Tuti befektetés lehet a garázs és a parkolóhely

A garázs és a parkolóhely lehet az idei év egyik slágere az ingatlanpiacon a befektetési célú vásárlók körében, egy jó vétellel évi 7-8 százalékos hozam is elérhető – derül ki az OTP Jelzálogbank OTP Garázs Értéktérkép elemzéséből. Az elmúlt két évben a budapesti garázs és parkolóhely eladások közel kétharmada a XIII., a XI. a XIV. […]

A garázs és a parkolóhely lehet az idei év egyik slágere az ingatlanpiacon a befektetési célú vásárlók körében, egy jó vétellel évi 7-8 százalékos hozam is elérhető – derül ki az OTP Jelzálogbank OTP Garázs Értéktérkép elemzéséből. Az elmúlt két évben a budapesti garázs és parkolóhely eladások közel kétharmada a XIII., a XI. a XIV. és a III. kerületben bonyolódott, ár tekintetében a fővárosban az I. kerület, míg a megyeszékhelyek közül Miskolc volt a legdrágább.

A garázs és a parkolóhely lehet az idei év egyik slágere az ingatlanpiacon a befektetési célú vásárlók körében; garázsvásárlással és kiadással jelenleg évi 7-8 százalékos adózott hozam is elérhető – derül ki az OTP Jelzálogbank friss, OTP Garázs Értéktérkép elemzéséből. „A garázshelyek befektetési célú vásárlásának nagy előnye, hogy jóval olcsóbban lehet hozzájuk jutni a lakóingatlanokhoz képest, az árukhoz viszonyítva azonban arányaiban magasabb összegért lehet kiadni őket. Emellett számos folyamat abba az irányba hat, ami a garázshelyek árának, illetve bérleti díjának további emelkedését valószínűsíti” – magyarázza Valkó Dávid, az OTP Jelzálogbank ingatlanpiaci vezető elemzője.

Az egyik ilyen tényező, hogy Budapesten egyre inkább terjeszkednek a fizetős parkolási zónák, még a külső kerületekben is. A folyamatot ráadásul az M4-es metró minapi átadása is felgyorsította: a napokban döntött úgy a XI. kerületi önkormányzat, hogy Őrmezőn, a 4-es metró dél-budai végállomásának környékén parkolási díjat fognak szedni. „A metró vonalán, főleg a dél-budai megállók környékén jelentősen megnőhet a kereslet a garázshelyek iránt, hiszen sok ingázónak érheti meg inkább bérelni vagy vásárolni fedett, őrzött parkolóhelyet, mint fizetni az utcán parkolásért, vagy sokkal több pénzért a belvárosban biztosítani helyet a gépjárműnek” – mondja Valkó Dávid. A többi metró végállomásainál is a garázsok, parkolóhelyek felértékelődésére lehet számítani, hasonló okokból: néhány hete a 2-es metró Örs vezér téri végállomásánál terjesztette ki a fizetős zónát a X., majd a XIV. kerület önkormányzata.

„A garázsok befektetési célú vásárlása azért is kedvező, mert általában hosszabban („nyári szünet” nélkül) ki lehet őket adni, mint a lakásokat, illetve nincsen velük különösebb tennivaló, és szinte egyáltalán nem amortizálódnak” – teszi hozzá Valkó Dávid. Elmondása szerint főként azokat a garázsokat könnyű kiadni – és így ilyenekbe érdemes fektetni –, amelyek közel vannak a belvároshoz, vagy a metró megállókhoz, amelyek környékén fizetős a parkolás és nehéz parkolóhelyet találni, illetve fedett, fűthető teremgarázsban vannak, lehetőleg új/újszerű társasházban.

A garázshelyek befektetési célú vásárlásának legfőbb előnye azonban az, hogy az árukhoz képest arányaiban jóval magasabb összegért lehet kiadni őket, mint egy lakást. Bel-Budán 28-38 ezer, a pesti belvárosban 25-35 ezer, a külsőbb kerületekben Pesten és Budán egyaránt 15-25 ezer forint körül alakul a megszokott teremgarázs bérleti díj. A belvárosi részeken a szemfüles tulajdonosok sokszor úgy is ki tudják adni a garázshelyeket, hogy éjszakára, illetve hétvégére a környéken lakó, míg napközben, például 9-18 között az ott dolgozó bérlő használja. A két bérleti díj így együtt jóval magasabb lehet, igaz, ez a megoldás már több intéznivalóval jár. Az OTP Jelzálogbank példaszámításai szerint garázsvásárlással és kiadással jelenleg évi 7-8 százalékos adózott hozam is elérhető.

Ami az árakat illeti, az OTP Jelzálogbank friss, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal összes garázs- és parkoló típust együtt tartalmazó tranzakciós adatbázisán alapuló OTP Garázs Értéktérkép elemzése szerint a legdrágább az I. kerület volt, ahol 2,9 millió forint volt az elmúlt két évben értékesített garázshelyek átlagára. Ezt követi a II. kerület 2,5 milliós, a VII. és XII. kerület 2,3 milliós, illetve a VI. kerület 2,2 milliós átlagárral. A legolcsóbban a XVIII. kerületben lehetett garázst venni, ahol 0,8 millió forint volt az elmúlt két évben értékesített parkolóhelyek átlagára. „A fővárosi garázspiac nagyon koncentrált”– jegyzi meg Valkó Dávid. Mint mondja, a forgalom közel kétharmada a XIII., a XI. a XIV. és a III. kerületben bonyolódott 2012-ben és 2013-ban. A megyeszékhelyek közül ebben a periódusban Debrecenben és Szegeden volt a legtöbb garázsértékesítés – itt 1,6 millió forint volt az átlagár. „A legmagasabb áron, átlagosan 1,7 millió forintért, Miskolcon keltek el a parkolóhelyek” – mondja az OTP Jelzálogbank ingatlanpiaci vezető elemzője.