Hogyan formálták át egyes szektorok az irodakultuszt? – 2. rész

Startup Mint tudjuk, a startup egy olyan vállalkozást takar, melynek célja egy innovatív termék vagy szolgáltatás létrehozása szélsőségesen bizonytalan feltételek között. Általában a nemzetközi piacot célozza meg, s minimális saját tőkével kívánja elindítani a vállalkozást, emiatt az iroda kérdése egy teljesen új szemléletet kíván. Hol találhat munkahelyet egy olyan cég, amelynek nincs elég pénze irodabérlésre, […]

Startup

Mint tudjuk, a startup egy olyan vállalkozást takar, melynek célja egy innovatív termék vagy szolgáltatás létrehozása szélsőségesen bizonytalan feltételek között. Általában a nemzetközi piacot célozza meg, s minimális saját tőkével kívánja elindítani a vállalkozást, emiatt az iroda kérdése egy teljesen új szemléletet kíván. Hol találhat munkahelyet egy olyan cég, amelynek nincs elég pénze irodabérlésre, de kell egy hely, ahová esetenként a csapattagok betérhetnek dolgozni vagy tárgyalni? Szerencsére már Budapesten és vidéken is egyre több alkalmas teret alakítanak ki startupok számára.

A startupok a lendületes munkavégzés és pörgés hívei, mivel gyorsan kell reagálniuk a befektetőkre és a piaci helyzetekre. A startupot indító vállalkozók nagy része is fiatal és szereti a pezsgést, éppen ezért a közösségi irodának alkalmazkodnia kell a munkavállalók igényeihez. Ahány cég, annyi stílus, ezért érdemes egy olyan helyet létrehozni, mely minden szektorban dolgozó számára biztosítja a megfelelő munkakörülményeket. A startuphoz elengedhetetlen a gyors és megbízható internetelérés, valamint a kis tárgyalószobák, ahol az üzleti partnereikkel a személyes meetingeket intézhetik. Egy Skype-szoba vagy telefonbox is hasznos lehet a közösségi irodában, hogy a vállalkozók nyugodtan el tudjanak vonulni privát telefonhívásokat intézni. Mivel a startupoknak mindig jól jönnek a befektetők és az érdeklődők, a közösségi iroda kiváló ismerkedési táptalajt biztosít számukra. A vállalkozást és az ötleteiket minél több emberhez szeretnék eljuttatni, a közösségi kapcsolatokon keresztül pedig futótűzként is terjedhet a hírük.

Közösségi munkavégzés

A nagyvállalatoknál megjelent nyitott terek elterjedése is a startupok és kreatívok munkavégzési formájára vezethető vissza. Mivel a közösségi irodában történő munkavégzés sikeresnek bizonyult, így a cégek is előszeretettel alkalmazzák a csoportos tevékenységeket támogató, coworking-jellegű tereket. A kollektív munka előnyei közé tartozik, hogy az információ sokkal gyorsabban eljut a kollégákhoz, egy projekttel kapcsolatban nem kell minden munkatárshoz egyesével odamenni, hogy kikérjék a másik véleményét, és nincs szükség külön tárgyalószobára ahhoz, hogy egy gyors megbeszélést tartsanak. Általában a vállalat azonos munkakörben dolgozó alkalmazottait egy nagy légtérbe ültetik a fenti okok miatt, az így kialakult csoport pedig proaktívan segíti egymás munkáját. Az open space-ek mellett megjelentek más jellegű közösségi terek is az irodákon belül, melyek szintén a közös munka eredményességét biztosítják. Ilyenek a fix munkaállomásokon kívül kialakított, munkavégzésre alkalmas helyiségek, mint például az étkező vagy a folyosókon elrendezett fotelek. A nagyvállalatok szeretnék, ha a dolgozók kényelmesen éreznék magukat a munkahelyükön, ezért több olyan lehetséges munkaállomást is kialakítanak, melyeket az alkalmazottak szabadon használhatnak. A közösségi terek részét képezhetik a nagy előadók és a workshopokra alkalmas terek is, ahol egy kötetlen beszélgetés alkalmával a kollégák megoszthatják egymással ötleteiket, tapasztalataikat.

A fiatalok igényei

Mind a közösségi, mind a hagyományos irodák igyekeznek a kreatívok és a startuperek igényeihez igazodva kialakítani az arculatukat. Ennek egyik legfontosabb eleme a flexibilitás. Nemcsak a munkavégzés jellegére lehet itt gondolni (kötetlen munkaidő), hanem a helyekre is, azaz nem kell feltétlenül egyetlen munkaállomásba kényszeríteni az alkalmazottakat, hadd legyen választási lehetőségük. Ma már egyre több cég csinál kutatásokat az irodai igények felmérése céljából, s ez a figyelmesség különösen fontos az Y-generáció tagjai számára. A közösségi irodák igyekeznek egy egységes, mindenki számára szerethető arculatot kialakítani, hiszen a náluk asztalt bérlő alkalmi munkatársak más-más szektorokból érkeznek hozzájuk. Nem egy területnek próbálnak kedvezni, hanem a coworking rájuk jellemző szellemiségét próbálják visszaadni az irodai megjelenésben is – ne legyen túl komoly, de ne is terelje el a dolgozók figyelmét a munkáról.

A közösségi terekre a praktikum jellemző, a munkaállomások logikus kialakítása mellett (például legyen a közelben fali csatlakozó) a fiatalokat megnyerő egyedi dizájn is fontos, mely nem kell, hogy feltűnő legyen, inkább keltse egy barátságos és családias hely érzetét. A nagyvállalatok az arculat kialakításánál sokszor merítenek a kötetlen közösségi iroda feelingből, igyekeznek fesztelenebbé tenni a munkahely megjelenését, és hatni a munkatársak kreativitására. Ezt a közösségi programokon kívül a fiatalok igényeit kielégítő játékterekkel, edzőtermekkel és rekreációs helyiségekkel, valamint különleges dizájnnal tudják elérni.

Megjelent az Ingatlan Évkönyv 2016 kiadványban. Az ingatlanevkonyv.hu oldalon ingyenesen megrendelhető.

SOCIAL BOX