Esélyek és kihívások a hazai SSC szektorban

Az eseményen Ésik Róbert egyrészt megosztotta a résztvevőkkel a HIPA fő célkitűzéseit, kiemelte az eddig megvalósult példákat a HIPA és a szektor sikeres együttműködésére, valamint kitért a szektor előtt álló kihívásokra is. Az új befektetések mellett a már meglévőkre is kiemelt figyelmet fordít a HIPA, hiszen azok további bővülése is jelentős hatással van a magyar […]

Az eseményen Ésik Róbert egyrészt megosztotta a résztvevőkkel a HIPA fő célkitűzéseit, kiemelte az eddig megvalósult példákat a HIPA és a szektor sikeres együttműködésére, valamint kitért a szektor előtt álló kihívásokra is. Az új befektetések mellett a már meglévőkre is kiemelt figyelmet fordít a HIPA, hiszen azok további bővülése is jelentős hatással van a magyar gazdaságra és munkaerőpiacra. A szervezet által 2014-ben kezelt 60 befektetési projekt közül 11 a szolgáltatóiparhoz köthető. A projekteknek köszönhető11.000 munkahely 1/3-ad részét a szolgáltató szektor adja. 

A HIPA üdvözli az úgynevezett „center of excellence” típusú szolgáltató központok létrehozását. Ezt azt jelenti, hogy a Magyarországon működő szolgáltató központok egyre komplexebb, magasabb értéket közvetítő szolgáltatásokat és folyamatokat végezhetnek, amely természetesen kiváló karrierlehetőséget biztosít a nyelveket beszélő, diplomás szakemberek számára. Az fDi magazin (a Financial Times egyik kiadványa) legutóbbi (2014-2015-ös) összehasonlítása szerint Budapest a legvonzóbb város a befektetések terén a kelet-európai térségben.

Szintén érdekes kérdés az itthon működő SSC-k területi eloszlása, amely még mindig főként a fővárosra összpontosul, míg vidéken csak alig 25%-uk nyitott eddig irodát. Annak ellenére, hogy a Budapesten kívül található jó nevű egyetemek is magas számban képeznek friss diplomás szakembereket vagy az egyetemi képzésben még résztvevő gyakornokokat, az SSC-k számára szükséges A és A+ kategóriás irodaházak száma egyelőre kevés a fővároson kívül.

Az SSC szektor számára szintén nehézséget jelent, és így a további befektetések szempontjából is kritikus kérdés a szakképzett munkaerő elérése. Suhajda Attila, a HOA elnöke kiemelte, hogy „jelenleg Magyarországon mintegy 85 SSC működik, összesen 35-40 ezer főt, túlnyomó részt több nyelvet beszélő, diplomás szakembereket foglalkoztatva”, azonban ezeknek a szakembereknek az elérése egyre nagyobb problémát jelent a szolgáltató központoknak.

Bár ma már minden vállalat rendelkezik saját gyakornoki programmal, a szolgáltató szektor megismertetése és népszerűsítése a potenciális munkavállalók körében minden SSC számára közös feladat. Suhajda Attila, a HOA elnöke szerint azonban a szektor és a benne rejlő munkalehetőségek bemutatása már sokkal korábban el kell, hogy kezdődjön, ezért a szövetség a „HOA Menjek?” programján keresztül igyekszik elérni a középiskolás fiatalokat. A programban a HOA középiskolai diákcsoportokat visz el szolgáltató központokba, ahol a tanulók megismerkedhetnek az SSC szektorral, az adott vállalat felépítésével, folyamatokkal, hogy ilyen módon is segítsék a diákok pályaorientációját.

A HOA a középiskolai pályaorientációs programja mellett az egyetemeken tanulók képzésében is igyekszik jobban előtérbe helyezni a szolgáltató szektort. A Debreceni Egyetemmel már komolyabb egyeztetések folynak egy kötelezően választható, „International Shared Service Center Competencies” specializáció elindításáról. A HOA eseményén résztvevő első számú vezetők egy kifejezetten SSC-kre specializálódott fakultáció elindításának az ötletét is felvetették, amely egy opcionális kurzus lenne az egyetemi tanulóknak, kifejezetten az SSC-kben betöltött állásokhoz szükséges szaktudásokat oktató tárgyakkal.

A vezetők a nyelvtudást is kiemelték, amely hangsúlyosan fontos a szektor számára, lévén, hogy többnyire multinacionális cégek szolgáltató központjairól beszélünk. A 2014-es HOA SSC Benchmark felmérés is azt támasztja alá, hogy a válaszadó SSC-k szerint az egyik leghangsúlyosabb problémát a megfelelő nyelvtudással rendelkező szakemberek hiánya jelenti a szektor számára.

SOCIAL BOX