Miért sikeres és innovatív Az Év Irodája? Kik győztek eddig?

Innováció a válságban A 2015 őszén immár hatodik alkalommal kiírt “Az Év Irodája” verseny az évek alatt egyre jelentősebb eseménnyé nőtte ki magát, a legutóbbi Díjátadó Gálán 220 szakember jelenlétében hirdették ki a győzteseket, és közel 10.000 ember kísérte végig a versenyt a közösségi média jóvoltából. Ahogy az iroda.hu szolgáltatásai is innovatív módon jelentek meg […]

Innováció a válságban

A 2015 őszén immár hatodik alkalommal kiírt “Az Év Irodája” verseny az évek alatt egyre jelentősebb eseménnyé nőtte ki magát, a legutóbbi Díjátadó Gálán 220 szakember jelenlétében hirdették ki a győzteseket, és közel 10.000 ember kísérte végig a versenyt a közösségi média jóvoltából. Ahogy az iroda.hu szolgáltatásai is innovatív módon jelentek meg a piacon, ugyanúgy „Az Év Irodája” is újdonságként indult el hódító útjára, amely nem külföldi recept másolására, hanem eredeti magyar ötletre épült. Az volt a cél, hogy az ingatlanpiacról ne csak az épületek jussanak az eszünkbe, hanem a bennük dolgozó húsvér-emberek mindennapjait is megismerjük: hol és milyen körülmények között munkálkodnak.

“2010-ben – amikor megfogalmazódott bennünk az ötlet – teljesen más gazdasági környezet volt az ingatlanpiaci válságnak köszönhetően. Az irodapiac hangulata igen pesszimista volt, és láttunk egy űrt, melyet senki nem mert, nem tudott betölteni. Nem volt a piacon hozzánk hasonló semleges média, amely nem gyors profitot remélt az ötletből, hanem hosszú távon gondolkozott. Az első három évben veszteséges volt a rendezvény, de szentül hittem, hittük, hogy az ötlet jó és működőképes. Ma már “Az Év Irodája” megáll a saját lábán és a jegyárakból, illetve a független szponzorációs bevételekből fenn tudja tartani magát” – emlékszik vissza a kezdetekre Kalmár Zoltán, az iroda.hu csoport vezetője és a verseny ötletgazdája.

Mennyiség és minőség

„Az Év Irodája” kategóriában az évek során egyre több résztvevő indult, a verseny presztízse folyamatosan növekszik, a győztesek és a helyezettek büszkén hirdetik díjaikat. De az irodaházakat, ingatlanpiaci személyiségeket, üzemeltetőket, projekteket bemutató kategóriákban is jelentősen emelkedett a pályázók száma, hiszen olyan ez a verseny, mint egy nagy fórum, ingatlanpiaci dzsembori, ahol megismerhetik egymást a szereplők, üzletet köthetnek, kicserélhetik a véleményüket, tanulhatnak egymástól vagy éppen elleshetik a jó gyakorlatokat. Kicsit nagyvonalúan fogalmazva a verseny láthatóvá teszi az ingatlanpiac mögött rejtőző embert, hogy ami történik a szakmában, az nem önmagáért van, hanem azért, hogy a dolgozók munkakörülménye, közérzete és életminősége jobb legyen.

“Eleinte lasszóval kellett összeszednünk a nevezőket és elmagyarázni nekik, hogy miért érdemes nevezni egy-egy kategóriában. Azóta sok víz lefolyt a Dunán, és ma már örömmel tölt el, amikor egy-egy partnerünktől olyan e-mailt kapunk, ahol a díj szerepel a névjegyen, a kommunikációban és a sajtóanyagban. Ma már az ügyfelek kreativitásán múlik: hogyan szeretnék felhasználni „Az Év Irodája” címet, sőt, van, hogy ügyfelek a 2. és 3. helyezett logókat is kérik tőlünk, hiszen büszkék arra, hogy a dobogóra kerültek – számomra ez a legjobb visszajelzés. Nem az a célunk a versennyel, hogy az év vállalkozását alkossuk meg, hanem maradandót szeretnénk létrehozni, ami hosszú távon működik, ami mind szakmailag, mind erkölcsileg előremutató. De a legfontosabb, hogy a munkahelyükön dolgozó emberek minél jobb, minél ergonomikusabb környezetben dolgozhassanak” – teszi hozzá Kalmár Zoltán.

„Az elmúlt öt évben nemcsak az irodakultúra fejlődött, hanem a munkahelyeket befogadó irodaházak is, mert a bérlőknek is nagy elvárásaik vannak – a jó iroda egyfajta toborzó erő a vállalatok számára. Valójában mindenki nyer, aki megmutatja magát, hiszen ez azt bizonyítja, hogy fontos számára az a hely, ahol az alkalmazottak a legtöbb időt töltik el. A helyszíni bejárások során is azt tapasztaljuk, hogy a dolgozók büszkék a munkahelyükre” – összegzi az elmúlt éveket Dr. Németh Edit adjunktus, a BME Ergonómia és Pszichológia Tanszékének tanszékvezető-helyettese, aki immár évek óta a verseny zsűritagjaként értékeli a pályázókat.

Kik győzhetnek?

Az elmúlt években divatos trendek a hazai irodákban is megjelentek, egyre igényesebb és ötletesebb munkahelyekkel találkozhatunk. A bűvös szavak, mint például a kreativitás, a csapatmunka vagy éppen az egészséges környezet, már itthon sem ismeretlen fogalmak. Az új generációk lelkesedése és új szemlélete nálunk is színes és ötletes megoldásokat eredményezett. Szinte csak ámulunk-bámulunk, hogy mire képes a hazai szakembergárda, ha lehetőséget kap arra, hogy kibontakoztassa tehetségét. De recept nincs a sikerre, hogy kiből lesz a nyertes, hiszen a már említett összetevőkhöz az adott cég adja meg a „keverési arányt”, a sót pedig a dolgozók elkötelezettsége és aktív részvétele jelenti az iroda kialakításában.

2015-ben a Dentsu Aegis Network Hungary nyerte a névadó versenyt (vezető tervező: Tompa Balázs, Dentsu Aegis Network Hungary, kreatív igazgató), amely az előzőekben felsorolt trendi tényezőkből a legtöbbet tudta érvényesíteni az irodájában. “Az élhető nagylégtér, az indusztriális hangulat és a kreatív gondolkodást serkentő helyiségek jellemzik az irodát. A kialakításba bevonták a dolgozókat, és mindenki részt vett a munkában, szívük-lelkük benne volt. Az irodaszék minőségére nagy hangsúlyt fektettek, és a fizikai környezet (világítás, hőmérséklet) is magas színvonalat képvisel. Az irodában minden kis apróságra odafigyeltek, a világítástól kezdve egészen az informális kommunikációs terekig” – értékel röviden Dr. Németh Edit.

A Viacom  pedig a 2014-ben először meghirdetett “Az Év Design Irodája” kategóriában nyert, ahol azok az irodák nevezhettek, amelyek különleges és kreatív elemeket, illetve eredeti és modern megoldásokat mutattak fel. “Nagyon szoros volt a verseny, hihetetlenül magas színvonalat tapasztalhattunk. A Viacom irodájánál (belsőépítészet: DVM Design) a design szemléletet nem csak a beépített elemek minősége határozta meg, hanem azok illeszkedése a vállalati arculati elemekhez. A kommunikációs és pihenő tereket írható falakkal és a kreatív gondolkodást serkentő legófalakkal fűszerezték, és a dolgozók munkahelyei is magas ergonómiai színvonalat képviseltek. A cég termékeinek (TV csatornák) megjelenése egyfajta játékosságot kölcsönzött az iroda kialakításának” – folytatja az értékelést Dr. Németh Edit.

Az Év Irodája Különdíjat pedig a Nitrogénművek Zrt. (belsőépítészet: Art Front Hungary, vezető tervező: Göbölyös Kristóf) munkahelye nyerte el, amely a kisirodák között lett első. A MOM Parkban található irodának a vállalat működésében kiemelt szerepe van, egyfajta reprezentatív, találkozási pontként funkcionál. “A tervezők jól megtalálták az egyensúlyt az elmélyült munkavégzést támogató és a kommunikációs terek között. A hagyományos ergonómiai funkciókat a munkaszékek testesítik meg, valamint érdemes megemlíteni a vállalat arculatához illeszkedő színhasználatot és világítási rendszereket. Emellett kiemelt szerepet kaptak a növények a környezettudatosság jegyében” – hangsúlyozza Dr. Németh Edit.

A cikk megjelent az Ingatlan Évkönyv 2015/2016 kiadványban.

SOCIAL BOX