A közlekedés fejlesztésével épül a város

Az 1-es villamos a főváros egyik legfontosabb villamosjárata, jelenleg zajlik az átfogó rekonstrukciója. A beruházás első ütemének részeként nem csupán az infrastruktúra újul meg, de meg is hosszabbítják a villamosvonalat: 2015-ben éri el a Fehérvári utat, ahol ideiglenes végállomást alakítanak ki. A vonal meghos.- szabbításával kiváltható lesz a 103-as autóbusz. A Bécsi úti végállomás és […]

Az 1-es villamos a főváros egyik legfontosabb villamosjárata, jelenleg zajlik az átfogó rekonstrukciója. A beruházás első ütemének részeként nem csupán az infrastruktúra újul meg, de meg is hosszabbítják a villamosvonalat: 2015-ben éri el a Fehérvári utat, ahol ideiglenes végállomást alakítanak ki. A vonal meghos.- szabbításával kiváltható lesz a 103-as autóbusz. A Bécsi úti végállomás és a Puskás Ferenc Stadion között 8,3 kilométer hosszban teljesen új pálya épül a régi, elhasználódott vágányok helyett.

Délen 3,2 kilométeren új szakasz épül ki a Rákóczi híd – Szerémi út – Henger ma lom út útvonalon. A Vörösvári úton és Újbudán fűburkolatú pálya létesül, ennek zölden tartásáról automatikus öntözőrendszer gondoskodik majd. A menetidő jelentősen csökken, megszűnnek az eddigi sebességkorlátozások. Az új pálya tervezési sebessége 60 km/óra, és az érzékenyebb pályarészeken, például a vágánykereszteződéseken, kissugarú ívekben is a jelenleginél gyorsabban haladnak majd a villamosok. A vonal áramellátási rendszere is megújul: a Bécsi út és a Kerepesi út között kicserélik a felsővezetéket, a teljesen megújuló energiaellátási hálózat pedig alkalmas lesz a visszatáplálásra is. Megszépülnek a megállók is: egységesen 26 centi magas peronok épülnek ki, melyekről az alacsonypadlós járművekbe akadálymentesen lehet majd beszállni.

Az akadálymentesítés jegyében nyolc megállóba liftek épülnek, egyes helyeken új gyalogátkelőhely, a Közvágóhídnál rámpa épül. Kicserélik a perontetőket is, a forgalmasabb csomópontokban pedig teljesen fedett peronok épülnek. Bővülnek a visszafordítási lehetőségek is: a Szentlélek tér és az Árpád híd megállónál új vágánykapcsolat létesül, ily módon a pesti szakasz az észak-budai oldal esetleges üzemzavara esetén is zavartalanul kiszolgálható, a metróról átszálló utasok nem kényszerülnek pótlóbuszokra. A kapcsolódó úthálózatokon, így a forgalmasabb kereszteződésekben az eddigi aszfaltburkolatot jóval teherbíróbb bazaltbeton váltja majd fel. A fejlesztés eredményeként Észak- és Dél-Buda között létrejön egy akadálymentes, korszerű és kényelmes járművekkel kiszolgált, kör irányú villamosvonal, amely érinti a nagy forgalmú Volán-pályaudvarokat, több vasútállomást, és kapcsolatot teremt a legfontosabb BKK-járatokkal is, beleértve az összes metró- és a legtöbb HÉV-vonalat. Mindez nagymértékben javítja majd Dél-Buda és Dél-Pest közlekedési kapcsolatait, valamint elősegíti a XI. kerület közterület- felújítási terveit és a lakótelepek megújítását.

A fejlesztés 2015-2016-ban valósulhat meg. Irodakomplexum és pláza épül a metróvégállomáson A Kelenföldi pályaudvar és Őrmező környékének egy elhanyagolt, évekig nem hasznosított területén, a 4-es metróvonal kelenföldi végállomásánál 170 millió eurós beruházással épül meg a Budapest One nevű épületkomplexum, amelyben 70 ezer négyzetméteren irodákat alakítanak ki. A fejlesztő Futureal csoport tervei szerint az Etele City Center bevásárlóközpont megépítésével együtt Budapest legnagyobb és legmodernebb városi csomópontja jön létre a főváros nyugati kapujában. A Budapest One irodapark az Etele térre tervezett bevásárló- és szolgáltatóközponthoz, valamint a kelenföldi pályaudvarnál kialakítandó intermodális közlekedési csomóponthoz kapcsolódó területen helyezkedik el, amely részét képezi a Kelenföldet és környékét érintő nagyszabású városmegújítási programnak. A Futureal a projekt során szorosan együttműködik a Fővárosi Önkormányzattal, Újbuda Önkormányzatával és a Budapesti Közlekedési Központtal.

A Corvin Sétányhoz hasonlóan a beruházó itt is komplex víziót fogalmazott meg, ez nemcsak irodafejlesztést, hanem kiszolgáló kereskedelmi egységeket és rekreációs szolgáltatásokat is magában foglal. A Közép-Európában egyedülálló irodakomplexum építészeti megoldásaiban számos eddig nem látott innováció jelenik meg. Futó Péter, a vállalat társalapító tulajdonosa rámutatott: a több ezer irodai alkalmazott szinte karnyújtásnyi távolságban elérhet minden szolgáltatást a bevásárlóközpontban. Az üzletek, kávéházak és szolgáltatók mellé egy ezer négyzetméteres játszóházat és egy 1500 négyzetméteres fitnesztermet is terveztek. Az épületrészeken zöld teraszokat és tetőkerteket is kialakítanak, az ott dolgozók aktív kikapcsolódását egy különleges tetőtéri futópálya is segíti majd. A beruházás része az elektromosautó- töltőállomás, a biciklitároló és a hozzá kapcsolódó kiszolgáló helyiségek is.

A Budapest One fejlesztője a legmagasabb besorolást célozza meg a zöld- és az energetikai minősítésben. Hoffmann Tamás korábban azt nyilatkozta, hogy kiválóan és alaposan készítették elő a beruházást, az átfogó városrehabilitációs fejlesztés pedig a 4-es metróval együtt megemeli majd a környékbeli ingatlanok értékét. Hozzátette, Újbuda érdeke, hogy minél több beruházás valósuljon meg, szép épületek létesüljenek és munkahelyek jöjjenek létre a kerületben. Kész a Gomba: Újraéled az ikonikus találkozóhely Több évtizedes huzavona után megújult a Móricz Zsigmond körtéri Gomba. A rekonstrukcióval Újbuda jellegzetes, ám évek óta lezárt és már-már elfeledett találkozóhelye a Schall József- féle eredeti, 1942-es tervek nyomán öltött régi-új formát. Az épület átadásával az Újbuda Kulturális Városközpont Program is lezárult.

A május közepén átadott létesítményt újra birtokba veheti a lakosság, de közösségi és közlekedési funkcióját később tölti majd be. Az épület július végétől kulturális és vendéglátó helyiségként, valamint jegypénztárként is szolgálja majd a lakosságot.

A fejlesztési programban a kerület hagyományainak és kulturális értékeinek megőrzését további négy projekt szolgálja: a Gárdonyi szobor körüli köztér átalakítása, a Bercsényi utca 7. szám alatti házban kulturális-kereskedelmi helyiség kialakítása, a Bartók Béla úti B29 Galéria közösségi célú átalakítása, valamint a B32 Galéria terület- és funkcióbővítő rekonstrukciója.
 

SOCIAL BOX