A digitalizáció hatásai a magyar munkaerőre, kiskereskedelemre és gazdaságra
Napjainkban az egész világra kiható globális trendek alakítják, formálják a gazdaságot. A McKinsey Global Institute elemzői 2016-ban négy megatrendet definiáltak: a globális integráció felgyorsulása, a fejlődő országok iparosodása és urbanizációja, a népesség elöregedése, valamint az információs és kommunikációs technológia fejlődése – ez utóbbi folyamatot szokás a negyedik ipari forradalomnak is nevezni. A XXI. században lezajló globális integráció révén az újfajta digitális technológiák elterjedése korábban nem tapasztalt ütemben és mértékben hat mind a fogyasztókra, mind a termelőkre.
A digitalizáció során a vállalatok átalakítják üzleti modelljüket: a termelési, beszállítói, értékesítési, valamint a cégen belüli összekapcsoltságon és az automatizáltságon keresztül gyorsabb, olcsóbb és pontosabb kommunikációt és munkát eredményez, ami növeli a termelés és a munka termelékenységét.
Ezek az innovációk átalakítják a munkahelyeket is. A rutinfeladatok végzésére épülő munkahelyek aránya jelentősen lecsökkent az egész világon az elmúlt évtizedben. Egyes tanulmányok szerint (pl. McKinsey) a napjainkban elérhető digitális technológiák adaptálásával az aktuális munkatevékenységek 45%-át lehetne automatizálni. Ezzel párhuzamosan az innovatív technológiák bevezetésével megjelenik a kereslet az azokat használni, továbbfejleszteni képes munkaerőre, amihez a humántőke megfelelő képzése szükséges.
A McKinsey elemzői az iparágak három csoportját különböztetik meg az alapján, hogy milyen mértékű további változásokkal számolhatnak a közeljövőben. Az első csoportot alkotó élelmiszer-kiskereskedelmi és a ruházati cikkekkel kereskedő vállalatok esetében nem valószínű, hogy középtávon át fognak térni egy teljesen digitális modellre, a fogyasztói szokások ugyanis ezen termékek esetében nehezen oldódnak: a vásárlás, a ruhák és cipők felpróbálása, a zöldségek, gyümölcsök közül a szebbek megtapintása, kiválogatása komoly vásárlóvonzó erővel bír. Néhány éves távlatban a forgalom nagyjából 20%-a terelődhet át a becslések szerint a digitális térbe.
A második csoport tagjai a fizikai helyett többnyire virtuális termékeket és szolgáltatásokat kínáló banki, biztosítói és távközlési szolgáltatásokat nyújtó piaci szereplők, így jobban ki tudják használni az online értékesítés és egyszerűbb logisztika előnyeit. Rájuk már nagyobb hatást gyakorol a digitalizáció, a forgalomnak közel a 35%-a átterelhető digitális mederbe (pl. OTP Mobil Simple alkalmazása mobilfizetési lehetőséget és számos szolgáltatást kínál), ami a költségek terén 20%-os csökkenést eredményezhet.
A harmadik csoportba tartozó iparágak (zene, elektronika, egyéb fogyasztói cikkeket forgalmazó kiskereskedelem, a légitársaságok és a szállodák), ahol a digitalizáció a szolgáltatás kétharmadára is kiterjedhet néhány éven belül. A légiszállítás és a szállodai szolgáltatások esetében ez úgy jön ki, hogy míg az értékesítés teljes mértékben digitálissá válik, addig a szolgáltatást nyújtó eszközök, a repülőgépek, illetve a szállodák természetesen továbbra is fizikai termékek, eszközök maradnak.
A digitalizáltság mérőszámai
A digitalizáció a gazdaságok hosszú távú versenyképességének egyik kulcstényezője. Az Európai Bizottság még 2015-ben elfogadta a digitális egységes piac létrehozását célzó stratégiát, amely a digitális marketing, az e-kereskedelem és a telekommunikáció területein egy olyan egységes szabályrendszert kíván létrehozni az EU-n belül, amely által a lakosság és a vállalatok jogszerűen, biztonságosan és megfizethető költségek mellett tudnak egymással kereskedni, innovatív üzleti tevékenységet folytatni.
A stratégia három pillérből áll: az internetes termékek és szolgáltatások elérhetőbbé tétele az európai fogyasztók és vállalkozások számára, a digitális hálózatok és szolgáltatások bővüléséhez szükséges körülmények és egyenlő versenyfeltételek megteremtése, valamint az európai digitális gazdaság növekedési potenciáljának maximalizálása. Az Európai Bizottság elkészítette az EU-s tagállamok digitális fejlettségének egyes aspektusait összetetten számszerűsítő Európai Digitális Gazdaság és Társadalom Indexet (DESI).
Magyarország digitális fejlettsége a DESI mutatói alapján elmarad az EU-s átlagtól, a 28 tagállam között a 21. helyet érte el 2016-ban. A magyar pontszám a többi visegrádi ország átlagának megfelelő, és 2013 óta a visegrádi országokhoz hasonló ütemben emelkedik.
Magyarország 2016-ban jól teljesített a digitális infrastruktúra fejlődését vizsgáló hálózatosodottság területén, a 16. helyről egy év alatt a 14-ikre lépett, ami főként a nagy sebességű vezetékes széles sáv (NGA) és a 4G lefedettség terjedéséből, valamint a széles sávú internet igénybevételének növekedéséből fakadt. A 2015-2016-os időszakban Magyarország nagyobb előrehaladást ért el a humán tőke digitális készségeinek területén, mint az uniós átlag, ezzel együtt továbbra is elmaradt az átlagos szinttől, a 2015-ös 27. helyről a 24-re javított.
A magyar internethasználók (arányukat tekintve 2016-ban 12. helyezés az EU-n belül) különösen aktívak a közösségi hálókon, a hírolvasás és a videotelefonálás területén, ugyanakkor kevésbé szívesen vállalkoznak online kereskedelmi műveletekre, például az elektronikus bankolás, illetve kereskedelem igénybevétele jóval elmaradt az uniós átlagtól.
A digitális technológiák vállalati szektorban való elterjedtségét mérő dimenzióban Magyarország 24. lett az EU tagállamok között. A digitális technológiák hiánya a magyar vállalatok, és különösképpen a KKV szektor versenyképességét korlátozó tényező. Ezért a kormány az elmúlt években számos intézkedést kezdeményezett, így pl. az információs és kommunikációs technológiával foglalkozó induló vállalkozásokat támogatni hivatott GINOP 3.1.3. kiegészítése céljából 2017 első felében elindult a GINOP 8.2.3. Míg a 2016 márciusában az Irinyi-terv részeként bemutatott Ipar 4.0 Stratégia a szekunder szektor digitális átállását kívánja elősegíteni. A közszolgáltatások digitalizáltsága jelenti a magyar gazdaság egyik legnagyobb kihívását: ezen a területen EU-s viszonylatban 27. lett az ország.