Az irodán kívüli munkavégzés trendje

Az elmúlt két évtized alatt alapjaiban változtak meg a munkavégzési szokásaink. A mobiltelefon és wifi világában már bármit bárhonnan meg lehet oldani. Nincs kifogás a munka ellen, hiszen a modern kori számítástechnikának köszönhetően mindig online-ok lehetünk. Pont emiatt a digitális életstílus miatt változtak meg az irodai trendek is. Ma már nemcsak az irodán belül egy […]

Az elmúlt két évtized alatt alapjaiban változtak meg a munkavégzési szokásaink. A mobiltelefon és wifi világában már bármit bárhonnan meg lehet oldani. Nincs kifogás a munka ellen, hiszen a modern kori számítástechnikának köszönhetően mindig online-ok lehetünk. Pont emiatt a digitális életstílus miatt változtak meg az irodai trendek is. Ma már nemcsak az irodán belül egy adott helyen történhet a munkavégzés, hanem jóformán bárhol. Egy legújabb tanulmány szerint ma már minden ötödik alkalmazott munkájának legalább felét irodáján kívül végzi, és ez a trend folyamatosan erősödik, azaz a „mobil munkavállaló” kialakulásának lehetünk szemtanúi. Az időzónákon átnyúló cégek és projektek miatt egyre jellemzőbbé válnak a munkaidőn kívüli konferenciahívások, és ma már az is elterjedt, hogy szabadság alatt is dolgozunk. 

A munkavégzés helye és ideje szerint több kategóriába sorolhatjuk az alkalmazottakat. A Leitz felmérése szerint a munkavállalók munkaidejük jelentős részét még mindig a központi irodában töltik, azonban egyre inkább úgy tűnik, hogy a munkavégzés szabadabb struktúrában folyik. Az első nagy csoport a pillérek (53%), akik szeretik az íróasztal mögül elvégezni a napi feladatokat. A második csoportot a vándorok alkotják (27%), akik sokat járnak ki-be az irodából, a harmadik csoport a felfedezők csoportja (11%), ők rendszeresen tesznek meg utakat az irodán kívül, munkaidőben. A negyedik csoport az úttörőkből áll, akik csak nagyon ritkán tartózkodnak bent az irodában. A munka világában ezek az arányok gazdasági szektoronként változnak és az adott szektoron belül munkafunkciók szerint is különböznek, de makroszinten már azt láthatjuk, hogy a munkaerő közel fele már „nomád” vagy „félnomád” jellegű (helyváltoztató) munkavégzést folytat. Ez a trend pedig magával hozza az irodapiac átalakulását is.

Az elmúlt időszakban egyre inkább csökkent a hagyományos irodák kihasználtsága. Hamar elterjedtek a nyitott irodák, a fülkés elrendezésű, elkülönített, ún. „személyes iroda-boxok”. A növekvő irodán kívüli munka miatt olyan alternatív munkavégzési helyszínek száma is gyarapodik, ahol üzleti tevékenységet lehet folytatni: kávézók, bérelhető irodák, coworking munkahelyek, autópálya-pihenők, szállodák vagy akár az otthonunk. Ezek a terek adott esetben már sokkal hatékonyabb munkavégzési lehetőségeket kínálnak, mint a hagyományos irodák. A hagyományos munkastílusban maradt irodák tervezők segítségével próbálják bevonzani a munkavállalókat. A belső terek kialakításakor a funkcionalitást ma már egyre inkább felváltja a moduláris gondolkodásmód. Az irodák multifunkciós helyekké válnak, terjed a zónarendszer használata olyan közösségi terekkel, ahol a különböző térrészletek elrendezése, felszerelése, hangulata és karaktere különféle céloknak (étkezés, játék, testedzés) felel meg.

Azt sem szabad elfelejteni, hogy a jövő munkavállalói saját feltételeik szerint akarnak majd dolgozni, és elsősorban olyan munkalehetőségeket keresnek, melyek figyelembe veszik az életstílusukat. Ez azt jelenti, hogy a vállalatoknak alkalmazkodniuk kell a dolgozóihoz, egyfajta rugalmasságot kell mutatniuk a munkaidő-beosztásban, tolerálniuk kell a növekvő mértékű távmunkát, valamint a korlátlan szabadidő és munkaszünet lehetőségét. Az új generáció számára a munkahely által felkínált előnyök – az egészségügytől kezdve addig, hogy hol és milyen formában dolgozhatnak – legalább olyan fontosak lesznek, mint maga a jövedelem. Ennek megfelelően a jövőben csak azok a cégek maradhatnak élen az Y- és a Z-generáció legtehetségesebb munkavállalóiért folytatott versenyben, akik minél előbb megteremtik a fenti feltételeket, és lehetővé teszik az irodán kívüli munkavégzést.

 

SOCIAL BOX