója. Úgy véli, hogy a kelenföldi ingatlanok értékét növelheti, hogy az M4-es metrónak köszönhetően a mostani húsz perc helyett nagyjából fele annyi idő alatt elérhető lesz a vasútállomástól a belváros. „A felértékelődés már most is megmutatkozik a bérleti díjakban és a négyzetméterárakban, és ez a folyamat az új metróvonal megvalósult átadásával még erősödhet” – teszi hozzá.
Az OTP Ingatlanpont előrejelzése szerint az M4-es metróéhoz hasonló ingatlanpiaci hatása lehet a főváros másik fontos közlekedésfejlesztési projektjének, az úgynevezett budai fonódó villamoshálózat létrehozásának, amelynek keretében az észak-déli irányú tömegközlekedést erősítve összekötik a Bécsi utat és a Móricz Zsigmond körteret. A tapasztalatok szerint a Bécsi út közelében, a Vörösvári út és Szépvölgyi út között jelenleg viszonylag alacsony áron kelnek el az ingatlanok, amiben nagy szerepe van a korszerűsítésre szoruló tömegközlekedésnek; a 17-es villamos lassan és ritkán jár, a HÉV-vonal pedig messze esik Óbudának a Duna-parttól távolabb eső részeitől. „Amennyiben a 61-es villamost a Móricz Zsigmond körtértől ideáig vezetik, azzal Óbuda sokkal inkább részévé válik a fővárosi vérkeringésnek. A fejlesztésnek 2015 harmadik negyedévében lehet vége, így az árak és a bérleti díjak a következő években indulhatnak emelkedésnek” – véli Kosztolánczy György.

Kisebb mértékű, ám valószínűsíthető áremelkedés várható a VII. kerületi Madách tér átalakításától is, amellyel lényegében kinyitnák a kávézókkal és szórakozókkal teli Gozsdu-udvart, illetve magát a zsidónegyedet a Károly Róbert körút felé. „Az utóbbi években rendkívüli mértékben nőtt a kávézók és a szórakozóhelyek száma a Belső-Erzsébetvárosban, amely nagyon vonzó célpont a fiatalok és a külföldi turisták körében. Ennek jótékony hatása volt az ingatlanpiacra is: ugyan a fővárosban 2008 óta átlagosan folyamatosan csökkentek a négyzetméterárak, a „bulinegyedben” lévő ingatlanoknál ez a hatás nem érvényesült. Ha a Madách tér rekonstrukciója által még jobban elérhetővé válik Belső-Erzsébetváros, az további kedvező változást okozhat helyi ingatlanpiacon” – véli az OTP Ingatlanpont ügyvezető igazgatója.

Vidéken a munkahelyeket teremtő nagyberuházásokra van szükség

„A fővárosban főleg a közlekedésfejlesztéseknek és a térrendezéseknek lehet erős hatása az ingatlanpiacra, a vidéki településeknél viszont a munkahelyeket teremtő nagyberuházások növelhetik az ingatlanárakat” – véli Kosztolánczy György, aki a kecskeméti Mercedes-gyárat és a győri Audi-gyárat hozta fel példaként. Kecskeméten a Mercedes beruházásnak köszönhetően a gyárnyitás évében, 2012-ben 3 százalékkal emelkedtek az ingatlanárak; Győrben pedig tavaly közel 5 százalékos volt a drágulás, ami részben az új Audi gyár átadásának is köszönhető. „A közeljövőben a paksi atomerőmű bővítésének lehet előbbi beruházásokhoz hasonló erős hatása, a helyi értékesítési tanácsadók tapasztalata szerint némi mozgolódás jelenleg is észlelhető a város ingatlanpiacán” – mondta. Hozzátette: Paksról már most is jobb ingatlanpiaci számok érkeznek, mint a megyeszékhelyről, a város az atomerőmű kedvező hatásának köszönhetően lényegében meg sem érezte a válságot. „Pakson tavaly 10 százalékkal növekedtek az ingatlanárak, miközben Szekszárdon 10 százalékos, Tolna megyében pedig átlagosan 6 százalékos csökkenést regisztráltak” – fűzte hozzá Kosztolánczy György.
„Az értékesítési statisztikákból az is kitűnik, hogy vidéken a közterület-fejlesztések hatása kevésbé érezhető a bérleti díjakon és négyzetméterárakon. Alkalmas példa lehet erre Pécs, ahol az Európa kulturális fővárosa projekt keretében 2010-re számos közterület, köztük a Széchényi tér is megújult, viszont ennek következtében nem növekedett jelentősebb mértékben a lakások értéke. Emellett több közterület szépült meg Debrecen belvárosában is az utóbbi években, ám ezek a fejlesztések sem idéztek elő olyan nagymértékű növekedést az ingatlanok négyzetméteráraiban vagy bérleti díjaiban, mint azt a munkahelyteremtő nagyberuházásoknál lehetett tapasztalni” – zárja gondolatait az OTP Ingatlanpont ügyvezető igazgatója.