Egy hónapig meztelenül dolgoztak a munkahelyükön

Az egyterű iroda trendje a Szilícium völgyből indult hódító útjára világszerte, és olyan újdonságokat hozott a munkahelyek világába, mint az intenzívebb kommunikáció, az átláthatóság, a kreativitás vagy éppen a hatékonyság. Aztán az elmúlt években az előnyök mellett egyre több kritikai véleményt is megfogalmaztak, miszerint az open space csökkenti a produktivitást, a zaj, pletyka gátolja a […]

Az egyterű iroda trendje a Szilícium völgyből indult hódító útjára világszerte, és olyan újdonságokat hozott a munkahelyek világába, mint az intenzívebb kommunikáció, az átláthatóság, a kreativitás vagy éppen a hatékonyság. Aztán az elmúlt években az előnyök mellett egyre több kritikai véleményt is megfogalmaztak, miszerint az open space csökkenti a produktivitást, a zaj, pletyka gátolja a munkát, nem lehet koncentrálni, emiatt egyre több dolgozó elégedetlen. Mindenesetre hihetetlen méreteket öltöttek a tudományos magyarázatok és kutatások, amelyek a munkahelyi filozófiákat elemzik, és arra törekszenek, hogy a dolgozók még eredményesebbek legyenek. Ezt a néha túlerőltetett törekvést “hekkelte” meg a San Francisco-i The Bold Italic magazin, amikor április elsején előállt  egy extrém munkahelyi példával, amely annyira valóságos, mint amennyire hihetetlen. Illetve bebizonyítja azt is, hogy minden lehetséges, amit meg- vagy bemagyarázunk. 

A történet szerint a magazin munkahelye a tipikus egyterű koncepcióra épült. Azonban egyre többen kezdtek el otthonról dolgozni, és mikor néhanapján visszatértek az irodába, teljesen fel voltak dobva. Ráadásul több munkát végeztek el a lakásukban, mint az irodában. Felmerült a kérdés, hogy vajon miért hatékonyabbak és boldogabbak a munkatársak, ha otthon dolgoznak? A legtöbb ember azt a visszajelzést adta, hogy otthon semmi sem tudja kizökkenteni őket a munkából, ha éppen elmélyülten dolgoznak egy feladaton, és az állandó jövés-menés sem zavar be folyton. És itt jött képbe egy kissé bizarr szempont, a ruházat. Hiszen otthon fesztelenül lehet az ember, míg az irodába mindig ki kellett öltözni.

Ezért aztán radikális elhatározásra jutott a vezetőség: meztelenül fognak dolgozni az irodában. Ezzel persze nem találták fel a spanyolviaszt, mert David Taylor pszichológus már 2009-ben meghirdette a „Meztelen Péntekek” elnevezésű napokat, amellyel a munkahelyi morál javulását kívánta elérni. A The Bold Italic-nál aztán rátettek egy lapáttal, mert úgy döntöttek, hogy egész márciusban meztelenül fognak dolgozni. Persze a munkatársak az ötletet nem fogadták egyöntetű lelkesedéssel, és március első munkanapján mindenki kissé feszülten, de kíváncsian várta a fejleményeket. Kissé hezitálva vetkőztek le, de aztán a harmadik napra már szokványossá vált minden, és a meetingek is sokkal hatékonyabbá váltak, nem is beszélve a produktivitásról.

Persze jelentkeztek hátrányok is, hiszen ki szeretné, ha az anyajegyeit húsz önjelölt bőrgyógyász tanulmányozná, meg persze a fűtésszámla is magasabb lett. De ezek a negatív hatások eltörpültek ahhoz képest, hogy a meztelenség mekkora pluszt hozott a munkahelyi elégedettség tekintetében. Bár később visszatértek a ruhás hétköznapokhoz, mindenkit bátorítanak, hogy akár csak egy hétre is, de próbálja ki az új módit.

Egyébként az írást április elsején tették fel az oldalukra, és maguk is meglepődtek, hogy milyen sok ember gondolta valóságosnak a történetet. Persze még eljöhet az az idő, amikor egy komoly pszichológus team belemagyaráz ebbe is valamit és kitör a világméretű trend… Jó ha figyelünk, és nem hiszünk a saját szemünknek sem.